Hoppa till innehåll

Störningar (3)

Från och med måndag den 29/4 kan linje 301 inte trafikera hållplatser Tväråträsk, Skoträsk, Öresund, Granträskvägen, Lycksaberg, Stenträsk, Norrbyberg och Rusele.
Detta pga renovering av bron i Rusele.

Trafikändringen beräknas pågå till och med 2024-06-15.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 125 kan inte trafikera hållplats Uppförsbacken pga vägarbete. Resande hänvisas till hållplats Obbola Myrstigen. I samband med detta flyttas även hållplats Ångmanskroken och placeras tillfälligt vid korsningen Södra Obbolavägen/Ångmanskroken.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (29)

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 29 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 140 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 28 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 27 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 26 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 maj 2024.
• Trafiknytt nummer 25 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Ringbil 761 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 24 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Ringbil 680 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 23 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 april 2024.
• Trafiknytt nummer 22 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 april 2024.
• Trafiknytt nummer 21 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 april 2024.
• Trafiknytt nummer 20 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en tillfälligt uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2024.
• Trafiknytt nummer 19 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 18 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 17 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 16 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 april 2024.
• Trafiknytt nummer 15 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 april 2024.
• Trafiknytt nummer 14 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 13 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 12 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 11 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 178 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 10 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 februari 2024.
• Trafiknytt nummer 09 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 428 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 418 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 709 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 167 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 januari 2024.
• Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

FAQ - Frågor och svar

Här hittar du frågor och svar om de förändringar som skler inför den nya appen och det utökade biljettsamarbetet.

Aktiverings- och giltighetstider 

Ändras aktiveringstiden på redan köpt biljett?
- Nej, det gäller endast vid nyköp från 1 mars 2023.

Varför ändrar ni aktiveringstiderna?
- Vi ändrar aktiveringstiden för att du som resenär inte ska riskera att ha en oanvänd biljett kvar i det nuvarande systemet när vi byter ut/uppgraderar det.

Kan jag flytta en biljett från nuvarande system till det nya?
- Nej, du behöver använda upp din biljett innan du går över till det nya systemet.

Kommer ni ändra tillbaka aktiverings och giltighetstiderna när det nya/uppgraderade biljettsystemet är på plats?
-  Vi kommer att ändra aktiverings- och giltighetstiderna när vi gått över till nya appen och det uppgraderade betalsystemet. Aktiveringstiden kommer vara 180 dagar på alla biljettyper. Dock olika aktiveringstider i nuvarande och nya appen medan vi har dubbla appar.  

Rabattbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och 12 månaders giltighetstid
Periodbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och giltig i de antal dagar du köpt
Flex 10/30 (Ultra): 180 dagars aktiveringstid och 30 dagars giltighetstid
Enkelbiljett regiontrafik: 180 dagars aktiveringstid och en resas giltighet
Enkelbiljett Ultra: 180 dagars aktiveringstid och en timmas giltighet (med möjlighet till byten).

Varför ändrar ni så man inte kan fylla på valfria antal resor på rabattkortet?
- Det uppgraderade systemet kan inte ha valbara antal resor. Att det blev 6 och 10 resor är för att det är flest som köper dem.

När kommer det uppgraderade biljett- och betalsystemet vara på plats?
- Det kan vi tyvärr inte svara på, men förhoppningsvis under 2024.

Kan jag köpa flera rabattkort på en och samma gång så att jag har fler än 10 resor?
- Ja, men det är inget vi rekommenderar eftersom vi ska byta system.
Om man ändå vill göra det finns det plats för max 4 produkter på kortet, dvs. om du inte har någon annan biljett på kortet så kan du köpa max 4 rabattkort alltså totalt max 40 resor. Kom ihåg att varje rabattkort har separat aktiverings- och giltighetstid.

Hur vet jag hur länge mina biljetter är giltiga?
- I Ultras app står det på biljetten, har du ett fysiskt busskort hemma och är osäker så kan du ringa kundservice 0771-100 110 eller besöka en busstation, ombud eller Reseinfo

Reskassan 

Vad är reskassa? 
Reskassa är ett betalmedel, där du som resenär fyller på ditt busskort med pengar som du sedan kan köpa biljetter med. Vid köp av  enkelbiljett får du 15% rabatt. 

Varför tar ni bort reskassan?
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom man laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.

Hanteringen av reskassan tar längre tid än andra förköpta biljetter då den både ska laddas med pengar och sedan användas som betalning av biljetter. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.

Vilken biljett rekommenderar ni i stället?
Om du reser ibland på olika sträckor: enkelbiljett
Om du reser ofta på samma sträcka: rabattkort, Flex 10/30 (Ultra) eller periodkort.

Jag brukar fylla på reskassa till någon annan, vilken biljett ska jag välja nu?
I våra nya försäljningskanaler, där appen är först ut att lanseras, kommer alla våra biljetter att finnas och du kommer kunna skicka biljetter till andra. Nästa planerade försäljningskanal är mina sidor som kommer ersätta den befintliga webbshopen. Den nya appen kommer lanseras innan vi stoppar laddningen av reskassa.

Du kan redan nu köpa rabattkort 6 eller 10 resor via webbshopen på www.tabussen.nu, hos ett ombud eller ombord på bussen (ej ombord på ultra). Enkelbiljetter kan köpas i vår nuvarande app, hos ett ombud eller ombord på bussen.

Kan jag bara köpa enkelbiljett med reskassan?
Nej, du kan använda din reskassa för att köpa andra biljetter om saldot räcker. Det kan du göra ombord på bussen eller hos ett försäljningsställe. Observera att 15% rabatt endast gäller när du köper enkelbiljett.

Vart kan jag se mitt saldo på reskassan?
Du kan få en utskrift ombord på bussen eller hos ett försäljningsställe som visar vad ditt kort är laddat med. Du kan även ringa vår kundservice 0771- 100 110.

Jag har inte tillräckligt med pengar på min reskassa för att lösa en enkelbiljett, vad ska jag göra?
Från 2 maj 2023 kommer det vara möjligt att ladda sin reskassa med valfritt antal kronor mellan 1 – 300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att du laddar med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett. När du rest upp din reskassa, fyll inte på den igen utan köp en annan biljett i stället.

Vad händer om jag har pengar kvar på min reskassa när ni har stoppat laddningen?
Om du har pengar kvar på din reskassa när vi stoppat laddningen kan du resa upp pengarna till och med 31 mars 2024. Om ditt saldo inte räcker för att köpa en biljett kan du få din reskassa återbetald genom att besöka ett försäljningsställe som erbjuder återbetalning. Vi återkommer med vilka försäljningsställen som kommer att erbjuda det.

Kan jag ladda mitt busskort med andra produkter än reskassa?
Ja, du kan ladda våra busskort med andra produkter som ex. periodkort.

Kommer reskassans avveckling påverka andra produkter? 
Nej, det påverkar inga andra produkter

Behöver jag betala en administrativ avgift för att få tillbaka pengarna?
Nej, du behöver inte betala någon avgift för att återlösa din reskassa.

Hur är det bättre för mig som resenär?
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom man laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.

Jag använder reskassan för att resa över länsgräns, hur ska jag göra nu?
Du kan köpa enkelbiljetter i respektive app eller ombord på bussen. Så småningom lanseras nya appar för samtliga norrlandslän där det kommer vara enkelt att köpa enkelbiljett och rabatt 10-resor oavsett vilket länstrafikbolag du reser med.

 Jag brukar åka i Västerbotten men har ett kort från Norrbotten/Jämtland/Västernorrland, vad ska jag göra?
Prata med det länstrafikbolaget vars logga finns på kortet.

Vad ska jag göra med busskortet när jag rest upp reskassan?
Om du vill fortsätta resa med ett fysiskt kort sparar du det till kortbytet för att byta in det mot ett nytt. Hur det praktiskt ska gå till återkommer vi kring. Vi rekommenderar att börja använda den nya appen i höst där alla produkter kommer att finnas och du kan få aktuell trafikinformation.

Utökat biljettsamarbete 

Behöver jag som resenär göra någonting redan nu?
- Nej, just nu kan du sitta lugnt på bussen. Vi informerar dig när det sker förändringar i biljett- och betalsystemet.

Vilka funktioner kommer den nya appen ha?
Appen kommer att vara enkel att använda och ska innehålla flera funktioner som underlättar för dig som resenär. Här är några exempel på funktioner i den nya appen:

  • Spara favoritresa och få information om eventuella förändringar
  • Köpa biljett (hela biljettsortimentet kommer succesivt kunna köpas i appen)
  • Betala med Swish, betalkort eller Klarna
  • Få kvitto för biljetten på mejl
  • Ge bort biljetter till andra
  • Låna ut biljetter till andra
  • Hitta närmsta hållplats
  • Realtidsinformation (se bussens beräknade ankomst- och avgångstid)
  • Se var bussen befinner sig på en karta
  • Se trafikinformation och få notiser om trafikstörningar
  • Påminnelse när bussen kommer och när du ska kliva av
  • Förbättrad resesökning mellan Västerbotten, Norrbotten, Jämtland och Västernorrland

Den nya appen kommer vara tillgänglighetsanpassad enligt WCAG https://webbriktlinjer.se/wcag/

 

 


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter