Hoppa till innehåll

Störningar (3)

Från och med måndag den 29/4 kan linje 301 inte trafikera hållplatser Tväråträsk, Skoträsk, Öresund, Granträskvägen, Lycksaberg, Stenträsk, Norrbyberg och Rusele.
Detta pga renovering av bron i Rusele.

Trafikändringen beräknas pågå till och med 2024-06-15.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 125 kan inte trafikera hållplats Uppförsbacken pga vägarbete. Resande hänvisas till hållplats Obbola Myrstigen. I samband med detta flyttas även hållplats Ångmanskroken och placeras tillfälligt vid korsningen Södra Obbolavägen/Ångmanskroken.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (29)

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 29 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 140 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 28 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 27 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 26 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 25 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Ringbil 761 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 24 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Ringbil 680 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 23 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 22 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 april 2024.
• Trafiknytt nummer 21 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 april 2024.
• Trafiknytt nummer 20 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en tillfälligt uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2024.
• Trafiknytt nummer 19 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 18 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 17 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 16 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 15 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2024.
• Trafiknytt nummer 14 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 13 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 12 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 11 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 178 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 10 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 09 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 428 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 418 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 709 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 167 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

Förseningsersättning och reklamation

Villkor och bedömning


Vid bedömning tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011).

Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har.

  • För linjesträckning under 15 mil tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953)
  • För linjesträckning över 15 mil tillämpas EU- förordning om busspassagerares rättigheter (181/2011). 

Nedan kan du se hur reglerna skiljer sig åt.

Villkor linjesträckning under 15 mil

Förseningsersättning
Om du blir mer än 20 minuter försenad kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:

  • 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
  • 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
  • 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan

Resenären har inte rätt till förseningsersättning om förseningen har orsakats av omständigheter som transportören inte hade kunnat undgå eller förebygga följderna av (Force Majure) även om transportören hade iakttagit den omsorg som omständigheterna krävde.

Reser du med skolkort och blir försenad utgår ingen förseningsersättning, endast ersättning vid annan transport.

Möjlighet till annan transport

Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv,med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den. 
Du kan sedan i efterhand ansöka om ersättning för dina utlägg. Det kan du göra längre ner på denna sida. 

Vid ersättning för taxiresor är högsta ersättningen:

  • 1 433 kr per kvitto för resor genomförda år 2024.
  • 1 312,5 kr per kvitto för resor genomförda år 2023.

Är ni flera som delar på kostnaden för taxi måste ni betala separat och få varsitt kvitto för att kunna få ersättning.

För att få ersättning för taxi eller annan transport måste alltid kvittot skickas in i original till: 

Länstrafiken i Västerbotten AB
Reklamation
Box 158
901 04 Umeå


Vid ersättning för egen bil utgår ersättning om 25 kr/mil.
Reser du i egen bil är högsta ersättningen (oavsett hur många som åkte med):

  • 1 433 kr för resor genomförda år 2024.
  • 1 312,5 kr  för resor genomförda år 2023.

Ersättning betalas inte ut om planerade förändringar annonserats minst 3 dygn före resdagen på vår hemsida. 
Du kan inte ansöka om både förseningsersättning och ersättning för utlägg.

Länstrafiken i Västerbotten ersätter inga följdkostnader vid försening som till exempel parkeringsavgift för egen bil, kostnad för missat läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst. 

Villkor linjesträckning över 15 mil

 

Mer än 120 minuter försenad - oavsett anledning

Om din bussresa försenas med minst 120 minuter, ställs in eller är överbokad kan du som resenär alltid välja mellan att:

- Genomföra resan så snart det är möjligt med den försenade bussen
- Få en ny biljett med nästa avgång
- Avstå att resa och få kostnaden för biljetten återbetald
- Avbryta resan och få hela biljettkostnaden återbetalad samt en kostnadsfri returresa till avreseorten.


Reklamation och ersättning:

Vi vill ha in din reklamation inom 2 månader efter att du genomfört din resa. Om du av någon anledning varit förhindrad att skicka in din reklamation inom 2 månader, gör du det så snart du kan och förklarar i din ansökan varför du inte kunnat reklamera resan tidigare.

Observera att busskortsnummer alltid behöver anges om du rest på ett busskort. Enkelbiljetter, taxikvitto eller kvitto på annat utlägg ska skickas in i original till Länstrafiken.

Resplus/Kom fram garanti

Med en Resplusbiljett kan du alltid vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål.

Vid en försening vänligen kontakta busschauffören (eller ombordpersonalen på tåget) som då hjälper till på bästa möjliga sätt, t.ex. genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg.

 


Du kan även skicka in din reklamation via e-post: reklamation@tabussen.nu,
skriva ett brev till: Länstrafiken i Västerbotten, Box 158, 90104 UMEÅ
eller ringa in din reklamation till kundservice på: 0771- 100 110.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter