Störningar (7)


Linje 123, 124 och 125 kommer från och med 4 Augusti inte kunna trafikera hållplatser Obbola byviken, Obbola Byvägen, Obbola Hammarströmsvägen och Obbola skola pga vägarbete. Resande hänvisas till Olasjöhallen.

Hållplats Kyrkvägen kommer endast trafikeras i riktning mot Umeå

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 124 kommer inte kunna trafikera hållplats Lillsjövägen och Klaravägen, resenärer hänvisas till hållplats Eriksdal.

Linje 123 kommer inte kunna trafikera hållplats Lillsjövägen. Resenärer hänvisas tillfälligt hållplats Klaravägen

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 15 och 55 kommer från och med 11 Juli till och med 13 Juli, inte kunna trafikera hållplats Vännäs Umevägen pga Vännäsdagarna.
Resande hänvisas till Vännäs rececentrum.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 34, på sträckan mellan Lycksele & Åsele.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan inte trafikera hållplats Piteå Strömbacka från den 18/06/2025 till och med den 17/08/2025. Resande hänvisas till hållplats Piteå Busstation.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 23, 32, 204, 205, 700, 710, 753 & 769 kan från och med måndagen den 12 maj inte trafikera hållplatserna Boliden Busstation, Myrgatan, Tallgatan & Margaretavägen. Resande hänvisas till hållplats Kapellgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 12, 20 & 100, på sträckan mellan Umeå & Skellefteå.

Om du har möjlighet, ta en tidigare avgång.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (43)


Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 juli 2025. 
• Trafiknytt nummer 43

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Ringbilar i Malå upphör från och med den 1 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 42

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 och 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 41

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 117, 136, 138, 140, 141 och 143 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 35


• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23, 32, 204 och 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 32

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 april 2025. 
• Trafiknytt nummer 31

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 30


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 28

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 260 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 29

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 24

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 25

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 26

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 27

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (2)


Från och med den 16/6 kommer Linje 1, 5, 8, 9 inte kunna trafikera hållplats Fabriksgatan, Länsstyrelsen, Östra Strandgatan, Järnvägsgatan och Östermalmsgatan. Detta på grund av vägarbete.

Resande hänvisas till hållplats Församlingsgården och Universitetssjukhuset.

Arbetet beräknas pågå till och med den 24/8.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Pga ett vägarbete så har hållplats Marieberg i riktning mot Mariehems Centrum flyttats ca 75 meter närmare Mariehemsvägen och hållplats Marieberg i riktning mot Fogvägen/Ersboda flyttas ca 50 meter västerut.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Man i kontorsmiljö med ett brännbollsträ i handen.

Hej där, Peter!

Peter Arkhult är ett välkänt ansikte i Umeå. En 42-årig entreprenör som bland annat bossar över Brännbollsyran. Dessutom älskar han att åka buss.

Hur går det med förberedelserna för 2022 års Brännbollsyra?
Bra. Vi flyttar musikfestivalen till Hedlunda och siktar på 16 000 besökare där. Sedan körs brännbollsturneringen traditionsenligt på Mariehemsängarna. Vi har haft två års uppehåll så det blir fantastiskt att arrangera Norrlands största evenemang igen.

 Brukar Ultra och yran samarbeta?
Ja, bland annat genom att Ultra sätter in extrabussar till och från festivalområdet. Vi har också använt vår app för att pusha ut tillfälliga busshållplatser.

 Vad är ditt eget förhållande till Ultra?
Jag älskar Ultra! 

Hur reser du?
Till och från jobbet ibland, men framför allt ner till centrum under helgerna. Jag åker nog buss varje vecka. Bor på Tomtebo där åttan går förbi, vilket är smidigt.

 Vad tycker du är bra?
Jag skulle säga allt. Kan faktiskt inte komma på något som är dåligt. Bussarna är punktliga och tack vare appen är det superenkelt att köpa biljett och se när bussarna går. Jag hoppas verkligen att fler upptäcker bussåkandet för det funkar klockrent.

Vad skulle kunna bli bättre? Hur skulle en entreprenör som du göra om fick fria händer?
Hm, då måste jag tänka. De där digitala skyltarna som finns centralt, på dem skulle man kunna utveckla användandet och visa avgångar. 
Designen på appen kunde hottas upp men funktionerna är bra – just enkelheten, att du bara behöva klicka in var du är och vart du vill åka, och få all nödvändig information direkt.

Känner du dig trygg med Ultra?
Absolut. Som jag sa, man kan vara säker på att bussarna följer tidtabellen. Och jag har personligen aldrig upplevt något stök eller liknande ombord – och då åker jag ju ofta.

 Vad gör du på fritiden?
Åker buss, haha. Nej, men jag gillar att ta del av Umeås restaurangutbud och då åker jag buss ner på stan och hem. Köksbaren är en favorit, men det finns så stort utbud i Umeå numera och det är kul att upptäcka nytt. Annars ... ja, jag gillar att resa lite längre också, även om det inte gått på ett tag.

Vi tackar Peter för intervjun och ser fram emot yran.