Störningar (5)


Linje 31 med avgångstid 17:20 från Hemavan till Umeå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Alla avgångar på linje 21 är inställda.

Vi uppdaterar så snart linjen kan trafikera igen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med vägarbete finns det en ökad risk för förseningar för linje 442 på sträckan mellan Svanabyn och Dorotea.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett broarbete över Vomjån finns det en ökad risk för förseningar på linje 14, 45, 46, 48 och 429 på sträckan mellan Vilhelmina och Dorotea.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 12, 20 & 100, på sträckan mellan Umeå & Skellefteå.

Om du har möjlighet, ta en tidigare avgång.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (35)


Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 81

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 76

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 77

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 78

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 79

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 80

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 34, 43 och 304 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 72

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16, 114, 115 och 137 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 73

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 74

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 204 och 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 75

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23, 32, 204, 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 70

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 155 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 71

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 315 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 67

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 251 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 68

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 252 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 69

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 128 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 122 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 34 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 140 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 315 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 32 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 47

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 101, 103, 104, 106, 109, 110 och 111 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 45

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 135 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 46

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 augusti 2025.
• Trafiknytt nummer 44

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Linje 1, 2 kommer inte trafikera hållplats Hermelinvägen i riktning mot Ersboda mellan 07:00 till 18:00. Resande hänvisas till hållplats Mariebergsskolan och Fogvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Serviceresor

Serviceresor innefattar sjukresor och färdtjänst och vi driver en beställningscentral för serviceresor. Länstrafiken samordnar alla sjukresor i Västerbotten och flera kommuners färdtjänst.

Beställningscentralen samordnar serviceresor inom färdtjänst och sjukresor. Serviceresor är ett samlingsnamn för olika resor inom Särskild kollektivtrafik (SÄKO) som helt eller delvis betalas av samhället. Till exempel färdtjänst och sjukresor. Serviceresor är ett komplement till den linjelagda kollektivtrafiken. 

Kontakta beställningscentralen för att boka en sjukresa eller färdtjänstresa. Alla bokningar och avbokningar sker via telefon. 

Sjukresor

En sjukresa är en resa mellan ditt hem och en vårdgivare. Det kan exempelvis vara en läkare, sjukgymnast, tandläkare eller kurator. Resan kan göras med till exempel buss, tåg eller egen bil. Du har ett eget ansvar för att ta dig till och från ditt planerade besök. Om du av hälsoskäl inte kan åka kollektivt eller med egen bil kan du ha rätt till sjukresa med taxi. Då behövs ett intyg från vårdgivaren.

Sjukresa med taxi eller specialfordon

Bedömer vårdpersonalen att du behöver resa till ditt vårdbesök med taxi eller specialfordon på grund av ditt medicinska tillstånd bokar du resan hos beställningscentralen för serviceresor. Boka resan senast två vardagar innan planerat besök.

Observera att vårdpersonalen väntar till efter ditt vårdbesök innan de avgör om du har medicinska skäl som gör att du behöver åka hem med taxi eller specialfordon. Vårdpersonalen beställer i så fall hemresan.

Blir du sjuk och behöver vård snabbt går det bra att kontakta beställningscentralen dygnet runt för att beställa resa.

Avbeställa sjukresa

Du måste avbeställa både resan och besöket om du inte kan komma till ett planerat vårdbesök. Resan avbokar du genom att ringa till beställningscentralen. Avbokar du inte resan kan du bli skyldig att betala för resan.

Sjukresa utanför länet

Kontakta beställningscentralen för att få hjälp med att ordna resa utanför länet. Då krävs det att:

  • Du har en specialistremiss från Region Västerbotten som beställningscentralen har fått intyg om.
  • Intyget visar vilket transportsätt du behöver och om du behöver ha med en följeslagare.

Efter överenskommelse med beställningscentralen kan du också ordna resan själv. Då får du ett bidrag som baseras på vad som står på intyget. Det är de faktiska resekostnaderna som ersätts. Du ansöker genom att skicka biljetter samt kvitto från ditt vårdbesök till regionen.

Du kan på eget initiativ söka vård utanför länet men då får du betala hela resan själv.

För frågor om högkostnadsskydd, frikort för sjukresor, bidrag för eget resande och frågor kring inskickade medicinska intyg hänvisar vi till enheten för sjukresor.

Frågor och svar om din sjukresa

  • Personnummer
  • Tid för vårdbesök
  • Eventuella hjälpmedel (rollator, rullstol etc.)
  • Eventuellt behov av liggande transport
  • Eventuellt behov av ledsagare eller förarassistent

Du kan fylla i vårt formulär här på hemsidan eller ringa till vår Beställningscentral på 0771-25 10 20.

Färdtjänst

Färdtjänst är en form av kollektivtrafik. Du reser därför ofta tillsammans med andra, men i personbil eller ett serviceresefordon. Du behöver ha beviljats tillstånd för att resa med färdtjänst.

Du kan boka din färdtjänstresa hos beställningscentralen för serviceresor om du bor i :

  • Lycksele kommun
  • Nordmaling kommun
  • Norsjö kommun
  • Malå kommun
  • Sorsele kommun
  • Storuman kommun
  • Vilhelmina kommun
  • Åsele kommun

Har du frågor runt färdtjänstsintyg ska du kontakta den kommun du bor i.