Hoppa till innehåll

Coronapandemi och kollektivtrafik

Information till dig som reser med oss under Coronapandemin.

Störningar (2)

På grund av ombyggnation av Nydalavägen kommer linje 7 att ha förändrad färdväg.
Under byggtiden 15 juni – 15 oktober kommer linje 7 att trafikera Skidspåret istället för Nydalavägen.

Detta innebär att hållplats Berghemsvägen blir indragen och att hållplats Terrängvägen flyttas till Skidspåret.
Linje 7 kommer även  under ombyggnationen att trafikera hållplats Fridhemsvägen.

Läs mer om ombyggnationen på Umeå kommuns hemsida (öppnas i ett nytt fönster)

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

​Från och med måndag den 16/4 2018 kommer hållplats Klintvägen, i riktning mot Universum; att flyttas ca 60 meter söderut enligt bifogad karta. Detta på grund av kommande vägarbete på platsen.

Visa all trafikinfo

Biljettkontroller

Vi utför regelbundet biljettkontroller, därför måste du som åker med Länstrafikens bussar kunna uppvisa ett giltigt färdbevis under hela resan.

Resenärens ansvar

Det är resenärens ansvar att ta reda på vilken biljett som krävs för resan, och att registrera biljetten eller kortet direkt vid ombordstigning. Spara biljetten under hela resan, den är ett bevis på att du har betalat resan.

Kontroll och tilläggsavgift

Biljettkontroller utförs av Avarn Security på uppdrag av Länstrafiken i Västerbotten AB. De flesta kontroller är stickprovskontroller som utförs av uniformerad personal.

Syftet med våra kontroller är att förebygga otillåtet åkande och att öka antalet betalande resenärer. Den som vid kontroll saknar giltigt färdbevis eller uppvisar felaktigt eller ogiltigt färdbevis åläggs att utöver ordinarie pris för resan betala en tilläggsavgift på 1200 kr.

För kunder som vill ha sin tilläggsavgift på avbetalning gör Länstrafiken en kreditupplysning. 

Legitimation

Alla som reser på åldersrabatterade biljetter måste vara beredd att kunna legitimera dig. Gäller även dig som åker på gymnasiets skolkort.

Hur du överklagar

Har du fått en tilläggsavgift och vill bestrida detta ska du kontakta Länstrafiken i Västerbotten AB.

Maila eller skriv till oss. En bestridan måste alltid inkomma skriftligen inom 5 dagar efter det datum då tilläggsavgiften är utfärdad.

En överklagan måste innehålla följande:

  • Ange ditt namn, adress, telefonnummer  samt eventuell mailadress
  • Ange kontrollnummret: 1130-xxxxxxxxx
  • Berätta kortfattat vad som har hänt, d.v.s. varför du vill bestrida kontrollavgiften. 
    Under handläggningstiden behöver du inte betala in tilläggsavgiften till Intrum Justitia.

Skriv till oss på nedanstående adress:

Länstrafiken i Västerbotten AB. Box 134. 921 23  LYCKSELE eller brev@tabussen.nu


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.