Störningar (5)


Linje 16 med avgångstid 16:05 från Umeå till Vindeln är inställd. Vi hänvisar till nästa avgång med avgångstid 17:10.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122 och 124 kan för tillfället inte trafikera hållplats Klaravägen & Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Eriksdal och Centralgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 123 kan för tillfället inte trafikera hållplats Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Klaravägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (32)


Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 april 2025. 
• Trafiknytt nummer 31

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 30


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 28

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 260 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 29

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 24

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 25

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 26

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 27

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Pga ett vägarbete så har hållplats Marieberg i riktning mot Mariehems Centrum flyttats ca 75 meter närmare Mariehemsvägen och hållplats Marieberg i riktning mot Fogvägen/Ersboda flyttas ca 50 meter västerut.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
En bussförare i privata kläder som spelar biljard.

”Jag vill skratta och fira livet!”

Raed är föraren som vill fira livet. Han älskar att träffa människor, skratta med dem och hjälpa dem på deras resa. Om ni möter Raed, bjud på ett leende och säg hej. Här är Raed Asad, en av alla våra duktiga förare som får Umeå att rulla!

Vem är du?
– Jag heter Raed Asad. Jag lever med min fru och mina tre barn i Umeå. Jag är ursprungligen från Palestina och kom från Irak till Sverige och Umeå 2014. Jag är egentligen maskiningenjör i grunden, men i Sverige tog jag busskörkort och började jobba som förare.

Hur trivs du med livet som bussförare?
– Jag trivs riktigt bra! Och det är viktigt. Du måste trivas med ditt jobb. Vi alla människor har 24 timmar på ett dygn, eller hur? Vi kanske sover bort åtta timmar av dem, så jobbet är en stor och viktig del av livet. Därför måste du trivas med det du gör.

Privat bild på förare

Vad är det som är bra med att vara förare?
– Du träffar och tar hand om människor i alla åldrar och av alla slag, hela dagen. Du pratar med människor, skrattar med dem, hjälper dem och tar dem dit de ska. Det är livet, eller hur? Det är livet.

Du verkar vara både social och positiv?
– Vi människor fungerar så, vi är sociala. Jag vill skratta och leva och lära känna nya människor hela livet. Jag älskar att träffa människor, prata och skratta tillsammans. Du kan inte leva ensam, och du kan inte vara negativ. Det kan hända tråkiga saker, men vilket liv får du om du gnäller och är negativ hela tiden? Inget bra liv alls! Jag försöker vara så positiv jag bara kan i livet. Jag försöker att lösa saker istället för att hitta fel, och problem kan vi människor lösa tillsammans!

Har ni det bra på jobbet?
– Ja! Jag har många bra kollegor och arbetskamrater som gör ett bra jobb. Jag vill att människor i hela Umeå ska uppskatta arbetet som vi gör. Vi kör hela Umeå. Vi förflyttar Umeå och alla människor hela dagen. Jag vill ta hand om människor och hjälpa dem som behöver hjälp.

Vad skulle du vilja säga till alla resenärer där ute?
– Jag gör det här för alla! Det kan hända att bussar går sönder eller blir försenade, men vi gör så gott vi kan. Vi är också människor. Vi blir alla ledsna och arga eller trötta ibland. Vi människor måste hjälpa varandra här i livet. Fråga om hjälp när du behöver det, ge beröm till någon som har gjort något bra. Bjud på ett leende och säg hej! Det är värt så väldigt mycket. Ibland hälsar inte människor tillbaka när jag hälsar, och då blir jag ledsen. Men snart kommer en ny människa som hälsar och då blir jag glad igen. 

Vad tycker du om Umeå som stad?
– Umeå är stor stad som utvecklas och blir större och större. Det är en stad jag vill bo i. Det finns trevliga människor och mycket att göra. Vi har också sjukhus, universitet, bra med bussar, tåg, flygplats, allt!

Vad gör du när du inte kör buss då?
– Det beror på när jag börjar, men jag vill vara mycket med mina barn. På lördagen och helgen när jag är ledig finns det mycket saker jag kan göra i Umeå. Jag är med min familj och spelar biljard som jag älskar att göra. Jag vill göra allting som jag tycker om. Jag vill fira livet! 

När är jobbet som bäst och roligast?
– Åh, under rusningstid. Jobbet är som roligast mitt i stressen när adrenalinet går upp och pumpar ut i hela kroppen. Livet behöver lite full fart. Vi måste få stressa lite ibland, springa lite, få lite utmaningar. Det kan inte bara vara lugn och ro hela tiden, och om det uppstår problem kan vi lösa dem tillsammans, jag och mina kollegor. Samtidigt lär du dig och utvecklas med utmaningar. Så får du en bra erfarenhet i livet. Men att köra handlar främst om människan. Livet, resan, allas säkerhet och trygghet. Jag har ett stort ansvar och ju mer erfarenhet jag har desto bättre blir jag på att ta det ansvaret.

Har du något extra roligt minne?
– På natten kan det hända roliga grejer. Jag minns en gång då fem eller sex ungdomar sprang efter bussen och ville åka med. Jag stannade och väntade in dem. När de kom ombord så började de sjunga och ropa ”Heja busschauffören!” och till slut sjöng hela bussen för mig! På nattbussen! På dagen har du möjlighet ett hjälpa äldre och alla som behöver extra hjälp, inte minst barn som är så fantastiskt trevliga.