Hoppa till innehåll

Störningar (6)

På grund av ombyggnation kommer gaterna 1-4 på Umeå Busstation att stängas av:
-vecka 38 fr o m måndag 2023-09-18 t o m onsdag 2023-09-20.
-vecka 41 fr o m måndag 2023-10-09 t o m fredag 2023-10-13
-vecka 46-47 fr o m måndag 2023-11-13 t o m fredag 2023-11-24

Detta innebär att följande linjer får tillfälligt ändrade gater på Umeå Busstation under dessa perioder:
-Linje 12 flyttas till gate 8
-Linje 20 & 100 flyttas till gate 7
-Linje 31 flyttas till gate 9

Övriga linjer påverkas ej.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
På grund av flertalet vägarbeten längs med E4:an finns det en ökad risk för förseningar, framförallt för linje 12, 20 och 100 men kan påverka andra linjer med.


Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar kan uppstå på sträckan Umeå - Hemavan på grund av vägarbete.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
På grund av broarbete på Tegsbron finns det risk för förseningar på linje 55, 105, 126 samt 127.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
På grund av broarbete på Obbolabron finns det risk för förseningar på linje 123 mellan Obbola-Holmsund-Umeå.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Från och med den 2023-05-10 kommer hållplatser Burträsk Busstation samt Burträsk Ängsgatan att bli tillfälligt indragna på grund av ombyggnation av busstationen.

Resande med linje 21 mot Skellefteå samt linje 225 hänvisas till hållplats Burträsk Vasabrogatan.
Resande med linje 21 mot Umeå samt linje 226 & 229 hänvisas till hållplats Burträsk Björnåkersgatan.

Arbetet beräknas pågå till och med den 2023-11-01.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (53)

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 oktober 2023.
• Trafiknytt nummer 54 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 133 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 september 2023.
• Trafiknytt nummer 53 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2023.
• Trafiknytt nummer 52 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 211 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 september 2023.
• Trafiknytt nummer 51 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2023.
• Trafiknytt nummer 50 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 117 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 september 2023.
• Trafiknytt nummer 49 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 145 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 september 2023.
• Trafiknytt nummer 48 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 september 2023.
• Trafiknytt nummer 47 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 46 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 135 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 45 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Ringbil 664 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 44 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linjer i Vindeln får uppdaterade tidtabeller från och med den 21 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 43 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 135 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 42 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 41 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 40 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Ringbil 631 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 39 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 105 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 38 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 126 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 37 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 36 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linjer som får uppdaterade tidtabeller från och med den 20 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 35 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linjer som får uppdaterade tidtabeller från och med den 20 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 34 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linjer som får uppdaterade tidtabeller från och med den 20 augusti 2023.
• Trafiknytt nummer 33 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 juli 2023.
• Trafiknytt nummer 32 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Samtliga ringbilar i Bjurholm upphör från och med den 1 juli 2023.
• Trafiknytt nummer 31 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 63 får en uppdaterad tidtabell från och med den 3 juli 2023.
• Trafiknytt nummer 30 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 juni 2023.
• Trafiknytt nummer 28 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 juni 2023.
• Trafiknytt nummer 29 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 350 upphör ändringen gäller från och med 17 juni 2023.
• Trafiknytt nummer 27 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 april 2023.
• Trafiknytt nummer 26 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 31 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 april 2023.
• Trafiknytt nummer 25 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 321 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 mars 2023.
• Trafiknytt nummer 24 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 320 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 mars 2023.
• Trafiknytt nummer 23 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 22 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 603 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 21 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 20 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 138 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 19 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 129 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 18 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 133 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 17 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 16 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 15 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Norrlandskustens linjer 12, 20 samt 100 får uppdaterade tidtabeller från och med den 20 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 14 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 541 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 februari 2023.
• Trafiknytt nummer 13 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 11 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 22 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 10 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 09 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 08 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 709 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 07 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 06 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 157 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 05 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 159 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 04 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 162 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 03 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 02 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2023.
• Trafiknytt nummer 01 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Visa all trafikinfo

FAQ - Frågor och svar

Här hittar du frågor och svar om de förändringar som skler inför den nya appen och det utökade biljettsamarbetet.

Reskassan 

Vad är reskassa? 
Reskassa är ett betalmedel, där du som resenär fyller på ditt busskort med pengar som du sedan kan köpa biljetter med. Vid köp av  enkelbiljett får du 15% rabatt. 

Varför tar ni bort reskassan?
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom man laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.

Hanteringen av reskassan tar längre tid än andra förköpta biljetter då den både ska laddas med pengar och sedan användas som betalning av biljetter. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.

Vilken biljett rekommenderar ni i stället?
Om du reser ibland på olika sträckor: enkelbiljett
Om du reser ofta på samma sträcka: rabattkort, Flex 10/30 (Ultra) eller periodkort.

När är sista dagen för att använda upp min reskassa på bussen?
Om du har pengar kvar på din reskassa kan du använda upp den till och med 31 mars 2024.

Jag brukar fylla på reskassa till någon annan, vilken biljett ska jag välja nu?
I våra nya försäljningskanaler, där appen är först ut att lanseras, kommer alla våra biljetter att finnas och du kommer kunna skicka biljetter till andra. Nästa planerade försäljningskanal är mina sidor som kommer ersätta den befintliga webbshopen. Den nya appen kommer lanseras innan vi stoppar laddningen av reskassa.

Du kan redan nu köpa rabattkort 6 eller 10 resor via webbshopen på www.tabussen.nu, hos ett ombud eller ombord på bussen (ej ombord på ultra). Enkelbiljetter kan köpas i vår nuvarande app, hos ett ombud eller ombord på bussen.

Kan jag bara köpa enkelbiljett med reskassan?
Nej, du kan använda din reskassa för att köpa andra biljetter om saldot räcker. Det kan du göra ombord på bussen eller hos ett försäljningsställe. Observera att 15% rabatt endast gäller när du köper enkelbiljett.

Vart kan jag se mitt saldo på reskassan?
Du kan få en utskrift ombord på bussen eller hos ett försäljningsställe som visar vad ditt kort är laddat med. Du kan även ringa vår kundservice 0771- 100 110.

Jag har inte tillräckligt med pengar på min reskassa för att lösa en enkelbiljett, vad ska jag göra?
Från 2 maj 2023 kommer det vara möjligt att ladda sin reskassa med valfritt antal kronor mellan 1 – 300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att du laddar med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett. När du rest upp din reskassa, fyll inte på den igen utan köp en annan biljett i stället.

Vad händer om jag har pengar kvar på min reskassa när ni har stoppat laddningen?
Om du har pengar kvar på din reskassa när vi stoppat laddningen kan du resa upp pengarna till och med 31 mars 2024. Om ditt saldo inte räcker för att köpa en biljett kan du få din reskassa återbetald genom att besöka ett försäljningsställe som erbjuder återbetalning. Vi återkommer med vilka försäljningsställen som kommer att erbjuda det.

Kan jag ladda mitt busskort med andra produkter än reskassa?
Ja, du kan ladda våra busskort med andra produkter som ex. periodkort.

Kommer reskassans avveckling påverka andra produkter? 
Nej, det påverkar inga andra produkter

Behöver jag betala en administrativ avgift för att få tillbaka pengarna?
Nej, du behöver inte betala någon avgift för att återlösa din reskassa.

Hur är det bättre för mig som resenär?
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom man laddat på en summa pengar. I det nya systemet köper man i stället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet. I det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer det vara enklare att köpa och hantera sina biljetter. Du kommer även kunna skicka och låna ut biljetter till andra vilket många använder reskassan till idag.

Jag använder reskassan för att resa över länsgräns, hur ska jag göra nu?
Du kan köpa enkelbiljetter i respektive app eller ombord på bussen. Så småningom lanseras nya appar för samtliga norrlandslän där det kommer vara enkelt att köpa enkelbiljett och rabatt 10-resor oavsett vilket länstrafikbolag du reser med.

 Jag brukar åka i Västerbotten men har ett kort från Norrbotten/Jämtland/Västernorrland, vad ska jag göra?
Prata med det länstrafikbolaget vars logga finns på kortet.

Vad ska jag göra med busskortet när jag rest upp reskassan?
Om du vill fortsätta resa med ett fysiskt kort sparar du det till kortbytet för att byta in det mot ett nytt. Hur det praktiskt ska gå till återkommer vi kring. Vi rekommenderar att börja använda den nya appen i höst där alla produkter kommer att finnas och du kan få aktuell trafikinformation.

Aktiverings- och giltighetstider 

Ändras aktiveringstiden på redan köpt biljett?
- Nej, det gäller endast vid nyköp från 1 mars 2023.

Varför ändrar ni aktiveringstiderna?
- Vi ändrar aktiveringstiden för att du som resenär inte ska riskera att ha en oanvänd biljett kvar i det nuvarande systemet när vi byter ut/uppgraderar det.

Kan jag flytta en biljett från nuvarande system till det nya?
- Nej, du behöver använda upp din biljett innan du går över till det nya systemet.

Kommer ni ändra tillbaka aktiverings och giltighetstiderna när det nya/uppgraderade biljettsystemet är på plats?
-  Vi kommer att ändra aktiverings- och giltighetstiderna när vi gått över till nya appen och det uppgraderade betalsystemet. Aktiveringstiden kommer vara 60 dagar på alla produkter utom enkelbiljetten som har 180 dagar (6 månader) Dock olika aktiveringstider i nuvarande och nya appen medan vi har dubbla appar.  

Varför ändrar ni så man inte kan fylla på valfria antal resor på rabattkortet?
- Det uppgraderade systemet kan inte ha valbara antal resor. Att det blev 6 och 10 resor är för att det är flest som köper dem.

När kommer det uppgraderade biljett- och betalsystemet vara på plats?
- Det kan vi tyvärr inte svara på, men förhoppningsvis under 2024.

Kan jag köpa flera rabattkort på en och samma gång så att jag har fler än 10 resor?
- Ja, men det är inget vi rekommenderar eftersom vi ska byta system.
Om man ändå vill göra det finns det plats för max 4 produkter på kortet, dvs. om du inte har någon annan biljett på kortet så kan du köpa max 4 rabattkort alltså totalt max 40 resor. Kom ihåg att varje rabattkort har separat aktiverings- och giltighetstid.

Hur vet jag hur länge mina biljetter är giltiga?
- I Ultras app står det på biljetten, har du ett fysiskt busskort hemma och är osäker så kan du ringa kundservice 0771-100 110 eller besöka en busstation, ombud eller Reseinfo

Utökat biljettsamarbete 

Behöver jag som resenär göra någonting redan nu?
- Nej, just nu kan du sitta lugnt på bussen. Vi informerar dig när det sker förändringar i biljett- och betalsystemet.

Vilka funktioner kommer den nya appen ha?
Appen kommer att vara enkel att använda och ska innehålla flera funktioner som underlättar för dig som resenär. Här är några exempel på funktioner i den nya appen:

  • Spara favoritresa och få information om eventuella förändringar
  • Köpa biljett (hela biljettsortimentet kommer succesivt kunna köpas i appen)
  • Betala med Swish, betalkort eller Klarna
  • Få kvitto för biljetten på mejl
  • Ge bort biljetter till andra
  • Låna ut biljetter till andra
  • Hitta närmsta hållplats
  • Realtidsinformation (se bussens beräknade ankomst- och avgångstid)
  • Se var bussen befinner sig på en karta
  • Se trafikinformation och få notiser om trafikstörningar
  • Påminnelse när bussen kommer och när du ska kliva av
  • Förbättrad resesökning mellan Västerbotten, Norrbotten, Jämtland och Västernorrland

Den nya appen kommer vara tillgänglighetsanpassad enligt WCAG https://webbriktlinjer.se/wcag/

 

 


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter