Hoppa till innehåll

Coronapandemi och kollektivtrafik

Information till dig som reser med oss under Coronapandemin.

Störningar (8)

Linje 12 tur 1 med avgångstid 05:50 från Skellefteå till Umeå är inställd. Vi hänvisar till nästa avgång linje 12 tur 3 som avgår 05:50.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Reseinfo: Lycksele Busstation stängt torsdag 25:e februari och fredag 26:e februari.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Trafiken mellan Bygdeå E4 - Sävar E4 kommer att ledas om via väg 664/647/649 från 1 Mars kl. 07:15 och beräknas pågå till 3 Mars kl. 06:00.

Det innebär att hållplatserna Lillåbron E4 & Sävar E4 under denna period inte går att trafikera.

Detta gäller i båda färdriktningarna.

För resande med linje 12, 17 samt 20 hänvisar vi till hållplats Bygdeå E4.


Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 1 februari kommer hållplats Lillåbron E4 att få ett tillfälligt hållplatsläge. Den tillfälliga hållplatsen kommer att placeras strax söder om den ordinarie hållplatsen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från 15 oktober 2020 till och med 2 Juli 2021 kommer kollektivtrafiken på Strombergs väg att ledas om via Petrus Laestadius väg på grund av ett vägarbete.

Det betyder att hållplats Samhällsvetarhuset blir tillfälligt flyttad till Petrus Laestadius väg i höjd med de indragna hållplatserna.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Från och med måndag den 25 januari kommer Linje 12, 17, 20 & 143 inte kunna trafikera hållplats Djäkneboda E4 & Djäkneboda Norra.

Resande hänvisas till hållplats Bygdeå E4.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar kan uppstå på stäckan Umeå - Skellefteå på grund av vägarbete.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Linje 12, 17 samt 20 kan för tillfället inte trafikera hållplats Dalkarlså E4 samt Dalkarlså E4 S.

Resande hänvisas till hållplats Bygdeå E4.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (27)

Linje 165 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 mars 2021. 

Linje 157 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 mars 2021. 

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 mars 2021. 

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 mars 2021. 

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 mars 2021. 

Ringbil 680 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 mars 2021. 

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 februari 2021. 

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 februari 2021. 

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 februari 2021. 

Linje 324 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2021. 

Linje 141 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 140 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 104 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 103 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 125 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 130 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Ringbil 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 229 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 141 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 januari 2021. 

Trafiknytt nummer 8 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 140 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 januari 2021.

Trafiknytt nummer 7 (Öppnas som PDF i ett annat fönster)

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 februari 2021. 

Linje 43 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 februari 2021. 

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 februari 2021. 

Linje 32 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 februari 2021. 

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 februari 2021. 

Linje 28 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 februari 2021. 

Visa all trafikinfo

Förseningsersättning och reklamation

Vid bedömning tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011).

Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har. För linjesträckning under 15 mil tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. För linjesträckning över 15 mil tillämpas EU- förordning om busspassagerares rättigheter (181/2011). 

Nedan kan du se hur reglerna skiljer sig åt.

Villkor linjesträckning under 15 mil

Förseningsersättning
Om du blir mer än 20 minuter försenad kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:

+ 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
+ 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
+ 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan

Om förseningen är orsakad av Länstrafiken Västerbotten eller trafikföretaget utgår ytterligare kompensation.

Möjlighet till annan transport

Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv,med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den.
Du kan sedan i efterhand ansöka om ersättning för dina utlägg. Det kan du göra längre ner på denna sida. 

Vid ersättning för taxiresor är maxbeloppet 1 185 kr per kvitto.
Är ni flera som delar på kostnaden för taxi måste ni betala separat och få varsitt kvitto för att kunna få ersättning.
För att få ersättning för taxi eller annan transport måste alltid kvittot skickas in i original till: 

Länstrafiken Västerbotten AB
Reklamation
Box 134
92123 Lycksele

Vid ersättning för egen bil utgår ersättning om 18.50 kr/mil (max 1 185 kr).
Reser du i egen bil är högsta ersättningen 1 185 kr oavsett hur många som åkte med. 

Förseningsersättning betalas inte ut om planerade förändringar annonserats minst 3 dygn före resdagen på vår hemsida. Du kan inte ansöka om både förseningsersättning och ersättning för utlägg.

 

Villkor linjesträckning över 15 mil

Rätt till förseningsersättning gäller om vi gett dig felaktig information,  om bussen avgår för tidigt eller kommer fram senare än planerat samt om bussen inte stannar vid din hållplats.

 

På resor över 15 mil gäller inte förseningsersättningen när försening beror på sådant Länstrafiken i Västerbotten eller trafikföretaget inte kan råda över:

– force majeure, till exempel att trafiken störs av extrema förhållanden som snöstorm, blixthalka, olyckor, större avspärrningar samt vid strejk och lockout.
– fordonshaveri, trafikföretaget erbjuder ett ersättningsfordon så snart det är praktiskt möjligt. 
– planerade förändringar som annonserats minst 3 dygn före resdagen på Länstrafiken i Västerbottens hemsida.

Mer än 120 minuter försenad - oavsett anledning

Om din bussresa försenas med minst 120 minuter, ställs in eller är överbokad kan du som resenär alltid välja mellan att:
- Genomföra resan så snart det är möjligt med den försenade bussen
- Få en ny biljett med nästa avgång
- Avstå att resa och få kostnaden för biljetten återbetald
- Avbryta resan och få hela biljettkostnaden återbetalad samt en kostnadsfri returresa till avreseorten.

Om du trots våra ansträngningar ändå blir försenad mer än 20 minuter till din slutdestination blir du kompenserad genom vår förseningsersättning.

Reklamation och ersättning:

Vi vill ha in din reklamation inom 2 månader efter att du genomfört din resa. Om du av någon anledning varit förhindrad att skicka in din reklamation inom 2 månader, gör du det så snart du kan och förklarar i din ansökan varför du inte kunnat reklamera resan tidigare.

Ansök om förseningsersättning och reklamation

Observera att busskortsnummer alltid behöver anges om du rest på ett busskort. Enkelbiljetter, taxikvitto eller kvitto på annat utlägg ska skickas in i original till Länstrafiken.

Du kan även skicka in din reklamation via e-post: reklamation@tabussen.nu, skriva ett brev till Länstrafiken i Västerbotten, Box 134, 921 23  LYCKSELE, eller ringa in din reklamation till kundservice på 0771- 100 110.

Länstrafiken i Västerbotten ersätter inga följdkostnader vid försening som till exempel parkeringsavgift för egen bil, kostnad för missat läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst. 

Resplus/Kom fram garanti

Med en Resplusbiljett kan du alltid vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål.

Vid en försening vänligen kontakta busschauffören (eller ombordpersonalen på tåget) som då hjälper till på bästa möjliga sätt, t.ex. genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.