Störningar (8)


Storuman Resecentrums ordinarie hållplatslägen är i och med storumandagarna flyttade. Resande hänvisas till baksidan av Resecentrum. Ändringen gäller från 22 juni till och med 30 juni.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 15, 55, 105, 126 kan från 2 juni inte trafikera hållplats Nygatan. Resande hänvisas till hållplats Vasaplan

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 16, 114, 115, 132, 133, 137 kan från 2 juni inte trafikera hållplats Magasinsgatan. Resande hänvisas till hållplats Vasaplan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 12, 20 kommer fr.om. 19/5 inte trafikera hållplats N Heden. Resande hänvisas till hållplats Gumboda och Ånäset E4.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 211 kan för tillfället inte trafikera hållplats Båtvik E4. Resande hänvisas till tillfällig hållplats vid Båtvik vändzon 895.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 23, 32, 204, 205, 700, 710, 753 & 769 kan från och med måndagen den 12 maj inte trafikera hållplatserna Boliden Busstation, Myrgatan, Tallgatan & Margaretavägen. Resande hänvisas till hållplats Kapellgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 12, 20 & 100, på sträckan mellan Umeå & Skellefteå.

Om du har möjlighet, ta en tidigare avgång.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (41)


Linje 12 och 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 41

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 117, 136, 138, 140, 141 och 143 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 35


• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23, 32, 204 och 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 32

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 april 2025. 
• Trafiknytt nummer 31

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 30


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 28

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 260 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 29

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 24

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 25

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 26

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 27

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (2)


Från och med den 16/6 kommer Linje 1, 5, 8, 9 inte kunna trafikera hållplats Fabriksgatan, Länsstyrelsen, Östra Strandgatan, Järnvägsgatan och Östermalmsgatan. Detta på grund av vägarbete.

Resande hänvisas till hållplats Församlingsgården och Universitetssjukhuset.

Arbetet beräknas pågå till och med den 24/8.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Pga ett vägarbete så har hållplats Marieberg i riktning mot Mariehems Centrum flyttats ca 75 meter närmare Mariehemsvägen och hållplats Marieberg i riktning mot Fogvägen/Ersboda flyttas ca 50 meter västerut.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Mobil som hålls mot en biljettmaskin

Planera och köp med vår app

Enkelt, snabbt och så mycket mer. Allt i ett. I vår app kan du köpa alla våra olika biljetter.

Appen innehåller också många smarta funktioner som gör det enklare att resa. Ladda ner appen tabussen.nu kostnadsfritt från App Store eller Google Play.

Smarta funktioner

I vår app kan du köpa flera olika biljetter: period-, rabatt - och enkelbiljetter. Du kan också söka resa mellan/i och köpa biljetter inom de fyra nordligaste norrlandslän med appen. Skapa ett konto i appen så kan du använda funktionerna fullt ut och trygga dina biljetter.

Söka och köpa resor

Du kan söka och köpa både regionala bussresor och lokaltrafik i Västerbotten, Norrbotten, Jämtland och Västernorrland. Du kan köpa enkelbiljetter, periodbiljetter och rabattresor.

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka biljetten ska vara giltig mellan. Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position eller flytta markören över kartan till önskad hållplats.
  • Välj din resa – biljetten är inte kopplad till en specifik avgång, du kan ändra dig och använda biljetten på en annan avgång på samma sträcka.
  • Klicka sedan på ”Välj biljettyp och ålder”. Ange korrekt ålderskategori samt antal biljetter.
    Vill du ha en annan biljett än enkelbiljett? Klicka på enkelbiljett och välj sedan mellan rabatt, period eller hela länet. Vid val av rabattbiljett – välj hur många resor du vill köpa, 6 eller 10.
  • Ange önskat betalmedel, du kan betala med Swish, betalkort eller Klarna.
  • När du valt den produkt du önskar köpa klickar du på ”Köp”.
  • Välj mellan att aktivera biljetten omgående eller aktivera biljetten manuellt vid ett senare tillfälle. Aktivera din biljett när du ska börja använda den! Annars är den inte giltig. Kom ihåg att dina dagar för periodbiljetten börjar gälla direkt när du aktiverar den. Så vänta med att aktivera den tills just innan du kliver på bussen.
  • För att genomföra köpet drar du slutligen plånboksikonen över texten "Dra för köp"

Ge bort eller låna ut en biljett till någon annan

Endast biljetter som inte är aktiverade kan ges bort. Om du gett bort biljetten till någon annan har du överlåtit biljetten och kan inte ångra dig. Du får alltså inte tillbaka en biljett som du gett bort. Aktiverade periodbiljetter (med undantag för besöksbiljett) kan lånas ut och är då utlånade fram till kl. 04:00 efterföljande dag. Biljetten kommer automatiskt tillbaka till biljettägaren kl. 04:00.

Mottagaren av biljetten måste ha ett konto hos oss.

Så här gör du:

  • Välj “Biljetter”.
  • Tryck på ikonen längst upp i högra hörnet.
  • Välj "Ge bort biljett" eller ”Låna ut biljett”.
  • Ange vilken biljett som ska ges bort/lånas ut.
  • Ange mottagarens e-postadress och därefter bekräfta.

Biljetten finns sedan tillgänglig för mottagaren direkt på den biljettbäraren som mottagaren angett som standard (app eller busskort).

Skapa ett konto i appen

För att trygga dina biljetter och för att kunna använda alla funktioner. Du kan söka en resa och köpa en biljett utan att ha ett konto, men då kan du inte använda alla funktioner och tjänster.

Skapa ett konto, så här gör du:

  • Gå till ”Mer” och sedan ”Min profil”.
  • Klicka på knappen skapa en profil.
  • Fyll i din epost och klicka på nästa.
  • Du kommer få ett mejl till din epost, öppna eposten, klicka på länken och ange ett lösenord.
  • Gå tillbaka till appen, nu är du inloggad.

Du kan även skapa ett konto på Mina Sidor och sedan logga in i appen med samma uppgifter.

Få kvitto för biljetten på mejl

Så här gör du:

  • Klicka på ”Biljetter”.
  • Klicka på knappen högst upp i högra hörnet.
  • Välj ”Skicka kvitto till e-post”.
  • Dra den/de biljetter du önskar skicka kvitto för åt höger på skärmen.
  • Klicka längst ner på ”Skicka X kvitton till min e-post”.
  • Ange din e-post.
  • Klicka på ”Skicka kvitto vid varje köp” om du önskar att det skickas ett kvitto automatiskt till vid varje nytt köp.
  • Klicka slutligen på ”Skicka nu”.
    Vänligen kontrollera så kvittot inte hamnat bland skräpposten.

Personliga resvanor är skyddade av sekretess för tredje man. Vi kan därför inte lämna ut uppgifter med detaljer som kan röja någon persons resvanor, resehistorik eller resmönster. I vår app kan du på Mer-fliken ställa in att automatiskt få kvitton för dina biljetter. Med hjälp av kvittot kan du ta fram datum och tidpunkt för biljettköpet samt biljettyp.

Realtidsinformation

Se bussens beräknade ankomst- och avgångstid

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka du vill se information om.

Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position eller flytta markören över kartan till önskad hållplats.

  • Välj resa.
  • Här ser du både tidtabellstid och om bussen skulle vara före eller efter beräknad avgång eller ankomsttid.

Se var bussen befinner sig på kartan

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka du vill se information om.

Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position eller flytta markören över kartan till önskad hållplats.

  • Välj resa.
  • Scrolla ner till kartan.

Välj att få en påminnelse om när din buss avgår

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och gör en resesökning mellan vilka hållplatser du vill resa.
  • Välj avgång
  • Klicka på ”påminnelse”
  • Bocka i ”påminnelse”
  • Välj vilken dag du vill ha påminnelsen samt hur långt i förväg du vill ha den.
  • Du kan även välja att endast få en påminnelse för den specifika resan det specifika datumet.

Hitta den närmaste hållplatsen

Så här gör du:

  • Gå till ”Avgångar”.
  • Klicka på textfältet längst uppe på skärmen.
  • Tillåt att appen får använda platsdata.
  • Sedan listas dina närmaste hållplatser utifrån din nuvarande position.

Det här kommer lite senare i appen

  • Välj att få en notis om när du ska kliva av bussen.
  • Spara din favoritresa och få information om eventuella störningar.

Det utökade biljettsamarbetet

Appen är en del av ett utökat biljettsamarbete som vi gör tillsammans med norrlandslänen.

Frågor och svar om appen Tabussen.nu

Rabattbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och 12 månaders giltighetstid
Periodbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och giltig i de antal dagar du köpt
Flex 10/30 (Ultra): 180 dagars aktiveringstid och 30 dagars giltighetstid
Enkelbiljett regiontrafik: 180 dagars aktiveringstid och en resas giltighet
Enkelbiljett Ultra: 180 dagars aktiveringstid och en timmas giltighet (med möjlighet till byten).

Ja, klicka på den aktuella bussen i kartan. För att få kartan i helbild, klicka på den lilla pilen i kartans nedre högra hörn.

Du kan se Buss på karta från både Sök & köp-vy och vyn Avgångar. Kom ihåg att det sker i realtid vilket innebär att turen måste vara påbörjad för att du ska se bussen på kartan.

Du väljer enkelbiljett för den sträckan ni avser att resa och anger hur många biljetter du vill köpa i respektive ålderskategori. Vid köp av minst två enkelbiljetter, oavsett ålderskategori, får du automatiskt 20% rabatt på ditt köp. Vi kallar det för tillsammansrabatt. Rabatten gäller på resor med regionbuss inom Västerbottens län samt på Ultra.

Du får ett kvitto genom att klicka på ”dela”/”ladda upp” ikonen längst uppe till höger i fliken Biljetter. Därefter väljer du vilka biljetter du vill få kvitto för och anger din mejladress. Du kan även välja att få dina kvitton automatiskt på mejl vid varje köp.

Du ångrar ett köp genom att öppna den aktuella biljetten och välja ”Ångra köp” längst uppe. Biljetten återbetalas till samma betalmedel som användes vid köpet.
Aktiverade biljetter kan ej återköpas i appen.

Regiontrafikens taxa, det vill säga priser är kilometerbaserad och priset beräknas utifrån din avgångs- samt ankomsthållplats. Efter att du köpt en biljett en gång kan du nästa gång upprepa köpet genom att gå in på dina förbrukade biljetter och använda funktionen ”köp igen”.

Nej, du kan söka resor och köpa biljetter även utan ett konto. Vi rekommenderar dock att du skapar ett konto för att kunna flytta sina biljetter till en annan mobil om den går sönder samt för att få tillgång till fler funktioner såsom ge bort biljett och låna ut biljett.

Nej, biljetten är inte kopplad till en avgång utan kan användas på en valfri avgång på den sträckan du valde inom biljettens aktiverings- och giltighetstid.

Om du ger bort en biljett kan du inte ångra dig. Biljetten har överlåtits till någon annan och den kommer inte tillbaka till dig. Du kan bara ge bort biljetter som inte är aktiverade.

Om du lånar ut en biljett kommer den tillbaka till dig som ägare kl. 04:00 dagen efter. Den person du lånat ut biljetten till är fri att använda din biljett hur mycket hen vill. Under tiden biljetten är utlånad kan biljettägaren inte använda den. Du kan bara låna ut aktiverade periodbiljetter (med undantag för besöksbiljett 24h & 72h).

Kom ihåg att du alltid måste kunna visa upp din giltiga biljett under hela resan. Om du lånat ut den är den inte giltig i din app under utlåningstiden.

Vi kan inte presentera tidtabellerna i tabellformat i appen. Det uppfyller inte tillgänglighetskraven. Om du vill ha en tidtabell i tabellformat så finns dessa att ladda ner på vår hemsida tabussen.nu.

Vi rekommenderar att använda reseplaneraren som din nya tidtabell. Du kan se avgångar från din hållplats i fliken ”Avgångar” eller söka en specifik resa i fliken ”Sök & Köp”. Utöver avgångs- och ankomsttiden kan du även se var bussen befinner sig, prognostid på när den kommer att avgå från din hållplats samt eventuell störningsinformation som är aktuell för just din resa.

 

Ett och samma konto gäller för båda apparna, men - du kan inte vara inloggad på samma konto i flera appar samtidigt. Välj den app som passar dig bäst utifrån dina resmönster:

  • Reser du uteslutande med regiontrafiken? Använd appen tabussen.nu
  • Reser du uteslutande med stadstrafiken i Umeå? Använd appen Ultra - Umeås lokaltrafik
  • Reser du med en blandning av region- och stadstrafik? Använd appen tabussen.nu

Det handlar om att du väljer vilken app som ska vara bärare av dina biljetter och i vilken app du vill kunna använda de mer avancerande funktionerna. Valet är inte definitivt utan kan ändras genom att logga in i den andra appen - du blir då utloggad i den appen du använde tidigare. Om du ändå vill använda båda apparna så kan du:

  • Skapa två olika konton för varje app separat (olika mejladresser behövs) eller
  • Använda en av apparna utan ett konto där du ändå har tillgång till de flesta funktionerna

Med samma konto som du har i appen kan du även logga in på Mina Sidor.