Störningar (7)


Linje 123, 124 och 125 kommer från och med 4 Augusti inte kunna trafikera hållplatser Obbola byviken, Obbola Byvägen, Obbola Hammarströmsvägen och Obbola skola pga vägarbete. Resande hänvisas till Olasjöhallen.

Hållplats Kyrkvägen kommer endast trafikeras i riktning mot Umeå

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 124 kommer inte kunna trafikera hållplats Lillsjövägen och Klaravägen, resenärer hänvisas till hållplats Eriksdal.

Linje 123 kommer inte kunna trafikera hållplats Lillsjövägen. Resenärer hänvisas tillfälligt hållplats Klaravägen

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 15 och 55 kommer från och med 11 Juli till och med 13 Juli, inte kunna trafikera hållplats Vännäs Umevägen pga Vännäsdagarna.
Resande hänvisas till Vännäs rececentrum.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 34, på sträckan mellan Lycksele & Åsele.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan inte trafikera hållplats Piteå Strömbacka från den 18/06/2025 till och med den 17/08/2025. Resande hänvisas till hållplats Piteå Busstation.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 23, 32, 204, 205, 700, 710, 753 & 769 kan från och med måndagen den 12 maj inte trafikera hållplatserna Boliden Busstation, Myrgatan, Tallgatan & Margaretavägen. Resande hänvisas till hållplats Kapellgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 12, 20 & 100, på sträckan mellan Umeå & Skellefteå.

Om du har möjlighet, ta en tidigare avgång.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (43)


Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 juli 2025. 
• Trafiknytt nummer 43

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Ringbilar i Malå upphör från och med den 1 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 42

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 och 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 41

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 117, 136, 138, 140, 141 och 143 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 35


• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23, 32, 204 och 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 32

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 april 2025. 
• Trafiknytt nummer 31

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 30


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 28

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 260 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 29

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 24

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 25

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 26

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 27

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (2)


Från och med den 16/6 kommer Linje 1, 5, 8, 9 inte kunna trafikera hållplats Fabriksgatan, Länsstyrelsen, Östra Strandgatan, Järnvägsgatan och Östermalmsgatan. Detta på grund av vägarbete.

Resande hänvisas till hållplats Församlingsgården och Universitetssjukhuset.

Arbetet beräknas pågå till och med den 24/8.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Pga ett vägarbete så har hållplats Marieberg i riktning mot Mariehems Centrum flyttats ca 75 meter närmare Mariehemsvägen och hållplats Marieberg i riktning mot Fogvägen/Ersboda flyttas ca 50 meter västerut.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
nya busskortet för regiontrafiken

Information om nya busskort

På denna sida har vi löpande information om hur det ska gå till i övergången till nya busskort. Arbetet kommer att ske succesivt. De nya busskorten fungerar redan nu att blippa på bussen. Det är en del i arbetet med ett nytt betal- och biljettsystem.

2025-06-11

Förköp din biljett 

Nästa steg i biljett-och betalsystemet blir att uppgradera betalsystemet ombord på bussarna. Det innebär att inga nya busskort (eller gamla) laddas med period- eller rabattresor ombord på bussen. Förköp dina biljetter på Mina sidor, i appen eller på våra bemannade busstationer.

Givetvis kan du även under systembytet fortsätta köpa enkelbiljetter ombord. 

2025-05-19

Nu gäller de nya busskorten 

Från den 19 maj gäller de nya blå busskorten ombord på bussen. Med undantag för dig som reser med Företagskort, se inlägget nedan från den 13 maj. 

Om du inte har hunnit åka upp dina resor på ditt gamla busskort så kan du ta med kortet till en bemannad busstation eller Reseinfo så hjälper vi dig. 

Nya resor på ett nytt busskort och i appen innebär längre aktiverings- och giltighetstider igen.

2025-05-13

Företagsresor - du behöver ha med dig båda busskorten under en period

Från den 26 maj har uppgraderingen till det nya betalsystemet ombord på bussarna påbörjats. Det kommer att ske stegvis på alla bussar i länet. Under denna tid behöver du ha med dig båda busskorten, det gamla och nya, för företagsresor. På de bussar som blivit uppdaterade gäller de nya busskorten och på de som inte är uppdaterade gäller de gamla företagskorten. Föraren kan informera dig om vilket kort som gäller på den specifika bussen. 

Behåll ditt gamla företagskort tills vi uppdaterar informationen här och i appen att alla bussarna är uppdaterade. När installationen är klar är det bara de nya busskorten som gäller. 

Har du inget nytt busskort till dina tjänsteresor än? Ta kontakt med din arbetsgivare eller mejla oss på  foretag@tabussen.nu 

Använder du tjänsteresor via appen eller använder funktionen "skicka biljett" i Företagsportalen påverkas du inte av detta. 

2025-05-02

Påminnelse - Vår webshop och tjänsten Mitt busskort ersätts

Som vi informerat om tidigare ersätts vår webshop och Mitt busskort av den nya tjänsten Mina sidor. Med ett konto i Mina sidor kan du köpa dina resor, ge bort resor, flytta resorna mellan busskort och app. Där kan du också se dina kvarvarande resor eller dagar. Om du registrerar ditt nya busskort i Mina sidor tryggar du också dina resor eller biljetter. 

Läs mer om Mina sidor. 

2025-05-01

De nya busskorten kan inte än laddas ombord på bussen i regiontrafiken

Nu är både de nya apparna och de nya busskorten igång i Västerbotten. Nästa steg i biljett-och betalsystemet blir att uppgradera betalsystemet ombord på bussarna. Det arbetet påbörjas den 19 maj och sker stegvis runt om i länet. Det innebär att fram till dess kan inga nya busskort (eller gama) laddas med period- eller rabattresor ombord på bussen. När allt är utbytt ombord fungerar det igen. 

Givetvis kan du även under systembytet fortsätta köpa enkelbiljetter ombord eller alla biljetter i vår app.

2025-04-25

Kortbytarturné i Västerbotten

I samband med att alla våra busskort byts ut åker vi på en turné i Västerbotten för att träffa er resenärer. På fyra dagar ska vi göra ett stopp på busstationerna/resecentrum i kommunerna för att finnas tillhands för frågor. Har du ännu inte bytt ut ditt kort kan vi hjälpa dig med det. 

Så här ser turnéplanen ut: 

5 maj

Lycksele kl 07.00-08.30
Vännäs kl 07.30-08.30
Bjurholm kl 09.30-10.30
Storuman kl 10.00-11.00
Åsele kl 12.00-13.00
Dorotea kl 14.30-15.30

6 maj

Vilhelmina kl 09.00-10.00
Norsjö kl 10.30-11.30
Sorsele kl 12.30-13.30
Boliden (hållplats Kapellgatan) kl 13.30-14.30
Malå kl 15.00-16.00
Skellefteå kl 15.30-17.00

7 maj

Robertsfors kl 10.00-11.00
Vindeln kl 11.00-12.00

9 maj

Nordmaling kl 13.30-14.30

Med förbehåll att datumet kan flyttas i sista stund ifall något oförutsett händer. Umeå finns inte med i listan – där kan ni besöka oss på Reseinfokontoren. 

Hoppas att vi ses!

2025-04-22

Tillbaka till de längre aktiverings- och giltighetstiderna

Nya resor på ett nytt busskort och i appen innebär längre aktiverings- och giltighetstiderna igen. Nu får du dina nyinköpta resor på ett nytt blått busskort.

Det betyder att de längre aktiverings- och giltigshetstiderna gäller igen. Samma som i appen med 180 dagars aktiveringstid från inköpsdatum (och 365 dagars giltighetstid från första resan för dig som reser på rabattbiljetter) gäller för ditt nya busskort. 

2025-04-15

Reser du med företagskort? 

Gå in via länken och läs viktig information på vår samlingssida för just företagskunder.
www.tabussen.nu/foretagsportal

2025-04-14

Ombordförsäljningen av period-och rabattbiljetter pausas

Från och med idag den 14 april pausar vi ombordförsäljningen av rabatt- och periodbiljetter i regiontrafiken. Detta gäller inte Ultra. Anledningen kan du läsa om i inlägget nedan. 

2025-04-07

Ombordförsäljningen förändras tillfälligt i regiontrafiken

Fram till att vi bytt ut systemet ombord på bussarna behöver vi från den 14 april tillfälligt stoppa möjligheten att ladda period- och rabattkort ombord i regiontrafiken.

Anledningen är det pågående arbetet med det nya biljettsystemet och vi vill minska risken att ha kvar resor eller dagar i det gamla systemet när allt är utbytt på bussen.

När vi sen är färdiga med uppdateringen även ombord kommer du att kunna ladda ditt busskort ombord igen.

Givetvis kan du även under systembytet fortsätta köpa enkelbiljetter ombord eller alla biljetter i vår app.
Ring oss på 0771-100 110 så kan vi hjälpa just dig att planera dina resor.

Tack för ditt överseende under den här övergången till den nya!

2025-04-03

Snart får du ett nytt busskort...om du inte redan fått ett!

Vi är i full färd med att uppdatera vårt betal- och biljettsystem. Som ett led i det kommer också nya busskort.

Vad behöver du tänka på?

Börja med att resa upp dina resor på ditt befintliga kort. Du har drygt en månad på dig. När du sen besöker en bemannad busstation eller Reseinfo (Umeå) och vill fylla på ditt kort kommer du att få resorna på ett nytt kort. Du kan också beställa ett nytt busskort i vår nya webbtjänst Mina sidor, som du sen själv fyller på med resor.

Måste du ha ett busskort?

Nej, gör som många andra, ha dina resor i appen istället. Då påverkas du inte av kortbytet.

2025-03-27

Se antal resor/dagar eller ladda det nya kortet ombord

Just nu är det inte tekniskt möjligt att se dina kvarvarande resor eller dagar när du blippar det nya kortet på bussen. Föraren kan inte heller se det. Du kan se det på Mina sidor, hos Reseinfo eller en bemannad busstation. Om du i stället har resorna i appen kan du se all sån information där.

De nya busskorten laddas igen på Mina sidor, en bemannad busstation eller på Reseinfo. De kan än inte laddas ombord på bussen. När systemet är utbytt ombord på bussarna senare i vår kan du ladda de nya korten ombord.

2025-03-24

Beställ nytt busskort via Mina sidor

Medan du åker upp dina resor på det gamla kortet, gå in och beställ ett nytt kort via vår nya webbtjänst Mina sidor på Tabussen.nu. Psst. Du behöver ha framförhållning. Det kan ta upp till 10 dagar med leveransen av kortet.

Då är du sen redo att fylla på det nya kortet. Du hittar Mina sidor via "Logga in" överst till höger på webben. Det nya kortet kan användas i alla fyra norrlandslän.

2025-03-24

Snart får du ett nytt busskort!

Från och med den 24 mars får du som köper dina resor på en busstation eller ett Reseinfokontor ett nytt blått busskort. Ombuden i Umeå kommer också inom kort att börja sälja resor till de nya korten. De nya ersätter de gamla och det blir nya busskort för både regiontrafiken och Ultra. De fungerar redan nu att blippa på bussen. De har använts av våra skolelever sen årsskiftet. Se bilderna nedan.

Åk upp dina resor på ditt befintliga kort. När du sen besöker oss på en bemannad busstation eller ett Reseinfo (Umeå) för att fylla på ditt kort kommer du att få resorna på ett nytt busskort.

Du kan också beställa ett nytt busskort i vår nya webbtjänst Mina sidor, som du sen själv fyller på med resor. Länk till Mina sidor finns nedan.

Måste jag ha ett busskort? Nej, gör som många andra, ha dina resor i appen istället.

Det nya busskortet för Ultra
nya busskortet för regiontrafiken