FAQ - Frågor och svar
Här hittar du frågor och svar om de förändringar som skler inför den nya appen och det utökade biljettsamarbetet.
Ändras aktiveringstiden på redan köpt biljett?
- Nej, det gäller endast vid nyköp från 1 mars 2023.
Varför ändrar ni aktiveringstiderna?
- Vi ändrar aktiveringstiden för att du som resenär inte ska riskera att ha en oanvänd biljett kvar i det nuvarande systemet när vi byter ut/uppgraderar det.
Kan jag flytta en biljett från nuvarande system till det nya?
- Nej, du behöver använda upp din biljett innan du går över till det nya systemet.
Kommer ni ändra tillbaka aktiverings och giltighetstiderna när det nya/uppgraderade biljettsystemet är på plats?
- Vi kommer att ändra aktiverings- och giltighetstiderna när vi gått över till nya appen och det uppgraderade betalsystemet. Aktiveringstiden kommer vara 60 dagar på alla produkter utom enkelbiljetten som har 180 dagar (6 månader) Dock olika aktiveringstider i nuvarande och nya appen medan vi har dubbla appar.
Varför ändrar ni så man inte kan fylla på valfria antal resor på rabattkortet?
- Det uppgraderade systemet kan inte ha valbara antal resor. Att det blev 6 och 10 resor är för att det är flest som köper dem.
När kommer det uppgraderade biljett- och betalsystemet vara på plats?
- Det kan vi tyvärr inte svara på, men förhoppningsvis under 2024.
Kan jag köpa flera rabattkort på en och samma gång så att jag har fler än 10 resor?
- Ja, men det är inget vi rekommenderar eftersom vi ska byta system.
Om man ändå vill göra det finns det plats för max 4 produkter på kortet, dvs. om du inte har någon annan biljett på kortet så kan du köpa max 4 rabattkort alltså totalt max 40 resor. Kom ihåg att varje rabattkort har separat aktiverings- och giltighetstid.
Hur vet jag hur länge mina biljetter är giltiga?
- I Ultras app står det på biljetten, har du ett fysiskt busskort hemma och är osäker så kan du ringa kundservice 0771-100 110 eller besöka en busstation, ombud eller Reseinfo
Dela