Hoppa till innehåll

Störningar

 Uppdatering 28/11

Från och med måndag 2/12 får linje 124 en tillfällig färdväg på grund av vägarbete. 

Linje 124 kommer köra via Skogsvägen. Detta innebär att hållplats Ringvägen dras tillfälligt in.
En tillfällig hållplats kommer att sättas upp längs Taflinsvägen mellan Skogsvägen och Klaravägen.

Från och med måndag 2/12 kan linje 123 återigen trafikera hållplats Persgatan och Hemvägen. 
Linje 124 kommer också återigen kunna trafikera hållplats Persgatan. 

Observera att linje 123 fortfarande trafikerar den tillfälliga färdvägen enligt kartan nedan. 

Vi uppdaterar texten när bussarna återgår till ordinarie färdväg och hållplatserna återigen kan trafikeras som vanligt.

Se bild nedan för tillfällig körväg.



____________________________________________________________________________________________________

Uppdatering 21/8

Linje 123 och 124 kommer få förändrad färdväg från och med imorgon 21/8. Detta på grund av vägarbete.

Linje 123 kommer köra via Lillsjövägen istället för Taflinsvägen. Detta innebär att hållplats Eriksdal, Ringvägen och Storsjöskolan blir tillfälligt indragna.

En tillfällig hållplats kommer sättas ut på Lillsjövägen enligt bifogad karta. 

Linje 124 kommer köra via Taflinsvägen istället för Eriksdalsvägen. Detta innebär att hållplats Eriksdal blir tillfälligt indragen.

Resenärer hänvisas till hållplats Ringvägen och Storsjöskolan.

Vi uppdaterar texten när bussarna återgår till ordinarie färdväg och hållplatserna återigen kan trafikeras som vanligt.

Se bild nedan för tillfällig körväg.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.

Se våra öppetider

 

Tidtabellsförändringar (33)

Linje 166 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020

Linje 178 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020

Linje 129 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020

Linje 126 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020

Linje 105 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020

Linje 15 får en uppdaterad tidtabell från och med 27 januari 2020

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med 27 januari 2020

Ringbil 812 ersätts av linje 317 från och med 27 januari 2020

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 januari 2020.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2020.

Linje 119 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2020.

Linje 120 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2020.

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2020.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2020.

Linje 116 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Ringbil 799 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 januari 2020.

Linje 116 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 229 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 211 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2020.

Linje 130 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 januari 2020.

Tillkommer en ny hållplats i Tavelsjö från och med den 12 december 2019.

Visa all trafikinfo

Förseningsersättning och reklamation

Vid bedömning tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011).

Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har. För linjesträckning under 15 mil tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. För linjesträckning över 15 mil tillämpas EU- förordning om busspassagerares rättigheter (181/2011). 

Nedan kan du se hur reglerna skiljer sig åt.

Villkor linjesträckning under 15 mil

Förseningsersättning
Om du blir mer än 20 minuter försenad kompenserar vi dig genom vår förseningsersättning, där återbetalning av biljettpriset sker enligt nedan:

+ 20 – 39 minuter 50 % av biljettpriset för resan
+ 40 – 59 minuter 75 % av biljettpriset för resan
+ 60 minuter eller mer 100 % av biljettpriset för resan

Om förseningen är orsakad av Länstrafiken Västerbotten eller trafikföretaget utgår ytterligare kompensation.

Möjlighet till annan transport

Uppstår en försening eller att en tur ställs in (oavsett orsak) där du kommer att bli minst 20 minuter sen till din slutdestination har du alltid möjlighet att ordna din resa själv,med egen bil, taxi eller annan transport och ta kostnaden för den.
Du kan sedan i efterhand ansöka om ersättning för dina utlägg. Det kan du göra längre ner på denna sida. 

Vid ersättning för taxiresor är maxbeloppet 1 185 kr per kvitto.
Är ni flera som delar på kostnaden för taxi måste ni betala separat och få varsitt kvitto för att kunna få ersättning.
För att få ersättning för taxi eller annan transport måste alltid kvittot skickas in i original till: 

Länstrafiken Västerbotten AB
Reklamation
Box 134
92123 Lycksele

Vid ersättning för egen bil utgår ersättning om 18.50 kr/mil (max 1 185 kr).
Reser du i egen bil är högsta ersättningen 1 185 kr oavsett hur många som åkte med. 

Förseningsersättning betalas inte ut om planerade förändringar annonserats minst 3 vardagar före resdagen på vår hemsida. Du kan inte ansöka om både förseningsersättning och ersättning för utlägg.

 

Villkor linjesträckning över 15 mil

Rätt till förseningsersättning gäller om vi gett dig felaktig information,  om bussen avgår för tidigt eller kommer fram senare än planerat samt om bussen inte stannar vid din hållplats.

 

På resor över 15 mil gäller inte förseningsersättningen när försening beror på sådant Länstrafiken i Västerbotten eller trafikföretaget inte kan råda över:

– force majeure, till exempel att trafiken störs av extrema förhållanden som snöstorm, blixthalka, olyckor, större avspärrningar samt vid strejk och lockout.
– fordonshaveri, trafikföretaget erbjuder ett ersättningsfordon så snart det är praktiskt möjligt. 
– planerade förändringar som annonserats minst 3 vardagar före resdagen på Länstrafiken i Västerbottens hemsida.

Mer än 120 minuter försenad - oavsett anledning

Om din bussresa försenas med minst 120 minuter, ställs in eller är överbokad kan du som resenär alltid välja mellan att:
- Genomföra resan så snart det är möjligt med den försenade bussen
- Få en ny biljett med nästa avgång
- Avstå att resa och få kostnaden för biljetten återbetald
- Avbryta resan och få hela biljettkostnaden återbetalad samt en kostnadsfri returresa till avreseorten.

Om du trots våra ansträngningar ändå blir försenad mer än 20 minuter till din slutdestination blir du kompenserad genom vår förseningsersättning.

Reklamation och ersättning:

Vi vill ha in din reklamation inom 2 månader efter att du genomfört din resa. Om du av någon anledning varit förhindrad att skicka in din reklamation inom 2 månader, gör du det så snart du kan och förklarar i din ansökan varför du inte kunnat reklamera resan tidigare.

Ansök om förseningsersättning och reklamation

Observera att busskortsnummer alltid behöver anges om du rest på ett busskort. Enkelbiljetter, taxikvitto eller kvitto på annat utlägg ska skickas in i original till Länstrafiken.

Du kan även skicka in din reklamation via e-post: reklamation@tabussen.nu, skriva ett brev till Länstrafiken i Västerbotten, Box 134, 921 23  LYCKSELE, eller ringa in din reklamation till kundservice på 0771- 100 110.

Länstrafiken i Västerbotten ersätter inga följdkostnader vid försening som till exempel parkeringsavgift för egen bil, kostnad för missat läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst. 

Resplus/Kom fram garanti

Med en Resplusbiljett kan du alltid vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål.

Vid en försening vänligen kontakta busschauffören (eller ombordpersonalen på tåget) som då hjälper till på bästa möjliga sätt, t.ex. genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.