Störningar (3)


I och med vägarbete finns det en ökad risk för förseningar för linje 442 på sträckan mellan Svanabyn och Dorotea.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett broarbete över Vomjån finns det en ökad risk för förseningar på linje 14, 45, 46, 48 och 429 på sträckan mellan Vilhelmina och Dorotea.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 12, 20 & 100, på sträckan mellan Umeå & Skellefteå.

Om du har möjlighet, ta en tidigare avgång.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (36)


Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 december 2025.
• Trafiknytt nummer 82

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 81

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 76

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 77

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 78

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 79

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 80

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 34, 43 och 304 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 72

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16, 114, 115 och 137 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 73

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 74

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 204 och 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 75

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23, 32, 204, 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 70

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 155 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 71

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 315 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 67

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 251 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 68

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 252 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 69

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 128 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 122 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 34 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 140 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 315 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 32 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 47

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 101, 103, 104, 106, 109, 110 och 111 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 45

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 135 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 46

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 augusti 2025.
• Trafiknytt nummer 44

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Linje 1, 5, 8, 9 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Östermalmsgatan och Fabriksgatan. Resande hänvisas till hållplats Universitetssjukhuset och Församlingsgården.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Kvinna visar nytt busskort, gamla kort i bakgrunden

FAQ Nya busskort

 Här fyller vi på med Frågor och svar eftersom. 

Frågor och svar nya busskort

Olika alternativ att få ett nytt kort:
- Nya kort finns tillgängliga hos bemannade busstationer, Reseinfo (Umeå) och våra ombud. 
- Beställ ett nytt busskort i vår nya webbtjänst Mina sidor på Tabussen.nu som du sen själv fyller på via tjänsten när du fått kortet. 
- Om det känns krångligt eller svårt, kontakta oss på 0771-100 110 så hjälper vi dig. 
- Det gamla busskortet kan du lämna in hos oss eller kasta.

Ja, det gäller alla busskort som har loggan för Länstrafiken i Västerbotten och Ultra. 

Om du ska köpa en enkelbiljett för en resa behöver du inget nytt busskort. Enkelbiljett köper du så här: 
- i appen Tabussen.nu eller Ultra
- på en bemannad busstation eller ett Reseinfokontor
- ombord på bussen med kreditkort

Kom ihåg att rabattbiljetter blir billigare än enkelbiljetter när du reser då och då. Om du reser med sällskap och köper fler än en enkelbiljett till samma resa får du tillsammansrabatt, 20% rabatt på ditt köp.

Läs mer om rabattbiljetter
Läs mer om tillsammansrabatt vid enkelbiljetter

Just nu är det inte tekniskt möjligt att se när du blippar det nya kortet på bussen. Föraren kan inte heller se det. Du kan se det på Mina sidor, hos Reseinfo eller en bemannad busstation. Om du i stället har resorna i appen kan du se all information där. 

Vi behöver nya busskort i och med att vi uppdaterar biljett – och betalsystemet. Det är ett biljettsamarbete med de fyra nordligaste länen för ett sömlöst resande. De busskort som finns nu är gamla och fungerar inte i det nya systemet. Det gäller för både regiontrafiken och Ultra.

Ja, de korten behöver också bytas. Ta kontakt med den person eller funktion som administrerar era tjänsteresor i din organisation.  

I och med de nya korten återgår vi till de längre aktiverings-och giltighetstiderna igen. Samma som i apparna med 180 dagars aktiveringstid från inköpsdatum och 365 dagars giltighetstid från första resan. 

Använd vår nya webbtjänst Mina sidor på Tabussen.nu. Där kan du beställa ett nytt busskort till din hemadress och som du sen när du får hem det kan fylla på med nya resor. Kom ihåg att göra det med framförhållningen om att det kan ta upp till 10 dagar för leveransen av kortet.

När du sen köper biljetter till kortet finns de tillgängliga omedelbart, till skillnad från hur det var i vår gamla webbshop. I våra appar kan du också köpa rabatt- och periodkort förutom enkelbiljetterna.

Det nya betalsystemet finns inte installerat på bussarna i sin helhet än. Det behöver ske i en viss ordning. Arbetet med det nya systemet ombord påbörjas den 19 maj och allt sker inte samtidigt utan sker stegvis ute i länet. 

När det nya systemet finns ombord på bussarna gäller de nya busskorten. 

Det fungerar inte tekniskt längre, men däremot kan du köpa fler än en enkelbiljett, oavsett ålderskategori, så får du automatiskt 20% rabatt på ditt köp. Vi kallar det för tillsammansrabatt. 

Du kan trygga det nya busskortet genom att registrera det i vår nya webbtjänst Mina sidor på Tabussen.nu. Du hittar sidan under ”Logga in” på startsidan. 

Det är helt olika system och resorna kan tyvärr inte flyttas automatiskt. Om du brukar besöka oss på ett Reseinfokontor för att fylla på ditt kort, kommer du att få dina nya resor på ett nytt busskort av oss. 

 

Nej, reskassan fungerar inte i och med att vi går över i det nya systemet.

Det går jättebra. Vi har alla biljettyper i appen.

Med dina resor i appen får du även trafikinformation, både generellt och om din specifika resa. Du kan också i realtid se var bussen befinner sig på kartan. I appen finns också alltid de aktuella busstiderna. Du får även en snabbare överblick över hur många resor/dagar du har kvar och hur länge de är giltiga.

Att använda app är också ett miljövänligare alternativ då busskorten innebär en högre belastning på miljön.

 

 

Det behöver du inte. Använd gärna appen. Busskorten finns för de som gärna vill blippa ett fysiskt kort i stället och kanske inte har en smartphone.

De nya korten har två utseenden, ett för regiontrafiken och ett för Ultra. Du kan ändå ladda vad du vill på varje kort. De nya korten ingår i samma system som våra appar.