Hoppa till innehåll

Störningar (3)

Från och med måndag den 29/4 kan linje 301 inte trafikera hållplatser Tväråträsk, Skoträsk, Öresund, Granträskvägen, Lycksaberg, Stenträsk, Norrbyberg och Rusele.
Detta pga reparationen av bron i Rusele.

Arbetet beräknas pågå till och med 2024-09-06.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 125 kan inte trafikera hållplats Uppförsbacken pga vägarbete. Resande hänvisas till hållplats Obbola Myrstigen. I samband med detta flyttas även hållplats Ångmanskroken och placeras tillfälligt vid korsningen Södra Obbolavägen/Ångmanskroken.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (27)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 27 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 26 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 25 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Ringbil 761 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 24 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Ringbil 680 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 23 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 22 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 april 2024.
• Trafiknytt nummer 21 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 april 2024.
• Trafiknytt nummer 20 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en tillfälligt uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2024.
• Trafiknytt nummer 19 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 18 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 17 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 16 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 15 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2024.
• Trafiknytt nummer 14 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 13 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 12 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 11 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 178 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 10 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 09 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 428 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 418 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 709 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 167 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

Heidi står utanför umeå bustation

Hej Heidi!

Efter ett yrkesliv i busstrafikens tjänst är Heidi Törnberg numera pensionär. Men fortfarande lockar resan mellan Umeå och Bielite där fritidshuset finns. Då hinner hon dessutom ta en fika i Dorotea.

Bild på Heidi framför en buss

Vem är du?
En 67-åring från Vilhelmina som numera bor i Umeå. Jag är pensionär och jobbade tidigare med kollektivtrafikfrågor och trafikplanering. Mot slutet av arbetslivet var jag chef på Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten.

Aha, då är du väl insatt i busslivet?
Ja, det kan man väl säga. Jag veckopendlade dessutom från Vilhelmina till Umeå i tio års tid. Och jag har alltid åkt buss till och från möten när det har varit möjligt.

Hur har utvecklingen av busstrafiken varit?
Det som främst har skett är dels att själva fordonsparken har blivit bättre och fräschare. Sedan har man ju över tid stramat upp trafiken, men inte så att det blivit mindre trafik utan snarare mer rationell och bättre. Det är fler anslutningar och mer välplanerat upplever jag det.

Hur tycker du att det ska utvecklas?
Jag är ju vän av att gasa hellre än att bromsa, det vore faktiskt fördelaktigt med ännu mer trafik på vissa håll. Jag förstår tanken att kombinera utbud och ekonomi, men jag önskar att man kunde satsa mer på en än fler turer, främst ute i regionen.

Hur ska man locka människor att åka buss?
Svår fråga. Men jag kan tycka att den ordinarie kollektivtrafiken borde utvecklas mer för personer som har behov av färdtjänst. Kanske genom ett turutbud för de som inte har fullt så bråttom i kombination med linjer anpassade till ett högre tempo.

Den yngre målgruppen då …?
Tekniken med appar och liknande är bra, överlag att göra det enklare överlag att läsa och förstå tidtabellen. Kanske skulle det också kunna vara lite billigare för typ högstadiet och gymnasiet även på fritiden.

Hur använder du bussen idag?
Jag åker ofta till vårt fritidshus i Bielite, strax nedanför Trappstegsforsen. Det är en resa som tar sin lilla tid men det är å andra sidan inte särskilt dyrt. Och så hinner jag ta mig en fika i Dorotea på vägen.

Heidi sitter inne på Umeå busstation

Vi tackar Heidi för intervjun och tar till oss hennes reflektioner kring hur busstrafiken kan utvecklas.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter