Hoppa till innehåll

Störningar (9)

Förseningar kan uppstå på sträckan Umeå - Hemavan på grund av ett vägarbete som pågår mellan Gardsjöbäcken och Ajaure.
Förseningar kan uppstå på sträckan Fällforsån - Botsmark på grund av vägarbete.

Detta påverkar linje 21 samt 176.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med den 2 maj till och med den 2 juni kan linje 149 inte trafikera hållplatser Harrselefors och Hällfors pga broavstängning.

Observera att detta inte påverkar linje 148.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 26 trafikerar för tillfället inte hållplatserna Nordlandergatan, Brunnsgatan, Lejonströmsskolan, Brännanvägen, Degerbyvägen, Rosengård.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 179 kan för tillfället inte trafikera hållplats Bergsboda Norra pga vägarbete. Resande hänvisas till hållplats Bergsboda södra.
Detta gäller tillsvidare.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar kan uppstå på linje 29 med avgångstid kl. 16:15 (måndag-fredag) från Skellefteå Busstation till Sorsele Busstation.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med den 29 november får linje 17 och 21 en förändrad färdväg i riktning mot Umeå och kan inte trafikera hållplats Cementvägen. Bussen kommer istället att trafikera hållplats Kylgränd.

OBS! Under perioden 9/5-10/6 blir hållplats Kylgränd tillfälligt flyttad till Strutvägen.

Hållplats Cementvägen i riktning mot Ersmark påverkas ej.

Detta beräknas pågå till och med den 31/10/2022.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar kan uppstå på stäckan Umeå - Skellefteå på grund av vägarbete.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Linje 12, 17 samt 20 kan för tillfället inte trafikera hållplats Dalkarlså E4 samt Dalkarlså E4 S.

Resande hänvisas till hållplats Bygdeå E4.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (45)

Hållplats Röbroskolan byter namn från och med den 23 maj 2022.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2022.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 maj 2022.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 maj 2022.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 april 2022.

Linje 23 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 april 2022.

Linje 22 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 april 2022.

Linje 48 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 april 2022.

Linje 660 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2022.

Linje 106 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 april 2022.

Linje 107 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 april 2022.

Linje 111 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 april 2022.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 mars 2022.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 mars 2022.

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 mars 2022.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 mars 2022.

Linje 23 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 mars 2022.

Linjer 204-226 får uppdaterade tidtabeller från och med den 14 mars 2022.

Linje 636 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 mars 2022.

Linje 777 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 799 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 44 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 34 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 15 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 mars 2022.

Linje 45 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 22 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 28 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 mars 2022.

Linje 252 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 32 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 158 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 137 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 februari 2022.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 februari 2022.

Linje 43 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 Januari 2022.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 januari 2022.
 Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 januari 2022.
 Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 417 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 januari 2022.
 Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 23 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 december 2021.
 Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2022.
 Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 december 2021.
 Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 december 2021.
 Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 28 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2021.
 Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Hållplats Lillåbron E4 tas ur bruk från och med den 12 december 2021.
Trafiknytt nummer 119 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

Förseningsersättning och reklamation

Vid bedömning tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011).

Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har. För linjesträckning under 15 mil tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. För linjesträckning över 15 mil tillämpas EU- förordning om busspassagerares rättigheter (181/2011). 

Nedan kan du se hur reglerna skiljer sig åt.

Villkor linjesträckning under 15 mil

Förseningsersättning
Om du blir mer än 20 minuter försenad kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:

+ 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
+ 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
+ 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan

Om förseningen är orsakad av Länstrafiken Västerbotten eller trafikföretaget utgår ytterligare kompensation.

Möjlighet till annan transport

Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv, med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den.
Du kan sedan i efterhand ansöka om ersättning för dina utlägg. Det kan du göra längre ner på denna sida. 

Vid ersättning för taxiresor är maxbeloppet 1 210 kr per kvitto.
Är ni flera som delar på kostnaden för taxi måste ni betala separat och få varsitt kvitto för att kunna få ersättning.
För att få ersättning för taxi eller annan transport ska alltid kvittot skickas in i original till oss. Digitala kvitton kan bifogas i formuläret och godtas endast om namn på resenären framgår i kvittot. Fysiska kvitton postas till: 

Länstrafiken Västerbotten AB
Reklamation
Storgatan 115
90333 Umeå

Vid ersättning för egen bil utgår ersättning om 18.50 kr/mil (max 1 190 kr).
Reser du i egen bil är högsta ersättningen 1 190 kr oavsett hur många som åkte med. 

Förseningsersättning betalas inte ut om planerade förändringar annonserats minst 3 dygn före resdagen på vår hemsida. Du kan inte ansöka om både förseningsersättning och ersättning för utlägg.

 

Villkor linjesträckning över 15 mil

Rätt till förseningsersättning gäller om vi gett dig felaktig information,  om bussen avgår för tidigt eller kommer fram senare än planerat samt om bussen inte stannar vid din hållplats.

 

På resor över 15 mil gäller inte förseningsersättningen när försening beror på sådant Länstrafiken i Västerbotten eller trafikföretaget inte kan råda över:

– force majeure, till exempel att trafiken störs av extrema förhållanden som snöstorm, blixthalka, olyckor, större avspärrningar samt vid strejk och lockout.
– fordonshaveri, trafikföretaget erbjuder ett ersättningsfordon så snart det är praktiskt möjligt. 
– planerade förändringar som annonserats minst 3 dygn före resdagen på Länstrafiken i Västerbottens hemsida.

Mer än 120 minuter försenad - oavsett anledning

Om din bussresa försenas med minst 120 minuter, ställs in eller är överbokad kan du som resenär alltid välja mellan att:
- Genomföra resan så snart det är möjligt med den försenade bussen
- Få en ny biljett med nästa avgång
- Avstå att resa och få kostnaden för biljetten återbetald
- Avbryta resan och få hela biljettkostnaden återbetalad samt en kostnadsfri returresa till avreseorten.

Reklamation och ersättning:

Vi vill ha in din reklamation inom 2 månader efter att du genomfört din resa. Om du av någon anledning varit förhindrad att skicka in din reklamation inom 2 månader, gör du det så snart du kan och förklarar i din ansökan varför du inte kunnat reklamera resan tidigare.

Ansök om förseningsersättning och reklamation

Observera att busskortsnummer alltid behöver anges om du rest på ett busskort. Enkelbiljetter, taxikvitto eller kvitto på annat utlägg ska skickas in i original till Länstrafiken.

Du kan även skicka in din reklamation via e-post: reklamation@tabussen.nu, skriva ett brev till Länstrafiken i Västerbotten, Storgatan 115, 90333 UMEÅ eller ringa in din reklamation till kundservice på 0771- 100 110.

Länstrafiken i Västerbotten ersätter inga följdkostnader vid försening som till exempel parkeringsavgift för egen bil, kostnad för missat läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst. 

Resplus/Kom fram garanti

Med en Resplusbiljett kan du alltid vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål.

Vid en försening vänligen kontakta busschauffören (eller ombordpersonalen på tåget) som då hjälper till på bästa möjliga sätt, t.ex. genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.