Hoppa till innehåll

Coronapandemi och kollektivtrafik

Information till dig som reser med oss under Coronapandemin.

Störningar (6)

Från och med 23/9 kommer hållplats Hissjö östra, i riktigt mot tavelsjö; att bli tillfälligt flyttad ca 50m norrut i höjd med missionshuset.
Detta är på grund utav vägarbete och arbetet beräknas pågå till slutet av oktober.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.

Se våra öppetider

 

På grund av vägarbete på E4 mellan Djäkneboda och Bygdeå kan det uppstå förseningar på linje 12, 17,  20, 98 & 100.

 

(Källa illustration: vk.se)

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.

Se våra öppetider

 

Under september-oktober pågår ett gatuarbete på Stationsgatan. 
Arbetet påbörjas vecka 38.

Då planeras hela körfält att stängas av för trafik, vilket då helt stänger möjligheter för bussar att passera förbi Stationsgatan.
Omledning av trafiken kommer ske enligt följande bild, blå pil och linje är för ankommande trafik och gul pil och linjer är för avgående trafik.

All trafik som angör samt avgår från busstationen påverkas under denna tid.

Hållplats P blir indragen under denna tid, resenärer kommer istället att släppas av vid Skellefteå busstation.

Hållplats Balderskolan  blir indragen för linjerna 22, 29, 32 och 218.
Resande från Balderskolan hänvisas till Skellefteå Nordlandergatan och Skellefteå Busstation.

 

På grund av vägarbete mellan Åsele - Dorotea kommer linje 63 köra via Meselefors.
Inga hållplatser blir påverkade.
Observera att förseningar kan komma att uppstå.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.

Se våra öppetider

 

Linjerna 20, 12 och 17 kan för tillfället inte trafikera hållplats Rickleå E4 i södergående riktning. Vi hänvisar resenärer till hållplats Fäboda E4 och Laxbacken E4. Vi uppdaterar när hållplatsen trafikeras igen.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.

Se våra öppetider

 

Tidtabellsförändringar (144)

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 september 2020. 
Observera att detta Trafiknytt har blivit korrigerat 2020-09-24.

Linje 32 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 september 2020. 

Hållplats Anderstorp C kommer att få ett nytt hållplatsläge från och med den 21 september 2020. 

Linje 430 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 september 2020. 

Linje 429 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 september 2020. 

Visa all trafikinfo

Störningar (2)

På grund av ombyggnation av Nydalavägen kommer linje 7 att ha förändrad färdväg.
Under byggtiden 15 juni – 15 oktober kommer linje 7 att trafikera Skidspåret istället för Nydalavägen.

Detta innebär att hållplats Berghemsvägen blir indragen och att hållplats Terrängvägen flyttas till Skidspåret.
Linje 7 kommer även  under ombyggnationen att trafikera hållplats Fridhemsvägen.

Läs mer om ombyggnationen på Umeå kommuns hemsida (öppnas i ett nytt fönster)

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

​Från och med måndag den 16/4 2018 kommer hållplats Klintvägen, i riktning mot Universum; att flyttas ca 60 meter söderut enligt bifogad karta. Detta på grund av kommande vägarbete på platsen.

Visa all trafikinfo

Personuppgiftshantering

Hos oss på Länstrafiken i Västerbotten är det viktigt att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt. Nedan kan du läsa vår integritetspolicy.

 

Integritetspolicy

Denna integritetspolicy beskriver Länstrafiken i Västerbotten AB:s (hädanefter Länstrafiken) behandling av personuppgifter och gäller när resenärer/kunder använder Länstrafikens tjänster eller på annat sätt är i kontakt med oss.

Ansvar för personuppgifterna

Länstrafiken med organisationsnummer 556071-4478, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som lämnas av personuppgiftslämnare och ansvarar för att sådan behandling sker på ett lagligt sätt.

Så här samlar Länstrafiken i Västerbotten in personuppgifter

Länstrafiken samlar in personuppgifter som personuppgiftslämnare lämnar till oss när de reser med kollektivtrafiken och i övrigt använder sig av våra tjänster. Det kan exempelvis ske när kunder laddar och använder sina busskort, registrerar sig på Mitt busskort på Länstrafikens webbplats, kontaktar kundservice, beställer anropsstyrd trafik, deltar i tävlingar och kampanjer eller anmäler rätt till förseningsersättning med mera. 

Länstrafiken kan även få personuppgifter från andra källor än personuppgiftslämnaren. Uppgifterna kan komma från Landstinget och kommunerna i Västerbotten, SPAR eller andra offentliga källor i syfte att användas för t.ex. kreditupplysningar och adressuppdateringar.

Dessa uppgifter behandlas

Länstrafiken behandlar de personuppgifter som lämnas till oss. Det kan vara namn, e-postadress, telefonnummer, postadress, födelsedatum, köp- och resehistorik, betalningsinformation, och/eller annan information som du lämnat till oss eller i övrigt är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

Därför behandlar Länstrafiken i Västerbotten personuppgifter

Personuppgifterna kan användas för bland annat följande ändamål:

• För att fullgöra våra åtaganden gentemot dig,
• För att ge god service och välfungerande, effektiva och enkla tjänster,
• För att administrera och genomföra ditt köp av biljett,
• För att hantera och administrera personliga busskort,
• För att hantera och administrera dina frågor/synpunkter/reklamationer som inkommer via Länstrafikens Kundservice,
• För att administrera kvarglömda persedlar (hittegods),
• För att kontrollera din biljetts giltighet vid t.ex. biljettkontroller,
• För att utställa eventuell kontrollavgift,
• För att föra statistik i syfte att utveckla Länstrafikens tjänster och därigenom göra resandet bättre för så många som möjligt,
• För genomförande av frivilliga marknadsundersökningar,
• För ditt deltagande i tävlingar och kampanjer,
• För att skicka dig sms-aviseringar eller på annat sätt meddela dig om eventuella kollektivtrafikförändringar eller störningar,
• För att skicka marknadsföringserbjudanden om Länstrafikens tjänster,
• För att informera vinnarna i tävlingar som arrangeras,
• För att vid kreditköp utföra kreditkontroller,
• För att göra analyser så att vi kan ge dig relevanta marknadsföringserbjudanden och information,
• För att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online,
• För att skicka dig enkäter som ger dig möjlighet att påverka våra erbjudanden och tjänster,
• För att skicka nyhetsbrev, och
• För att förhindra missbruk eller olämplig användning av våra tjänster.

Länstrafiken i Västerbottens rätt att behandla personuppgifter

Länstrafiken har rätt att behandla de personuppgifter som krävs för fullgörandet av åtagande mot personuppgiftslämnaren eller om personuppgiftslämnaren har lämnat ditt samtycke till behandlingen. Länstrafiken kan även behöva behandla personuppgifter på grund av krav i lag eller förordning.

I vissa fall kan vi behöva personuppgiftslämnarens samtycke för att behandla personuppgifterna. När personuppgiftslämnaren lämnar sitt samtycke i dessa fall kommer denne alltid att få klar och tydlig information om vad denne samtycker till.

Dessa har tillgång till personuppgifterna

Personuppgifter används av Länstrafiken och våra personuppgiftsbiträden. Vi lämnar inte ut personuppgifter till andra bolag om vi inte behöver göra detta på grund av lag, förordning eller myndighetsbeslut eller för att skydda våra rättigheter eller tredje parts rättigheter.

Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part utanför Länstrafiken. Uppgifter vidarebefordras till tredje part (t.ex. trafikföretag) bara om detta krävs för tillhandahållandet av kollektivtrafiktjänster, försäljning av Länstrafikens biljetter och övriga tjänster.

Länstrafiken lyder under offentlighetsprincipen. Detta innebär att vissa handlingar utgör s.k. allmänna handlingar som Länstrafiken ska lämna ut på begäran. Före utlämnandet genomförs en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Överföring till tredje land

Länstrafiken överför idag inte personuppgifter till länder utanför EU/EES. Om så skulle bli gällande kommer personuppgifter bara överföras till länder utanför EU/EES om berört land har en s.k. adekvat skyddsnivå enligt EU eller EU-kommissionen, eller om detta särskilt angivits i samband med att du lämnar dina personuppgifter till oss.

Hur länge sparas personuppgifter?

Länstrafiken sparar personuppgifter så länge det krävs för våra åtaganden och enligt tillämplig lagstiftning gällande bevarande av dokument, och raderas eller anonymiseras därefter.

Vad har personuppgiftslämnaren för rättigheter?

Personuppgiftslämnaren har rätt att när som helst (kostnadsfritt en gång om året) begära information om vilka personuppgifter vi har sparat om personen. Begäran ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad samt innehålla uppgift om namn och personnummer. Detta behöver vi för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Om personuppgifterna är ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta, kan uppgiftslämnaren begära att få dem rättade. Uppgiftslämnaren har också rätt att få sina personuppgifter raderade. Vi kan inte radera uppgifter som utgör allmänna handlingar eller då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda skulder.

Personuppgiftslämnaren kan när som helst återkalla sitt samtycke till att låta oss använda uppgifterna, om det är förenligt med gällande lagstiftning eller inte omöjliggör att Länstrafiken kan fullfölja sina åtaganden.

Begäran om registerutdrag, information, radering eller rättning av felaktiga uppgifter skickas till:
Länstrafiken i Västerbotten AB
Att: Dataskydd
Box 134
921 23 LYCKSELE

Informationen kommer att skickas till folkbokföringsadressen till den som gör begäran.

Uppgiftslämnaren har vidare rätt att i förekommande fall inge klagomål till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter.

Så skyddas uppgifterna

Länstrafiken värnar om din integritet. Vi arbetar därför ständigt med att vidta alla lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som i varje enskilt fall krävs för att skydda dina personuppgifter och i övrigt säkerställa att behandlingen sker enligt gällande lag.

Länstrafiken har även utsett ett dataskyddsombud.

Cookies

Länstrafikens hemsida använder små textfiler, så kallade cookies, för att underlätta besökarens navigering på sidan. Vi använder framförallt cookies för att samla in statistik om användarnas besök och för att förbättra upplevelsen. Det kan exempelvis handla om att val besökaren gör på vår webbplats sparas.
Länstrafiken kan komma att använda sig av flera olika cookies på våra hemsidor, så som sessionscookies, insamlingscookies, funktionscookies och flashcookies.

Detta innebär att våra hemsidor använder cookies som hämtar in information, som exempelvis unikt dator-ID, från användarens dator (insamlingscookies) men även sådana cookies som är nödvändiga för att få tjänster att fungera (funktionscookies och flashcookies). En del cookies (sessioncookies) raderas om du varit inaktiv en viss tid.

De cookies våra hemsidor använder används bland annat för att skicka rätt information till rätt användare, hantera behörigheten och skicka rätt användare till rätt server. Våra hemsidor använder även cookies för trafikmätning, vilket är värdefullt för oss när vi ska vidareutveckla tjänsten.

Uppdatering av denna integritetspolicy

Länstrafiken gör löpande ändringar i denna policy. En ny version blir gällande när den görs tillgänglig här på webbplatsen. 

Har du några frågor om vår behandling av personuppgifter är du givetvis alltid välkommen att kontakta oss!

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.