Hoppa till innehåll

Störningar (3)

Från och med måndag den 29/4 kan linje 301 inte trafikera hållplatser Tväråträsk, Skoträsk, Öresund, Granträskvägen, Lycksaberg, Stenträsk, Norrbyberg och Rusele.
Detta pga reparationen av bron i Rusele.

Arbetet beräknas pågå till och med 2024-09-06.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 125 kan inte trafikera hållplats Uppförsbacken pga vägarbete. Resande hänvisas till hållplats Obbola Myrstigen. I samband med detta flyttas även hållplats Ångmanskroken och placeras tillfälligt vid korsningen Södra Obbolavägen/Ångmanskroken.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (27)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 27 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 26 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 25 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Ringbil 761 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 24 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Ringbil 680 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 23 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 22 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 april 2024.
• Trafiknytt nummer 21 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 april 2024.
• Trafiknytt nummer 20 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en tillfälligt uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2024.
• Trafiknytt nummer 19 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 18 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 17 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 16 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 15 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2024.
• Trafiknytt nummer 14 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 13 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 12 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 11 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 178 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 10 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 09 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 428 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 418 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 709 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 167 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

Möt vår framgångsrika förare Kerstin!

I höstas deltog hon med stor framgång i Bussförar-SM och fick därmed utdelning på sin strävan att alltid vara bäst. Möt vår rutinerade förare Kerstin Lindqvist, en verklig banbrytare med fordon i blodet.

Kerstin Lindqvist – vem är det?
– Jag är en lite märklig 56-åring som alltid hållit på med fordon. Född i Norrbotten året det var minus 55 grader i mars. Sedan flyttade min familj till Boliden och där vi bodde tills jag som 14-åring skaffade egen lya inne i Skellefteå. 

Föraren KerstinHur kom det sig att du fick ett fordonsintresse?  
– Svårt att säga. Det var i alla fall inte hemifrån vilket kanske är vanligast – pappa körde inte lastbil och höll inte på att meka med bilar. Men när min lillasyster skulle döpas i kyrkan och prästen var mitt inne i utläggningen om ” … i faderns, sonens och den heliga andes namn … ” så skrek jag tydligen ”ÅKA BIL!”. Prästen replikerade snabbt med ett ”Amen”. Då var jag två år och kanske kom det från en högre makt. 
– Innan jag började med tunga fordon, så höll jag mycket på med rally och folkrace. 

När började du jobba som bussförare?
– Från allra första början körde jag taxi. En åkare som också hade dumprar och lastbilar fick mig att vilja prova dessa tyngre fordon. Men det var slitigt, man fick aldrig några fasta tjänster. 
– Så efter några år gick jag in på Skellefteåbuss och frågade om det fanns jobb som bussförare. Det var år 2000.

Stack det ut att du var kvinna i en mansdominerad bransch? 
– Verkligen! Taxi var ingen fara men då jag körde dumper och lastbil … oj oj. För att bli accepterad var jag ju tvungen att vara så mycket bättre än de andra. Det dög inte att jag gjorde något fel. Men jag är tacksam för det idag, det har utvecklat mig. 
– Och det ska sägas att många inte alls brydde sig om att jag var kvinna.

Vad är det bästa med att vara bussförare?
– Det låter väl som en klyscha men att få träffa människor; vara lite psykolog och medmänniska. Både bestämd och följsam.
– Sedan är det ju inte fel att få uppleva naturen på första parkett. Norrskenet, till exempel … 

Föraren KerstinBerätta om bussförar-SM
– Där kom nog min envishet fram, det här med att försöka vara bäst. Det började med två olika teoriprov och till slut blev vi 20 kvar (av 550 tävlande från början) som fick komma till Stockholm och tävla praktiskt. Det var en massa olika körprov på tid – serpentinövningar och backkörning till exempel – och prov i ekonomisk körning. Sedan ingick också livräddning och service, det var moment som överraskade mig lite. 
– Jag kom på elfte plats och det är jag nöjd med. I efterhand vet jag ju vilka misstag jag gjorde, men det är bra som erfarenhet om det blir något mer SM.

Och … ja, blir det ännu ett Bussförar-SM för dig? 
– Ja, jag tror att jag kommer att anmäla mig igen.

Till sist: har du någon hälsning till resenärerna?
– Jag skulle vilja hälsa till alla att använda reflexer. Helst massor.  Och kliv gärna fram och visa dig om du står på en hållplats och vill åka med. Då gör du garanterat din bussförare glad. 

 


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter