Hej där, Joel Lökholm!
En 21-åring från Kungälv norr om Göteborg som landat i Umeå. Joel pluggar till arkitekt och har redan hunnit skapa något som påverkar alla som reser med buss i vår stad.
Hur kom det sig att du valde universitetet i Umeå?
Det finns arkitektutbildningar på flera ställen i Sverige, men det som lockade mig var att Umeå låg så långt hemifrån. Jag ville upptäcka nya saker, helt enkelt. Jag hade aldrig varit så långt från Kungälv.
Hur länge har du bott här nu?
Jag kom till Umeå inför höstterminen 2024. Det känns fortfarande ganska nytt men jag trivs väldigt bra."
Vad är bäst med Västerbotten?
Svårt att säga, men det som skiljer mest är vädret. Jag gillar verkligen att man får alla årstider här i Västerbotten, inte bara slask som vintrarna på västkusten.
Varför vill du bli arkitekt?
Har varit intresserad av arkitektur sedan jag var liten. Någonstans runt högstadiet började förstå att det verkligen var ett jobb och då blev drömmen att bli arkitekt mer konkret.
Jag vet inte om jag kommer att rita hus och så. Just nu är jag mer lockad av att bli stadsarkitekt. Då jobbar man med större perspektiv; det handlar om hur byggnader samspelar med både annan infrastruktur och människorna i en stad.
Vilken är din favoritbyggnad i Umeå?
Jag gillar verkligen Arkitekthögskolan där jag går. Byggnaderna är moderna och ändamålsenliga och jag tillbringar ju mycket tid där. Annars tycker jag att rådhuset (red anm.: ritat av Umeås första stadsarkitekt, Fredrik Olaus Lindström) är väldigt fint."
Du skickade in lite synpunkter på Ultras linjekarta – hur kom det sig och vad hände sedan?
Det är fascinerade hur kollektivtrafik formar en stad tycker jag. Hur människor rör sig och allt hänger ihop. När jag såg Ultras tidigare linjekarta kände jag bara: Nej, det här är inte bra! Den var för plottrig och otydlig. Så jag satte mig ner och gjorde en egen version, med raka linjer och bara det väsentliga i bilden.
Jag tänkte att man kan ju inte bara klaga utan måste komma med en lösning också. Så jag skickade in kartan till Länstrafiken – och ett halvår senare fick jag mejlet: ”Vi har tagit hand om ärendet. Och nu har man uppdaterat den officiella linjekartan enligt mina idéer. Kul och givande!
Kul och givande tycker vi också. Vi tackar Joel för hans härliga engagemang och önskar lycka till i framtiden.