Förseningsersättning och reklamation
Vid bedömning tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011).
Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har. För linjesträckning under 15 mil tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. För linjesträckning över 15 mil tillämpas EU- förordning om busspassagerares rättigheter (181/2011).
Nedan kan du se hur reglerna skiljer sig åt.
Villkor linjesträckning under 15 mil
Förseningsersättning
Om du blir mer än 20 minuter försenad kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:
+ 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
+ 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
+ 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan
Om förseningen är orsakad av Länstrafiken Västerbotten eller trafikföretaget utgår ytterligare kompensation.
Möjlighet till annan transport
Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv, med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den.
Du kan sedan i efterhand ansöka om ersättning för dina utlägg. Det kan du göra längre ner på denna sida.
Vid ersättning för taxiresor är maxbeloppet 1 210 kr per kvitto.
Är ni flera som delar på kostnaden för taxi måste ni betala separat och få varsitt kvitto för att kunna få ersättning.
För att få ersättning för taxi eller annan transport ska alltid kvittot skickas in i original till oss. Digitala kvitton kan bifogas i formuläret och godtas endast om namn på resenären framgår i kvittot. Fysiska kvitton postas till:
Länstrafiken Västerbotten AB
Reklamation
Storgatan 115
90333 Umeå
Vid ersättning för egen bil utgår ersättning om 18.50 kr/mil (max 1 190 kr).
Reser du i egen bil är högsta ersättningen 1 190 kr oavsett hur många som åkte med.
Förseningsersättning betalas inte ut om planerade förändringar annonserats minst 3 dygn före resdagen på vår hemsida. Du kan inte ansöka om både förseningsersättning och ersättning för utlägg.
Villkor linjesträckning över 15 mil
Rätt till förseningsersättning gäller om vi gett dig felaktig information, om bussen avgår för tidigt eller kommer fram senare än planerat samt om bussen inte stannar vid din hållplats.
På resor över 15 mil gäller inte förseningsersättningen när försening beror på sådant Länstrafiken i Västerbotten eller trafikföretaget inte kan råda över:
– force majeure, till exempel att trafiken störs av extrema förhållanden som snöstorm, blixthalka, olyckor, större avspärrningar samt vid strejk och lockout.
– fordonshaveri, trafikföretaget erbjuder ett ersättningsfordon så snart det är praktiskt möjligt.
– planerade förändringar som annonserats minst 3 dygn före resdagen på Länstrafiken i Västerbottens hemsida.
Mer än 120 minuter försenad - oavsett anledning
Om din bussresa försenas med minst 120 minuter, ställs in eller är överbokad kan du som resenär alltid välja mellan att:
- Genomföra resan så snart det är möjligt med den försenade bussen
- Få en ny biljett med nästa avgång
- Avstå att resa och få kostnaden för biljetten återbetald
- Avbryta resan och få hela biljettkostnaden återbetalad samt en kostnadsfri returresa till avreseorten.
Reklamation och ersättning:
Vi vill ha in din reklamation inom 2 månader efter att du genomfört din resa. Om du av någon anledning varit förhindrad att skicka in din reklamation inom 2 månader, gör du det så snart du kan och förklarar i din ansökan varför du inte kunnat reklamera resan tidigare.
Ansök om förseningsersättning och reklamation
Observera att busskortsnummer alltid behöver anges om du rest på ett busskort. Enkelbiljetter, taxikvitto eller kvitto på annat utlägg ska skickas in i original till Länstrafiken.
Du kan även skicka in din reklamation via e-post: reklamation@tabussen.nu, skriva ett brev till Länstrafiken i Västerbotten, Storgatan 115, 90333 UMEÅ eller ringa in din reklamation till kundservice på 0771- 100 110.
Länstrafiken i Västerbotten ersätter inga följdkostnader vid försening som till exempel parkeringsavgift för egen bil, kostnad för missat läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst.
Resplus/Kom fram garanti
Med en Resplusbiljett kan du alltid vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål.
Vid en försening vänligen kontakta busschauffören (eller ombordpersonalen på tåget) som då hjälper till på bästa möjliga sätt, t.ex. genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg.
- Ansök om förseningsersättning när du rest med en Resplusbiljett.
(Extern länk till Resplus hemsida, öppnas i nytt fönster)
Dela