Hoppa till innehåll

Störningar (2)

Hållplatsen vid Bayhill center i Hemavan, i riktning mot Storuman, har tillfälligt flyttats till korsningen Berglundsvägen/E12 i västlig riktning.  

Hållplatsen flyttas på grund av vägarbete.

Vi uppdaterar texten när den återgår till ordinarie hållplatsläge.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Hållplats Kungsgatan (riktning in mot Vasaplan) dras tillfälligt in på grund av restaurang Peppes ombyggnation.
Linjer som berörs är 55, 105, 126 och 127.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Tidtabellsförändringar (33)

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 april 2018. 

Ringbil linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 april 2018. 

Linje 420 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 mars 2018.

Ringbil linje 653 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 mars 2018.

Linje 436 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 mars 2018.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 mars 2018.

Linje 124 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

Linje 55 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

Linje 15 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

Linje 303 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

Linje 436 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 januari 2018.

Linje 428 får en neddragning i tidtabellen från och med den 26 februari 2018.

Linje 27 får en indragen hållplats från och med den 22 januari 2018.

Linje 224 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2018.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2018.

Linje 110 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13
januari 2018.

Linje 109 utökas med två turer lördag och söndag från och med den 13
januari 2018.

Ringbil linje 573 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari. 

Ringbil linje 570 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari. 

Tidigarelagd avgångstid från och med den 13 januari 2018.

 

Tidigarelagd avgångstid från och med den 13 januari 2018.

Ändrad starthållplats från och med 8 januari 2018.

Ändrad starthållplats från och med 8 januari 2018.

Ringbilen linje 651 utökas med två turer från och med 22 december.

Linje 31 har en uppdaterad tidtabell.

Linje 212 är flyttad och trafikeras i stället som linje 210.

 

Tillkommen hållplats för linje 418.

Visa all trafikinfo

Förseningsersättning och reklamation

Vid bedömning tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011).

Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har. För linjesträckning under 15 mil tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. För linjesträckning över 15 mil tillämpas EU- förordning om busspassagerares rättigheter (181/2011). 

Nedan kan du se hur reglerna skiljer sig åt.

Villkor linjesträckning under 15 mil

Förseningsersättning
Om du blir mer än 20 minuter försenad kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:

+ 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
+ 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
+ 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan

Möjlighet till annan transport

Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv,
med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den. Du kan sedan i efterhand ansöka om ersättning för dina utlägg. Det kan du göra längre ner på denna sida. 

Vid ersättning för taxiresor är maxbeloppet 1 140 kr per kvitto.
Är ni flera som delar på kostnaden för taxi måste ni betala separat och få varsitt kvitto för att kunna få ersättning.


Vid ersättning för egen bil utgår ersättning om 18.50 kr/mil (max 1 140 kr). 

Förseningsersättning betalas inte ut om planerade förändringar annonserats minst 3 vardagar före resdagen på vår hemsida. Du kan inte ansöka om både förseningsersättning och ersättning för utlägg.

Villkor linjesträckning över 15 mil

Förseningsersättning
Om du blir försenad mer än 20 minuter kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:

+ 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
+ 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
+ 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan

Förseningsersättning gäller inte när försening beror på sådant Länstrafiken i Västerbotten eller trafikföretaget inte kan råda över:

– force majeure, till exempel att trafiken störs av extrema förhållanden som snöstorm, blixthalka, olyckor, större avspärrningar samt vid strejk och lockout.
– fordonshaveri, trafikföretaget erbjuder ett ersättningsfordon så snart det är praktiskt möjligt. 
– planerade förändringar som annonserats minst 3 vardagar före resdagen på Länstrafiken i Västerbottens hemsida.

Reklamation och ersättning:

Vi rekommenderar att din ansökan är oss tillhanda så snart som möjligt efter den inträffade händelsen för att underlätta handläggningen.  

Ansök om förseningsersättning och reklamation

Observera att busskortsnummer alltid behöver anges om du rest på ett busskort. Enkelbiljetter, taxikvitto eller kvitto på annat utlägg ska skickas in i original till Länstrafiken.

Du kan även skicka in din reklamation via e-post: reklamation@tabussen.nu, skriva ett brev till Länstrafiken i Västerbotten, Box 134, 921 23  LYCKSELE, eller ringa in din reklamation till kundservice på 0771- 100 110.

Länstrafiken i Västerbotten ersätter inga följdkostnader vid försening som till exempel parkeringsavgift för egen bil, kostnad för missat läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst. 

Resplus/Kom fram garanti

Med en Resplusbiljett kan du alltid vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål.

Vid en försening vänligen kontakta busschauffören (eller ombordpersonalen på tåget) som då hjälper till på bästa möjliga sätt, t.ex. genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.