Hoppa till innehåll

Störningar (2)

Linje 100 med avgångstid 05:40 från Luleå till Umeå är inställd sträckan Luleå till Skellefteå. Bussen kommer att avgå enligt tidtabell från Skellefteå.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar kan uppstå på stäckan Umeå - Skellefteå på grund av vägarbete.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.

Tidtabellsförändringar (81)

Linje 252 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 november 2022.

Linje 662 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 oktober 2022.

Linje 126 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 oktober 2022.

Linje 116 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2022.

Linje 138 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2022.

Linje 251 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2022.

Linje 254 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2022.

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 3 oktober 2022.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 3 oktober 2022.

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2022.

Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 september 2022.

Trafiknytt nummer 70 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 september 2022.

Trafiknytt nummer 69 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 110 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 september 2022.

Trafiknytt nummer 68 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 109 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 september 2022.

Trafiknytt nummer 67 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 126 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 september 2022.

Linje 613 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 september 2022.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 september 2022.

Linje 260 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 september 2022.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 september 2022.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 september 2022.

Linje 229 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 september 2022.

Linje 219 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 september 2022.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 september 2022.

Linje 436 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 september 2022.

Linje 643 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 augusti 2022.

Linje 160 blir indragen från och med den 21 augusti 2022.

Linje 126 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2022.

Ny hållplats Fläktvägen 363 från och med den 22 augusti 2022.

Några av våra linjer får uppdaterade tidtabeller från och med den 21 augusti 2022.

Linje 29 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 juni 2022.

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 juni 2022.

Linjer 12, 20, 98 samt 100 får uppdaterade tidtabeller från och med den 19 juni 2022.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 juni 2022.

Linje 21 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 juni 2022.

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 juni 2022.

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 juni 2022.

Hållplats Röbroskolan byter namn från och med den 23 maj 2022.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2022.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 maj 2022.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 maj 2022.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 april 2022.

Linje 23 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 april 2022.

Linje 22 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 april 2022.

Linje 48 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 april 2022.

Linje 660 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2022.

Linje 106 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 april 2022.

Linje 107 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 april 2022.

Linje 111 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 april 2022.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 mars 2022.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 mars 2022.

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 mars 2022.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 mars 2022.

Linje 23 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 mars 2022.

Linjer 204-226 får uppdaterade tidtabeller från och med den 14 mars 2022.

Linje 636 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 mars 2022.

Linje 777 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 799 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 44 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 34 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 15 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 mars 2022.

Linje 45 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 22 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 28 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 mars 2022.

Linje 252 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 32 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 158 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 februari 2022.

Linje 137 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 februari 2022.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 februari 2022.

Linje 43 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 Januari 2022.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 januari 2022.
 Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 januari 2022.
 Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 417 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 januari 2022.
 Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 23 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 december 2021.
 Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2022.
 Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 december 2021.
 Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 december 2021.
 Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 28 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2021.
 Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Hållplats Lillåbron E4 tas ur bruk från och med den 12 december 2021.
Trafiknytt nummer 119 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

Det ger så sjukt mycket tillbaka!

Han tycker om att plocka bär och göra sylt. På somrarna förvandlar han sin inglasade balkong till ett växthus och på jobbet älskar han att se Västerbottens årstider skifta på andra sidan framrutan. Möt Erik Lindgren, Sveriges näst bäste bussförare 2019.

Vem är du, Erik?
Jag heter Erik Lindgren och är en ung bussförare som kör för Byberg & Nordin och Länstrafiken i Västerbotten. Jag är 28 år, tror jag. Jag hoppas att jag säger rätt ålder nu! Jag bor hursomhelst i en fin, ny lägenhet på Mariehöjd.

Hur kommer det sig att du blev bussförare?
Det var faktiskt min morfar som tipsade mig om att bli bussförare. Jag har både studerat och jobbat inom jordbruk och var van vid att köra traktor med släp och andra tunga fordon, så bussförare kändes naturligt på det sättet.

Så du skiftade bana från jordbruk till busstrafik?
Precis. Jordbruket finns i släkten. Jag har släktingar som är lantbrukare och det var någonting som lockade då, någonting som jag kände mig hemma i, så jag läste på lantbruksgymnasiet i Forslunda. Men jag kom på att lantbruk kanske inte riktigt passade mig, så jag tänkte om, bytte bana och gick bussutbildning. Jag har nog alltid varit väldigt social och serviceinriktad, sen hade jag som sagt vana av större fordon och gillar verkligen att köra. Jag gick utbildningen på Liljaskolan i Vännäs och var klar 2013. När jag började köra buss var jag 21 år, så ung en bussförare får vara.

Och du trivs fortfarande?
Ja, jag trivs jättebra som bussförare! Jag har ju också fått förtroendet att vara gruppledare på jobbet. Det betyder att jag stöttar både chefer och nya kollegor i vardagen och försöker se till att trafiken flyter på så optimalt som möjligt. Ja har kört länge för min ålder och fått förtroendet att hjälpa nya. Det är kul! Som människa försöker jag vara en hjälpande hand på alla sätt jag kan. Som gruppledare måste jag också tänka till, lära mig ännu mer och utvecklas vidare.

Vad är det som är så bra med att vara bussförare?
Att möta resenären och lära känna människor. Alla människor är olika. Att bara heja på någon och få ett leende känns bra. En skolelev jag ofta kör har jobbat in en rutin med att alltid ge mig en high five. Sånt gör mig riktigt glad! Det ger så sjukt, vansinnigt mycket tillbaka! Det bygger en relation och ger energi i livet! Sen har alla människor sina egna grejer och egenheter och det är fantastiskt.

Det verkar handla mycket om att möta människor för dig?
Jag brukar säga att köra buss kan bli lite enformigt i sig. Det blir mycket samma sträckor fram och tillbaka. Det är människorna som gör det omväxlande och roligt. När jag får den där resenären som ger mig ett extra stort leende, som är supertrevlig, det gör en hel dag! När du får en speciell relation till många resenärer, då blir det verkligen roligt att köra buss. Sen lär jag mig mycket! Jag kan få inblick i ett liv och få höra en hel livshistoria på en sträcka.

Stämmer det att du har varit med i bussförar-SM?
Ja! Jag tog en andraplats i bussförar-SM 2019! Tävlingen inleds med ett teoriprov där de 16 med flest rätt går vidare till final i Stockholm. Totalt gjorde 500 bussförare teoriprovet. Jag har gjort teoriprovet tidigare och detta år lyckades jag vara bland de 16 bästa! Väl i Stockholm består tävlingen av fyra delmoment: halkkörning, katastrofövning, sparsam körning och manöverprov. Jag var glad över att bara få vara med och uppleva SM. Att sen knipa en andraplats, just bakom föraren som kör svenska herrlandslaget i fotboll, det känns helt galet! Det är något som jag är oerhört stolt över, men det var framförallt en lärorik upplevelse.

Minns du något speciellt möte med en resenär?
Många, men jag måste få berätta om en resa. Jag körde 31:an. Just den här dagen var det riktigt oväder ute. En man hoppade på och satte sig längst fram. Det visade sig att han jobbade på väderstationen i Kattisavan. Han både jobbade med och undervisade i meteorologi. Under hela resan från Kattisavan till Umeå lärde han mig om väder. Vi kunde följa ovädret hela vägen och han berättade och visade hur du kan se exakt var ovädrets epicentrum är, hur ovädret rör sig och vad molnen kan berätta. Jag lärde mig massor om väder och vind, mitt i ovädret där någon med lång erfarenhet kunde visa live! Du lär dig helt enkelt fruktansvärt mycket av att träffa människor, om du bara lyssnar.

Hur trivs du annars med yrkeslivet på vägarna?
Väldigt bra! Hösten är fantastiskt fin. När färgerna skiftar och löven blir gula och vackra är det oerhört fint att köra. Samma sak gäller på vintern när träden är snötyngda och landskapet ligger alldeles vitt. Jag kan följa Västerbottens alla årstider genom framrutan. Det är magiskt!

Vad gör du när du inte jobbar?
Jag gillar att odla, bland annat tomater och gurka. Jag har en inglasad balkong i lägenheten och på somrarna förvandlas den till ett växthus. Jag antar att jordbruksådran lever kvar inom mig. Mamma odlar också mycket så jag har det nog från henne. Annars så älskar jag att plocka lingon och blåbär och koka sylt så det räcker hela vintern.

Har du några planer och drömmar för framtiden?
Jobbet som förare känns otroligt kul, så det fortsätter jag med! På jobbet är förhoppningen att få köra lite mer beställningstrafik. Det ger en rolig omväxling. Vid sidan av jobbet så siktar jag på att ta motorsågskörkort och röjsågskort. Vi äger skog i släkten så jag skulle gärna vilja vara med och hjälpa till med skogsbruket. Jag gillar verkligen att vara i skog och mark, oavsett om jag plockar bär, springer eller gör något annat. Det ger ett lugn och är njutbart.

Hur trivs du i Västerbotten och Umeå?
Väldigt bra! Här blir jag kvar. Jag har mina rötter och vänner här. I Umeå är det också nära till allt. Jag cyklar mycket och det funkar bra i Umeå. Det är bara att hoppa på cykeln och bege sig dit du ska. Det är också en stad med närhet till naturen och skogen vilket jag uppskattar.

Hur har det varit att köra buss under Corona?
Det har verkligen varit ett speciellt år. Du sitter själv och tappar väldigt mycket av det sociala med resenären, vilket jag har saknat något otroligt. Därför är det extra uppskattat och roligt när resenärerna vinkar när jag kör in till hållplatsen och ropar hej vid bakdörren när de kliver på. Det kommer bli väldigt roligt när saker återgår till det normala och jag kan prata med och heja på resenärer som vanligt och välkomna dem in genom framdörren. Lösningen som arbetsgivaren har genomfört med att stänga framdörren har dock varit oerhört bra för oss förare. Att alla får hålla sig friska är det viktigaste i tider som dessa.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.