30 september, 2024
Utökad busstrafik och nya satsningar i Umeå
När vintertidtabellen införs den 30 september 2024 görs en kraftig utökning av stadstrafiken i Umeå. Förutom att utöka trafiken under rusningstid satsar vi även på en ny direktlinje mellan Umedalen och Ersboda via Västerslätts industriområde.
Tack vare ökat resande - vilket innebär att Ultra passerat tio miljoner resor per år - satsas det rejält på stadstrafiken i Umeå inför vintertidtabellen 2024. Trafikstarten den 30 september innebär 8 nya bussar och många fler turer. De linjer som utökas under rusningstid är linje 2, 5 och 8.
- Det här känns riktigt bra. Det här är den största enskilda satsningen på över tio år. Med fler turer rymmer vi fler bussresenärer under rusningen och kan förhoppningsvis passera elva miljoner resor per år 2025, säger Fredrik Forsell, Kollektivtrafikchef Umeå kommun.
På linje 2, som går mellan Ersboda och Söderslätts handelsområde via Umeå centrum och linje 5 som går via Ersmark och Strömpilen via Umeå centrum blir det 12-minuterstrafik i stället för 15-minutertrafik. Alla tillkommande ordinarie bussar på linjerna 2 och 5 är ledbussar. På linje 8 förlängs 5-minuterstrafiken från Tomtebo under morgonrusningen.
Ny direktlinje mellan Umedalen och Ersboda
Förutom utökningen startar också den nya direktlinjen, linje 79 mellan Umedalen och Ersboda, via Västerslätts industriområde. Med den nya linjen når du snabbt och enkelt stora målpunkter på Ersboda handelsområde och i västra Umeå.
De flesta turer på linje 79 samordnas med linje 81, som fortsätter ut på Klockarbäckens industriområde. På Västerslätt angör linjen den nya hållplatsen Godsvägen. På Ersboda startar/slutar den nya linjen på hållplats Fogvägen vilket skapar enkla byten till linje 1, 2 och 5.