Störningar (3)


I och med vägarbete finns det en ökad risk för förseningar för linje 442 på sträckan mellan Svanabyn och Dorotea.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett broarbete över Vomjån finns det en ökad risk för förseningar på linje 14, 45, 46, 48 och 429 på sträckan mellan Vilhelmina och Dorotea.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 12, 20 & 100, på sträckan mellan Umeå & Skellefteå.

Om du har möjlighet, ta en tidigare avgång.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (36)


Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 december 2025.
• Trafiknytt nummer 82

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 81

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 76

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 77

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 78

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 79

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 80

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 34, 43 och 304 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 72

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16, 114, 115 och 137 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 73

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 74

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 204 och 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 75

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23, 32, 204, 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 70

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 155 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 71

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 315 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 67

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 251 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 68

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 252 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 69

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 128 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 122 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 34 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 140 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 315 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 32 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 47

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 101, 103, 104, 106, 109, 110 och 111 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 45

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 135 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 46

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 augusti 2025.
• Trafiknytt nummer 44

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Innan resan

Allt som du kan få reda på innan resan förbättrar förutsättningarna för din bussresa. Nedan kommer viktig information till dig som reser med hjälpmedel, främst rullstol.

Vi jobbar hela tiden med att skapa nya möjligheter för dig att få tillgång till information innan resan. Tillsammans med kommuner och myndigheter jobbar vi också med att förutsättningarna för att ta sig till och från bussen hela tiden ska bli bättre. I vår reseplanerare kan du se vilka resor som är tillgänglighetsanpassade. De är märkta med en bild av en person som sitter i en rullstol.

Att resa med hjälpmedel eller skicka föreskrivet hjälpmedel med bussen

Du får resa med en normalstor rullstol/elrullstol ombord på bussen utan extra avgift. Se riktlinjerna för det nedan. Om du, trots att du möter de uppsatta måtten för din rullstol/elrullstol, inte kan resa med bussen, följer trafikföretaget en särskild rutin för att ordna din transport.

Föreskrivet hjälpmedel kan även skickas utan avgift med Bussgods Västerbotten. Förskrivna elscootrar innefattas också i detta. För att skicka föreskrivet hjälpmedel med bussgods kräver det att du väljer en tur som har godsutrymme och för att lastning ska vara möjlig måste turen gå från busstation till busstation.
 
Transporten behöver bokas senast 3 timmar före avresa hos Bussgods Västerbotten tel: 090-706515.

Tryggt och säkert

Vi jobbar regelbundet med trafiksäkerheten och för att alla våra resenärer ska känna sig säkra i vår trafik. Det har resulterat i nya riktlinjerna som började gälla från 1 november 2021.

Innan resa behöver resenärer med rullstol känna till och följa det som står i rullstolens bruksanvisning om transport i fordon. Resenären ska innan resa kunna säkerställa att:

- Rullstolens mått är max 1200 mm lång och 700 mm bred.
Mät din rullstol innan resan då maxmåtten är inklusive nedfällt fotstöd vilket inte alltid framkommer i bruksanvisningen. 
- Rullstolen plus resenär väger max 300 kg tillsammans.
- Rullstolen är godkänd att använda som säte under färd enligt rullstolens bruksanvisning, samt att du följer rullstolstillverkarens rekommendationer om hur rullstolen ska vara utrustad under transport.
- Elrullstolen är avsedd för inomhusbruk, eller kombinerat inomhus- och utomhusbruk enligt bruksanvisningen. Elrullstolar för utomhusbruk har en svängradie som inte är förenlig med utrymmet i bussen och kan därför inte tas ombord.
- 3 eller 4-hjuliga elmopeder/scootrar med styre är instabila fordon som inte kan tas med i bussen på ett trafiksäkert sätt.

I regiontrafiken rekommenderar Länstrafiken resenärer med rullstol att i första hand flytta över till vanligt säte i bussen om det är möjligt. Föraren spänner då fast rullstolen på rullstolsplatsen. De flesta bruksanvisningar för rullstolar rekommenderar att resenär i första hand ska flytta över till ordinarie säte i fordonet under färd.

Resenärer får sitta kvar i rullstol under färd om det enligt bruksanvisningen är tillåtet att använda rullstolen som säte under färd, samt att resenären följer rullstolstillverkarens rekommendationer om hur rullstolen ska vara utrustad under transport. Om det inte är tillåtet att använda rullstolen som säte under färd enligt rullstolens bruksanvisning och resenären inte kan flytta över till vanligt säte i bussen, så kan resenären inte resa med bussen. Resenären har då inte rätt till en ersättningsresa.

Ge föraren information om din specifika rullstolsmodell

Resenärerna behöver ge föraren information om sin specifika rullstolsmodell. Om resenären har svårigheter att kommunicera med föraren bör resenären ta med en ledsagare.

Det är förarens som gör bedömningen om resan kan genomföras på ett trafiksäkert sätt. Du som resenär kan hjälpa föraren genom att skaffa dig kunskap om just din rullstolsmodell. Om du behöver veta mer om din rullstolsmodell kan du läsa rullstolens bruksanvisning, kontakta rullstolstillverkaren eller din förskrivare för information.

Du som resenärer kan underlätta för föraren och bidra till snabbare fastspänning av rullstolen genom att innan resan tagit reda på vart fästpunkterna finns på din rullstol och om fästpunkterna är gjorda av kolfiber. Om fästpunkterna är gjorda av kolfiber ska rullstolen spännas fast med textilband och inte med krok.

Tillgänglighetsgaranti

Tillgänglighetsgaranti betyder att ett trafikföretag garanterar att personer med särskilda behov på grund av funktionsnedsättning som inte kan nyttja ordinarie fordon kan genomföra resa med annan transportlösning/annat fordon, men med samma krav på mått som tillgänglighetsanpassad buss.

För att nyttja tillgänglighetsgarantin behöver du boka din resa senast kl.17.00 dagen innan du ska resa. Det gör du genom att ringa vår kundservice på telefon 0771–100 110.

I tidtabellen eller reseplaneraren här på hemsidan kan du se om bussen är tillgänglighetsanpassad eller har tillgänglighetsgaranti.

Ledsagning

På några platser i länet erbjuder vi ledsagning för personer med funktionsnedsättning eller särskilda behov. Ledsagning behöver bokas senast 24 timmar innan din resa.