FAQ Företagsportalen
Här har vi samlat vanliga frågor och svar som rör Företagsportalen.
Här fyller vi på med frågor och svar eftersom.
Frågor och svar om Företagsportalen
-
Utse en person hos er att bli företagsadministratör.
Det första steget ni måste göra är att bestämma en person hos er som ska vara företagsadministratör och vara den som administrerar erat konto i företagsportalen. (Ni kan efter att kontot är skapat lägga till fler företagadministratörer eller avdelningsadministratörer till erat konto)
-
Fyll i ansökningsformuläret
Företagsadministratören måste sedan fylla i ansökningsformuläret till vår företagsportal.
Gå in på: https://ltv.snowracer.viatic.se/ , Klicka på ansök om konto och fyll sedan i formuläret.
-
Skapa avdelningar
Klicka på Avdelningar och Skapa alla avdelningar som ni ska ha, faktureringsunderlaget delas upp utefter referens som ni anger på avdelningen.(Ni behöver inte ange någon löneadministratör eller verksamhetsadministratör på avdelningen om ni inte vill.)
-
Skapa resenärer
Klicka på Resenärer, Lägg upp de resenärer som ni vill ha på varje avdelning och skriv in vilken kreditgräns på kort eller i app som varje resenär ska ha.
Korten kan ni införskaffa genom att besöka närmaste bemannade busstation, Reseinfokontor eller maila en beställning till oss på foretag@tabussen.nu
De gamla företagskorten fungerar till dess att vi installerat det nya betalsystemet i bussarna. Exakt datum för detta är ej klart.
Vi kommer inte att ställa ut fler företagskort av den gamla sorten.
Vi jobbar vidare med vårt nya system där samtliga busskort behöver vara av den nya standarden.
Anledningen till att det inte går att använda Tjänsteresa på kort som betalmedel ombord på bussen är att det nya betalsystemet ännu inte är installerat på bussarna.
När detta kan komma att ske är ännu inte klart, vi kommer uppdatera informationen på hemsidan så snart vi har ett datum.
Då kan ni använda er utav funktionen "skicka biljett" i företagsportalen för att skicka en biljett till ett busskort eller konto i appen.
Det är möjligt att ha biljetter på de nya busskorten. Detta genom att köpa en biljett i vår företagsportal och skicka till en bärare som kan vara ett nytt busskort eller ett konto i appen.
För att kunna skicka biljetter till ett busskort behöver ni ha ett blått busskort som ni kan ladda biljetterna på. Korten kan ni köpa genom att besöka närmaste bemannade busstation, Reseinfokontor eller maila er beställning till oss på foretag@tabussen.nu
Senare kommer det att finnas en lösning som liknar de gamla företagskorten. De nya busskorten kommer inte gå att använda som betalmedel på bussen förrän vi installerat det nya betalsystemet i alla våra bussar.
Utöver Tjänsteresa i app och Tjänsteresa på kort (Ännu inte aktivt förrän betalsystemet är installerat i bussarna) kan ni köpa från hela vårat produktutbud.
I företagsportalen kan företagskunder även kan köpa Rabattbiljetter med 20 resor.
Mer information finns: Biljetter
Det kan bero på flera olika anledningar.
- Har du skrivit rätt kortnummer när du försöker lägga till kortet?
- Har ni redan använt kortet för "Tjänsteresa på kort" kan ni inte använda kortet som bärare för biljetter ni skickar till kortet.
- Kontrollera att resenären har en giltig epostadress, det får bland annat inte finnas med åäö, eller siffror efter com/.se/.nu.
- Har du hämtat ut ett helt nytt kort hos en busstation eller reseinfokontor, och du kontrollerat punkterna ovan, kontakta oss på foretag@tabussen.nu så hjälper vi dig.
- Har du skrivit rätt kortnummer när du försöker lägga till kortet?
- Har kortet "Tjänsteresa på kort" kopplat till sig går det inte att skicka biljett till kortet.
- Kontrollera att resenären har en giltig epostadress, det får bland annat inte finnas med åäö, eller siffror efter com/.se/.nu.
- Har du hämtat ut ett helt nytt kort hos en busstation eller reseinfokontor, och du kontrollerat punkterna ovan, kontakta oss på foretag@tabussen.nu så hjälper vi dig.
Den enda biljetten som fungerar ombord på Norrtåg är Periodbiljetten / Länsbiljetten.
Ni kan ställa ut periodbiljetter genom att använda er utav "Skicka biljett" i företagsportalen, antingen till ett busskort eller till ett resenärskonto i appen.
Biljetten måste aktiveras innan ombordstigning på Norrtåg för att kunna användas.
När du har loggat in i företagsportalen klickar du på "Statistik & Rapporter" och sedan på "Fakturaspecifikationer".
-
Gå in på Resenärer.
-
Klicka på den resenären du önska koppla Tjänsteresa i app till.
-
Scrolla ner till "kreditgränser" och fyll i Maxbelopp för kredit på app och ange det belopp som ni önskar ha som maxbelopp per månad.
-
Klicka på spara ändringar.
-
Gå in på resenären igen.
-
Klicka på + Lägg till tjänsteresa i app.
-
Fyll i kreditgräns (samma belopp som maxbelopp för kredit på app)
-
Klicka på lägg till i varukorg.
-
Klicka på godkänn beställning.
- Kontrollera att mobilnumret som angetts på resenären är korrekt.
- Är mobilnumret inte korrekt måste du radera resenären och lägga upp den på nytt igen med korrekt mobiltelefonnummer och sedan ställa ut tjänsteresa i app på nytt igen.
Ja - Gå in på resenären, scrolla ner till aktiva biljetter.
På den som heter Tjänsteresa i app, klicka på radera kreditgräns.
Gå in på resenären på nytt, klicka på + Lägg till tjänsteresa i app och beställ på nytt.
Då skickas en ny verifieringskod ut via sms till resenären.