Hoppa till innehåll

Störningar (3)

Linje 100 med avgångstid 14:05 från Luleå till Umeå är inställd. Vi hänvisar till nästa avgång med avgångstid 15:05.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 116 kommer från och med 2023-01-09 tillfälligt att ha en förändrad färdväg på grund av vägarbete.

I och med detta kan viss försening uppstå.

Linje 116 avgångstid 13:00 från Sävar kommer ersättas med taxi.

Linje 116 avgångstid 14:30 från Sävar tidigareläggs med 5 minuter och avgår då 14:25.

Linje 116 med avgångstid 15:05 från Bullmark kommer bara traffikeras till Bodyn.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar kan uppstå på sträckan Umeå - Skellefteå på grund av vägarbete.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (13)

Linje 541 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 13 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 350 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 12 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 11 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 22 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 10 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 09 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 709 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 157 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 159 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

Förseningsersättning och reklamation

Vid bedömning tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011).

Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har. För linjesträckning under 15 mil tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. För linjesträckning över 15 mil tillämpas EU- förordning om busspassagerares rättigheter (181/2011). 

Nedan kan du se hur reglerna skiljer sig åt.

Villkor linjesträckning under 15 mil

Förseningsersättning
Om du blir mer än 20 minuter försenad kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:

+ 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
+ 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
+ 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan

Om förseningen är orsakad av Länstrafiken Västerbotten eller trafikföretaget utgår ytterligare kompensation.

Möjlighet till annan transport

Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv, med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den.
Du kan sedan i efterhand ansöka om ersättning för dina utlägg. Det kan du göra längre ner på denna sida. 

Vid ersättning för taxiresor är maxbeloppet 1 312,5 kr per kvitto.
Är ni flera som delar på kostnaden för taxi måste ni betala separat och få varsitt kvitto för att kunna få ersättning.
För att få ersättning för taxi eller annan transport ska alltid kvittot skickas in i original till oss. Digitala kvitton kan bifogas i formuläret och godtas endast om namn på resenären framgår i kvittot. Fysiska kvitton postas till: 

Länstrafiken Västerbotten AB
Reklamation
Storgatan 115
90333 Umeå

Vid ersättning för egen bil utgår ersättning om 25 kr/mil (max 1 312,5 kr).
Reser du i egen bil är högsta ersättningen 1 312,5 kr oavsett hur många som åkte med. 

Förseningsersättning betalas inte ut om planerade förändringar annonserats minst 3 dygn före resdagen på vår hemsida. Du kan inte ansöka om både förseningsersättning och ersättning för utlägg.

 

Villkor linjesträckning över 15 mil

Rätt till förseningsersättning gäller om vi gett dig felaktig information,  om bussen avgår för tidigt eller kommer fram senare än planerat samt om bussen inte stannar vid din hållplats.

 

På resor över 15 mil gäller inte förseningsersättningen när försening beror på sådant Länstrafiken i Västerbotten eller trafikföretaget inte kan råda över:

– force majeure, till exempel att trafiken störs av extrema förhållanden som snöstorm, blixthalka, olyckor, större avspärrningar samt vid strejk och lockout.
– fordonshaveri, trafikföretaget erbjuder ett ersättningsfordon så snart det är praktiskt möjligt. 
– planerade förändringar som annonserats minst 3 dygn före resdagen på Länstrafiken i Västerbottens hemsida.

Mer än 120 minuter försenad - oavsett anledning

Om din bussresa försenas med minst 120 minuter, ställs in eller är överbokad kan du som resenär alltid välja mellan att:
- Genomföra resan så snart det är möjligt med den försenade bussen
- Få en ny biljett med nästa avgång
- Avstå att resa och få kostnaden för biljetten återbetald
- Avbryta resan och få hela biljettkostnaden återbetalad samt en kostnadsfri returresa till avreseorten.

Reklamation och ersättning:

Vi vill ha in din reklamation inom 2 månader efter att du genomfört din resa. Om du av någon anledning varit förhindrad att skicka in din reklamation inom 2 månader, gör du det så snart du kan och förklarar i din ansökan varför du inte kunnat reklamera resan tidigare.

Ansök om förseningsersättning och reklamation

Observera att busskortsnummer alltid behöver anges om du rest på ett busskort. Enkelbiljetter, taxikvitto eller kvitto på annat utlägg ska skickas in i original till Länstrafiken.

Du kan även skicka in din reklamation via e-post: reklamation@tabussen.nu, skriva ett brev till Länstrafiken i Västerbotten, Storgatan 115, 90333 UMEÅ eller ringa in din reklamation till kundservice på 0771- 100 110.

Länstrafiken i Västerbotten ersätter inga följdkostnader vid försening som till exempel parkeringsavgift för egen bil, kostnad för missat läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst. 

Resplus/Kom fram garanti

Med en Resplusbiljett kan du alltid vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål.

Vid en försening vänligen kontakta busschauffören (eller ombordpersonalen på tåget) som då hjälper till på bästa möjliga sätt, t.ex. genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.