Hoppa till innehåll

Störningar

Förseningar kan uppstå på sträckan Umeå - Skellefteå på grund av vägarbete.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (25)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 april 2023.
• Trafiknytt nummer 25 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 321 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 mars 2023.
• Trafiknytt nummer 24 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 320 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 mars 2023.
• Trafiknytt nummer 23 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 22 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 603 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 21 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 20 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 138 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 19 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 129 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 18 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 133 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 17 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 16 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 15 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Norrlandskustens linjer 12, 20 samt 100 får uppdaterade tidtabeller från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 14 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 541 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 13 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 350 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 12 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 11 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 22 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 10 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 09 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 709 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 157 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 159 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

Heidi står utanför umeå bustation

Hej Heidi!

Efter ett yrkesliv i busstrafikens tjänst är Heidi Törnberg numera pensionär. Men fortfarande lockar resan mellan Umeå och Bielite där fritidshuset finns. Då hinner hon dessutom ta en fika i Dorotea.

Bild på Heidi framför en buss

Vem är du?
En 67-åring från Vilhelmina som numera bor i Umeå. Jag är pensionär och jobbade tidigare med kollektivtrafikfrågor och trafikplanering. Mot slutet av arbetslivet var jag chef på Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten.

Aha, då är du väl insatt i busslivet?
Ja, det kan man väl säga. Jag veckopendlade dessutom från Vilhelmina till Umeå i tio års tid. Och jag har alltid åkt buss till och från möten när det har varit möjligt.

Hur har utvecklingen av busstrafiken varit?
Det som främst har skett är dels att själva fordonsparken har blivit bättre och fräschare. Sedan har man ju över tid stramat upp trafiken, men inte så att det blivit mindre trafik utan snarare mer rationell och bättre. Det är fler anslutningar och mer välplanerat upplever jag det.

Hur tycker du att det ska utvecklas?
Jag är ju vän av att gasa hellre än att bromsa, det vore faktiskt fördelaktigt med ännu mer trafik på vissa håll. Jag förstår tanken att kombinera utbud och ekonomi, men jag önskar att man kunde satsa mer på en än fler turer, främst ute i regionen.

Hur ska man locka människor att åka buss?
Svår fråga. Men jag kan tycka att den ordinarie kollektivtrafiken borde utvecklas mer för personer som har behov av färdtjänst. Kanske genom ett turutbud för de som inte har fullt så bråttom i kombination med linjer anpassade till ett högre tempo.

Den yngre målgruppen då …?
Tekniken med appar och liknande är bra, överlag att göra det enklare överlag att läsa och förstå tidtabellen. Kanske skulle det också kunna vara lite billigare för typ högstadiet och gymnasiet även på fritiden.

Hur använder du bussen idag?
Jag åker ofta till vårt fritidshus i Bielite, strax nedanför Trappstegsforsen. Det är en resa som tar sin lilla tid men det är å andra sidan inte särskilt dyrt. Och så hinner jag ta mig en fika i Dorotea på vägen.

Heidi sitter inne på Umeå busstation

Vi tackar Heidi för intervjun och tar till oss hennes reflektioner kring hur busstrafiken kan utvecklas.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.