Hoppa till innehåll

Ultras app "Ultra - Umeås lokaltrafik"

Använd vår app "Ultra - Umeås lokaltrafik"

Med vår app blir det ännu enklare att åka buss med Umeås lokaltrafik.

Har du inte redan laddat ner vår app "Ultra - Umeås lokaltrafik" så gör det nu. Här kan du snabbt och enkelt söka resa, hållplatstider och köpa alla våra olika biljetter.

Ladda ner nya appen via App Store eller Google Play.

Det här kan du redan nu göra i den nya appen:

Köp biljett

Så här gör du:

  • Gå till ”Köp”.
  • Välj ”Enkel” eller ”Rabatt/Period”.
  • Klicka på ”Ultra – rabatt” om du vill byta till Flex eller periodbiljett i stället. Vill du köpa rabattresor kan du välja mellan 6 och 10.
  • Klicka på ”1 vuxen” om du vill byta ålderskategori eller köpa flera enkelbiljetter till samma resa.
  • Ange önskat betalmedel, du kan betala med swish, betalkort eller Klarna.
  • När du valt den produkt du önskar köpa klickar du på ”Köp”.
  • Välj mellan att aktivera biljetten omgående eller aktivera biljetten manuellt vid ett senare tillfälle. Aktivera din biljett när du ska börja använda den! Annars är den inte giltig. Kom ihåg att dina dagar för periodbiljetten börjar gälla direkt när du aktiverar den. Så vänta med att aktivera den tills just innan du kliver på bussen.
  • För att genomföra köpet drar du slutligen plånboksikonen över texten "Dra för köp"

Söka och köpa resor

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka du vill resa. Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position eller flytta markören över kartan till önskad hållplats.
  • Väl din resa – biljetten är inte kopplad till en specifik avgång eller sträcka utan gäller i hela Ultra trafiken. 
  • Klicka sedan på ”Välj biljettyp och ålder”. Ange korrekt ålderskategori samt antal biljetter.
  • Vill du ha en annan biljett än enkelbiljett? Klicka på enkelbiljett och välj sedan mellan rabatt, period eller hela länet. Vid val av rabattbiljett – välj hur många resor du vill köpa, 6 eller 10.
  • Ange önskat betalmedel, du kan betala med swish, betalkort eller Klarna.
  • När du valt den produkt du önskar köpa klickar du på ”Köp”.
  • Välj mellan att aktivera biljetten omgående eller aktivera biljetten manuellt vid ett senare tillfälle. Aktivera din biljett när du ska börja använda den!
  • För att genomföra köpet drar du slutligen plånboksikonen över texten "Dra för köp"

Ge bort eller låna ut en biljett till någon annan.

Endast biljetter som inte är aktiverade kan ges bort. Om du gett bort biljetten till någon annan har du överlåtit biljetten och kan inte ångra dig. Du får alltså inte tillbaka en biljett som du gett bort. Aktiverade periodbiljetter kan lånas ut och är då utlånad fram till kl. 04:00 efterföljande dag. Biljetten kommer automatiskt tillbaka till biljettägaren kl. 04:00.

Mottagaren av biljetten måste ha appen Ultra - Umeås lokaltrafik installerad i sin telefon och ett konto i appen.

Så här gör du:

  • Välj “biljetter”.
  • Tryck på ikonen längst upp i högra hörnet.
  • Välj "Ge bort biljett" eller ”Låna ut biljett”.
  • Ange vilken biljett som ska ges bort/lånas ut.
  • Ange mottagarens e-postadress och därefter bekräfta.

Biljetten finns sedan tillgänglig för mottagaren efter 10 minuter.

Skapa ett konto i appen
För att trygga dina biljetter och för att kunna använda alla funktioner. Du kan söka en resa och köpa en biljett utan att ha ett konto. 

Skapa ett konto, så här gör du:

  • Gå till ”Mer” och sedan ”Min profil”.
  • Klicka på knappen skapa en profil.
  • Fyll i din epost och klicka på nästa.
  • Du kommer få ett mejl till din epost, öppna eposten, klicka på länken och ange ett lösenord.
  • Gå tillbaka till appen, nu är du inloggad.

Få kvitto för biljetten på mejl

Så här gör du:

  • Klicka på ”Biljetter”.
  • Klicka på knappen höst upp i högra hörnet.
  • Välj ”Skicka kvitto till e-post”.
  • Dra den/de biljetter du önskar skicka kvitto för åt höger på skärmen.
  • Klicka längst ner på ”Skicka X kvitton till min e-post”.
  • Ange din e-post.
  • Klicka på ”Skicka kvitto vid varje köp” om du önskar att det skickas ett kvitto automatiskt till vid varje nytt köp.
  • Klicka slutligen på ”Skicka nu”.
    Vänligen kontrollera så kvittot inte hamnat bland skräpposten.

Realtidsinformation (se bussens beräknade ankomst- och avgångstid)
Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka du vill se information om.
    Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position eller flytta markören över kartan till önskad hållplats.
  • Välj resa.
  • Här ser du både tidtabellstid och om bussen skulle vara före eller efter beräknad avgång eller ankomsttid.

Se var bussen befinner sig på kartan

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka du vill se information om.
    Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position eller flytta markören över kartan till önskad hållplats.
  • Välj resa.
  • Scrolla ner till kartan.

Välj att få en påminnelse om när din buss avgår
Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och gör en resesökning mellan vilka hållplatser du vill resa.
  • Välj avgång
  • Klicka på ”påminnelse”
  • Bocka i ”påminnelse”
  • Välj vilken dag du vill ha påminnelsen samt hur långt i förväg du vill ha den.

Hitta den närmaste hållplatsen
Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp”.
  • När du klickar på ”Jag vill resa från”, välj ”Använd min nuvarande position”.
  • Tillåt att appen får använda platsdata.
  • Sedan listas dina närmaste hållplatser utifrån din nuvarande position.

Det här kommer lite senare: 

  • Välj att få en notis om när du ska kliva av bussen.
  • Spara din favoritresa och få information om eventuella förändringar.
  • Mörkt och ljust tema.

Den nya utökade biljettsamarbetet

Den nya appen är en del av det nya utökade biljettsamarbetet som vi gör tillsammans med norrlandslänen. 

FAQ

Kommer appen att uppdateras automatiskt till den nya appen?
Nej, du som kund behöver själv gå in i Google Play alternativt AppStore och ladda ner den nya appen. Det är olika system. Du får information i den gamla appen när det är dags att byta.

Behöver jag skapa ett konto för att använda appen?
Nej, du kan söka resor och köpa biljetter även utan ett konto. Vi rekommenderar dock att du skapar ett konto för att kunna flytta sina biljetter till en annan mobil om den går sönder samt för att få tillgång till fler funktioner såsom ge bort biljett och låna ut biljett.

Kan jag flytta biljetter från gamla appen till den nya?
Nej, använd upp dina biljetter och byt därefter till den nya appen.

Flyttas mitt konto till den nya appen?
Nej, dessa system är inte ihopkopplade och du behöver skapa ett nytt konto i den nya appen.

Vilken aktiverings- och giltighetstid har biljetter i den nya appen?

Rabattbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och 12 månaders giltighetstid
Periodbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och giltig i de antal dagar du köpt
Flex 10/30 (Ultra): 180 dagars aktiveringstid och 30 dagars giltighetstid
Enkelbiljett regiontrafik: 180 dagars aktiveringstid och en resas giltighet
Enkelbiljett Ultra: 180 dagars aktiveringstid och en timmas giltighet (med möjlighet till byten).    

När ytterligare delar av det nya biljettsystemet finns på plats kommer aktiverings- och giltighetstiderna vara som ovan i samtliga försäljningskanaler.

Hur får jag rabatt när vi är flera som reser tillsammans?
Du väljer enkelbiljett för den sträckan ni avser att resa och anger hur många biljetter du vill köpa i respektive ålderskategori. Vid köp av minst två enkelbiljetter, oavsett ålderskategori, får du automatiskt 20% rabatt på ditt köp. Rabatten gäller på resor med regionbuss inom Västerbottens län samt på Ultra.

Hur ångrar jag ett köp i appen?
Du ångrar ett köp genom att öppna den aktuella biljetten och välja ”Ångra köp” längst uppe. Biljetten återbetalas till samma betalmedel som användes vid köpet.
Aktiverade biljetter kan ej återköpas i appen.

Hur får jag kvitto på köp i appen?
Du får ett kvitto genom att klicka på ”dela”/”ladda upp” ikonen längst uppe till höger i fliken Biljetter. Därefter väljer du vilka biljetter du vill få kvitto för och anger din mejladress. Du kan även välja att få dina kvitton automatiskt på mejl vid varje köp.

Varför måste jag söka en resa för att köpa biljett?
Regiontrafikens taxa, det vill säga priser är kilometerbaserad och priset beräknas utifrån din avgångs- samt ankomsthållplats. Efter att du köpt en biljett en gång kan du nästa gång upprepa köpet genom att gå in på dina förbrukade biljetter och använda funktionen ”köp igen”.

Måste jag åka med den avgången jag valde när jag köpte min biljett?
Nej, biljetten är inte kopplad till en avgång utan kan användas på en valfri avgång inom Ultra inom biljettens aktiverings- och giltighetstid.

Vad är skillnaden på att ge bort och låna ut biljett?
Om du ger bort en biljett kan du inte ångra dig. Biljetten har överlåtits till någon annan och den kommer inte tillbaka till dig. Du kan bara ge bort biljetter som inte är aktiverade.
Om du lånar ut en biljett kommer den tillbaka till dig som ägare kl. 04:00 dagen efter. Den person du lånat ut biljetten till är fri att använda din biljett hur mycket hen vill. Under tiden biljetten är utlånad kan biljettägaren inte använda den. Du kan bara låna ut aktiverade periodbiljetter (med undantag för besöksbiljett 24h & 72h).

Kom ihåg att du alltid måste kunna visa upp din giltiga biljett under hela resan. Om du lånat ut den är den inte giltig i din app under utlåningstiden. 

Varför finns inte tidtabeller i appen?
Du kan se avgångar från din hållplats i fliken ”Avgångar” eller söka en specifik resa i fliken ”Sök & Köp”. Utöver avgångs- och ankomsttiden kan du då även se var bussen befinner sig, prognostid på när den kommer att avgå från din hållplats samt eventuell störningsinformation som är aktuell för just din resa. Om du vill ha en tidtabell i tabellformat och i pdf så finns dessa att ladda ner på vår hemsida tabussen.nu. 


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter