Hoppa till innehåll

Störningar (6)

På grund av ombyggnation kommer gaterna 1-4 på Umeå Busstation att stängas av:
-vecka 38 fr o m måndag 2023-09-18 t o m onsdag 2023-09-20.
-vecka 41 fr o m måndag 2023-10-09 t o m fredag 2023-10-13
-vecka 46-47 fr o m måndag 2023-11-13 t o m fredag 2023-11-24

Detta innebär att följande linjer får tillfälligt ändrade gater på Umeå Busstation under dessa perioder:
-Linje 12 flyttas till gate 8
-Linje 20 & 100 flyttas till gate 7
-Linje 31 flyttas till gate 9

Övriga linjer påverkas ej.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
På grund av flertalet vägarbeten längs med E4:an finns det en ökad risk för förseningar, framförallt för linje 12, 20 och 100 men kan påverka andra linjer med.


Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar kan uppstå på sträckan Umeå - Hemavan på grund av vägarbete.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
På grund av broarbete på Tegsbron finns det risk för förseningar på linje 55, 105, 126 samt 127.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
På grund av broarbete på Obbolabron finns det risk för förseningar på linje 123 mellan Obbola-Holmsund-Umeå.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (53)

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 oktober 2023.
• Trafiknytt nummer 54 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 133 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 september 2023.
• Trafiknytt nummer 53 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2023.
• Trafiknytt nummer 52 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 211 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 september 2023.
• Trafiknytt nummer 51 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2023.
• Trafiknytt nummer 50 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

Mobil som hålls framför biljettmaskinen för validering

Ny app och utökat biljettsamarbete

Nu händer det spännande saker kopplat till kollektivtrafikens biljett- och betalsystem i Norrland. Länstrafiken Västerbotten ska tillsammans med Länstrafiken Jämtland, Din tur, Skellefteåbuss, Luleå Lokaltrafik och Länstrafiken Norrbotten gemensamt anpassa de nuvarande biljettsystemen i Norrland till en ny nationell standard för biljett- och betalsystem i kollektivtrafiken. Målet är att skapa förutsättningar för ett sömlöst resande mellan länen.

Den här sidan kommer uppdateras löpande med aktuell information om kommande förändringar kopplat till det uppgraderade biljett- och betalsystemet

2023-04-26
Snart upphör reskassan 

I det uppgraderade biljettsystemet kommer inte reskassa att finnas kvar och därför kommer vi stegvis avveckla reskassan.

Töm din reskassa
Från 2 maj 2023 kommer det vara möjligt att ladda sin reskassa med valfritt antal kronor mellan 1 – 300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att du laddar med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett. När du rest upp din reskassa, spara kortet men fyll inte på det med reskassa igen utan använd andra alternativ i stället. Du kan spara kortet ifall du inte vill ha dina resor i den nya appen, utan i stället vill byta in det mot ett nytt vid kortbytet under 2024.

När vi lanserat våra nya appar kommer vi helt stänga av möjligheten att fylla på reskassa. Därför är det viktigt att du använder upp den redan nu. Från den 1 april 2024 kommer du inte längre kunna köpa biljetter med kvarvarande reskassa.

2023-03-21
Biljettjustering från den 1 april i Skellefteå

Som ett led i den utvecklade kollektivtrafiken i Skellefteå kommun och det utökade biljettsamarbetet i Norrland behöver vi göra en biljettjustering mellan region- och lokaltrafiken i Skellefteå. Justeringen som hör ihop med zonändringen får genomslag i biljettsystemen den 1 april 2023. 

2023-02-21
Vi ändrar aktiverings- och giltighetstider på våra biljetter 

För att underlätta övergången till det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer vi ändra aktiverings – och giltighetstider på våra biljetter från 1 mars 2023.
Aktiveringstiden är den tid du har på dig från att du köpt en biljett till dess att du måste göra din första resa på biljetten.
Giltighetstiden är den tid du har på dig att resa upp dina biljetter från att första resan är gjord.

Aktiverings/giltighetstider från 1 mars 2023:
Gäller både regiontrafik och Ultra

Enkelbiljett 

  • Aktiveringstid: 6 månader 
  • Giltighetstid: 1 resa (övergång inom Ultra gäller)

Enkelbiljett Ultras app 

  • Aktiveringstid: 30 dagar
  • Giltighetstid: 1 resa (övergång inom Ultra gäller)

Rabattkort

  • Aktiveringstid: 30 dagar 
  • Giltighetstid: 90 dagar

Periodkort 

  • Aktiveringstid: 30 dagar
  • Giltighetstid: 30 dagar

Flex 10/30 

  • Aktiveringstid: 30 dagar
  • Giltighetstid: 30 dagar


Besökskort 

  • Aktiveringstid: 7 dagar
  • Giltighetstid: 24 eller 72 timmar

Norrlandsresan

  • Aktiveringstid enkelbiljett: 6 månader
  • Giltighetstid enkelbiljett: 1 resa 

  • Aktiveringstid periodkort: 60 dagar
  • Giltighetstid periodkort: 30 dagar

I samband med ändring av aktiverings och giltighetstider kommer du som resenär inte längre kunna fylla på valfritt antal rabattkortsresor. Från 1 mars 2023 kan du fylla på 6 eller 10 resor.

 

2023- 01- 16
Vad innebär det utökade biljettsamarbetet?

Det innebär att vi kommer uppgradera, byta ut eller lägga till följande försäljningskanaler:

  • Ny app
  • Mina sidor
  • Nya busskort
  • Företagsportal
  • Skolkortsportal

Först ut är den nya reseappen som ska lanseras i etapper under 2023.  Mer information om varje del samt tidpunkter för lansering kommer att publiceras på den här sidan längre fram.

 

Vilka funktioner kommer den nya appen ha?
Appen kommer att vara enkel att använda och ska innehålla flera funktioner som underlättar för dig som resenär. Här är några exempel på funktioner i den nya appen:

  • Spara favoritresa och få information om eventuella förändringar
  • Köpa biljett (hela biljettsortimentet kommer succesivt kunna köpas i appen)
  • Betala med Swish, betalkort eller Klarna
  • Få kvitto för biljetten på mejl
  • Ge bort biljetter till andra
  • Låna ut biljetter till andra
  • Hitta närmsta hållplats
  • Realtidsinformation (se bussens beräknade ankomst- och avgångstid)
  • Se var bussen befinner sig på en karta
  • Se trafikinformation och få notiser om trafikstörningar
  • Påminnelse när bussen kommer och när du ska kliva av
  • Förbättrad resesökning mellan Västerbotten, Norrbotten, Jämtland och Västernorrland

Den nya appen kommer vara tillgänglighetsanpassad enligt WCAG https://webbriktlinjer.se/wcag/


På sikt kommer vi att behöva byta ut de nuvarande busskorten. För att slippa byta ditt kort är vårt tips att du börjar använda vår nya app när den lanseras. Du som inte har möjlighet att använda den nya appen kommer att ha gott om tid på dig att använda dina köpta resor och byta till ett nytt kort.


Behöver jag som resenär göra någonting redan nu?

  • Nej, just nu kan du sitta lugnt på bussen. Vi informerar dig när det sker förändringar i biljett- och betalsystemet.