Hoppa till innehåll

Störningar (9)

Uppdatering
Linje 98 avgår 16:25 från Skellefteå mot Haparanda enligt tidtabell. Bussen blev endast inställd mellan Umeå och Skellefteå. 

_____________________________________________________________
Linje 98 med avgångstid 14:20 från Umeå till Haparanda är inställd.
Bussen är inställd på grund av tekniska problem.
Vi hänvisar till nästa avgång som avgår kl 15.20 från Umeå till Luleå.
För resenärer som ska vidare mot Haparanda sker bussbyte i Skellefteå.
Bussen avgår från Skellefteå Busstation 18:35.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Just nu är det tekniska problem i reseplaneraren och i appen gällande linje 218.
Detta gäller Skellefteå - Medle med avgång kl 12:50 och Medle - Skellefteå med avgång kl 13:15. Dessa finns sökbara i reseplaneraren och i appen men trafikeras inte under skolornas sommarlov.

Vi jobbar så snabbt vi kan för att lösa problemet.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 341 mellan Ammarnäs och Sorsele och omvänt får förändrade tider under perioden 25 juni till 17 augusti på grund av vägarbete.

Linje 341 med avgångstid 12:45 från Ammarnäs till Sorsele blir tidigarelagd och kommer att avgå 12:20 från Ammarnäs.

Linje 341 med avgångstid 11:15 från Sorsele till Ammarnäs blir tidigarelagd och kommer att avgå 10:45 från Sorsele.


Se bild på tidtabellen nedan. De tillfälligt förändrade avgångarna trafikeras i tidtabellen med anmärkning c (turen går endast perioden 25 juni- 17 augusti). 
 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Uppdatering:

Hållplatsen är fortfarande tillfälligt flyttad.
Vi uppdaterar texten när ordinarie hållplats trafikeras.

__________________________________

Hållplats Nordmaling Centrum i riktning mot Nordmaling resecentrum är tillfälligt flyttad på grund av vägarbete.
Hållplatsen är flyttad till korsningen Kungsvägen/ Storgatan. 

Hållplats Nordmaling Centrum i riktning mot Umeå kan trafikeras som vanligt.

Detta påverkar följande linjer.
Linje 11, 71, 101, 103, 104, 106, 109, 110 och 111.

Arbetet beräknas vara klart onsdag den 13 juni och då trafikeras hållplatsen åter igen.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

På grund av vägarbeten i Nordmaling kan det uppstå mindre förseningar på linjer inom Nordmalings kommun.

Följande linjer påverkas.
Linje 101, 103, 104, 106, 110 och 111.

Vi uppdaterar texten löpande.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Tidtabellsförändringar (33)

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 april 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ringbil linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 april 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Visa all trafikinfo

Störningar (2)

Hållplats: Ålidhem Centrum i riktning mot Strömpilen och Tomtebo är tillfälligt flyttad på grund av byggarbete. Den tillfälliga hållplatsen är flyttad längre ner längs gatan: Naturvetarstråket (samma gata som ordinarie hållplats).

Detta berör linje 5 och 8.

Den tillfälliga hållplatsen gäller tillsvidare. Vi uppdaterar när vi kan trafikera den ordinarie hållplatsen igen.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

​Från och med måndag den 16/4 kommer hållplats Klintvägen, i riktning mot Universum; att flyttas ca 60 meter söderut enligt bifogad karta. Detta på grund av kommande vägarbete på platsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Visa all trafikinfo

Personuppgiftshantering

Hos oss på Länstrafiken i Västerbotten är det viktigt att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt. Nedan kan du läsa vår integritetspolicy.

 

Integritetspolicy

Denna integritetspolicy beskriver Länstrafiken i Västerbotten AB:s (hädanefter Länstrafiken) behandling av personuppgifter och gäller när resenärer/kunder använder Länstrafikens tjänster eller på annat sätt är i kontakt med oss.

Ansvar för personuppgifterna

Länstrafiken med organisationsnummer 556071-4478, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som lämnas av personuppgiftslämnare och ansvarar för att sådan behandling sker på ett lagligt sätt.

Så här samlar Länstrafiken i Västerbotten in personuppgifter

Länstrafiken samlar in personuppgifter som personuppgiftslämnare lämnar till oss när de reser med kollektivtrafiken och i övrigt använder sig av våra tjänster. Det kan exempelvis ske när kunder laddar och använder sina busskort, registrerar sig på Mitt busskort på Länstrafikens webbplats, kontaktar kundservice, beställer anropsstyrd trafik, deltar i tävlingar och kampanjer eller anmäler rätt till förseningsersättning med mera. 

Länstrafiken kan även få personuppgifter från andra källor än personuppgiftslämnaren. Uppgifterna kan komma från Landstinget och kommunerna i Västerbotten, SPAR eller andra offentliga källor i syfte att användas för t.ex. kreditupplysningar och adressuppdateringar.

Dessa uppgifter behandlas

Länstrafiken behandlar de personuppgifter som lämnas till oss. Det kan vara namn, e-postadress, telefonnummer, postadress, födelsedatum, köp- och resehistorik, betalningsinformation, och/eller annan information som du lämnat till oss eller i övrigt är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

Därför behandlar Länstrafiken i Västerbotten personuppgifter

Personuppgifterna kan användas för bland annat följande ändamål:

• För att fullgöra våra åtaganden gentemot dig,
• För att ge god service och välfungerande, effektiva och enkla tjänster,
• För att administrera och genomföra ditt köp av biljett,
• För att hantera och administrera personliga busskort,
• För att hantera och administrera dina frågor/synpunkter/reklamationer som inkommer via Länstrafikens Kundservice,
• För att administrera kvarglömda persedlar (hittegods),
• För att kontrollera din biljetts giltighet vid t.ex. biljettkontroller,
• För att utställa eventuell kontrollavgift,
• För att föra statistik i syfte att utveckla Länstrafikens tjänster och därigenom göra resandet bättre för så många som möjligt,
• För genomförande av frivilliga marknadsundersökningar,
• För ditt deltagande i tävlingar och kampanjer,
• För att skicka dig sms-aviseringar eller på annat sätt meddela dig om eventuella kollektivtrafikförändringar eller störningar,
• För att skicka marknadsföringserbjudanden om Länstrafikens tjänster,
• För att informera vinnarna i tävlingar som arrangeras,
• För att vid kreditköp utföra kreditkontroller,
• För att göra analyser så att vi kan ge dig relevanta marknadsföringserbjudanden och information,
• För att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online,
• För att skicka dig enkäter som ger dig möjlighet att påverka våra erbjudanden och tjänster,
• För att skicka nyhetsbrev, och
• För att förhindra missbruk eller olämplig användning av våra tjänster.

Länstrafiken i Västerbottens rätt att behandla personuppgifter

Länstrafiken har rätt att behandla de personuppgifter som krävs för fullgörandet av åtagande mot personuppgiftslämnaren eller om personuppgiftslämnaren har lämnat ditt samtycke till behandlingen. Länstrafiken kan även behöva behandla personuppgifter på grund av krav i lag eller förordning.

I vissa fall kan vi behöva personuppgiftslämnarens samtycke för att behandla personuppgifterna. När personuppgiftslämnaren lämnar sitt samtycke i dessa fall kommer denne alltid att få klar och tydlig information om vad denne samtycker till.

Dessa har tillgång till personuppgifterna

Personuppgifter används av Länstrafiken och våra personuppgiftsbiträden. Vi lämnar inte ut personuppgifter till andra bolag om vi inte behöver göra detta på grund av lag, förordning eller myndighetsbeslut eller för att skydda våra rättigheter eller tredje parts rättigheter.

Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part utanför Länstrafiken. Uppgifter vidarebefordras till tredje part (t.ex. trafikföretag) bara om detta krävs för tillhandahållandet av kollektivtrafiktjänster, försäljning av Länstrafikens biljetter och övriga tjänster.

Länstrafiken lyder under offentlighetsprincipen. Detta innebär att vissa handlingar utgör s.k. allmänna handlingar som Länstrafiken ska lämna ut på begäran. Före utlämnandet genomförs en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Överföring till tredje land

Länstrafiken överför idag inte personuppgifter till länder utanför EU/EES. Om så skulle bli gällande kommer personuppgifter bara överföras till länder utanför EU/EES om berört land har en s.k. adekvat skyddsnivå enligt EU eller EU-kommissionen, eller om detta särskilt angivits i samband med att du lämnar dina personuppgifter till oss.

Hur länge sparas personuppgifter?

Länstrafiken sparar personuppgifter så länge det krävs för våra åtaganden och enligt tillämplig lagstiftning gällande bevarande av dokument, och raderas eller anonymiseras därefter.

Vad har personuppgiftslämnaren för rättigheter?

Personuppgiftslämnaren har rätt att när som helst (kostnadsfritt en gång om året) begära information om vilka personuppgifter vi har sparat om personen. Begäran ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad samt innehålla uppgift om namn och personnummer. Detta behöver vi för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Om personuppgifterna är ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta, kan uppgiftslämnaren begära att få dem rättade. Uppgiftslämnaren har också rätt att få sina personuppgifter raderade. Vi kan inte radera uppgifter som utgör allmänna handlingar eller då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda skulder.

Personuppgiftslämnaren kan när som helst återkalla sitt samtycke till att låta oss använda uppgifterna, om det är förenligt med gällande lagstiftning eller inte omöjliggör att Länstrafiken kan fullfölja sina åtaganden.

Begäran om registerutdrag, information, radering eller rättning av felaktiga uppgifter skickas till:
Länstrafiken i Västerbotten AB
Att: Dataskydd
Box 134
921 23 LYCKSELE

Informationen kommer att skickas till folkbokföringsadressen till den som gör begäran.

Uppgiftslämnaren har vidare rätt att i förekommande fall inge klagomål till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter.

Så skyddas uppgifterna

Länstrafiken värnar om din integritet. Vi arbetar därför ständigt med att vidta alla lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som i varje enskilt fall krävs för att skydda dina personuppgifter och i övrigt säkerställa att behandlingen sker enligt gällande lag.

Länstrafiken har även utsett ett dataskyddsombud.

Cookies

Länstrafikens hemsida använder små textfiler, så kallade cookies, för att underlätta besökarens navigering på sidan. Vi använder framförallt cookies för att samla in statistik om användarnas besök och för att förbättra upplevelsen. Det kan exempelvis handla om att val besökaren gör på vår webbplats sparas.
Länstrafiken kan komma att använda sig av flera olika cookies på våra hemsidor, så som sessionscookies, insamlingscookies, funktionscookies och flashcookies.

Detta innebär att våra hemsidor använder cookies som hämtar in information, som exempelvis unikt dator-ID, från användarens dator (insamlingscookies) men även sådana cookies som är nödvändiga för att få tjänster att fungera (funktionscookies och flashcookies). En del cookies (sessioncookies) raderas om du varit inaktiv en viss tid.

De cookies våra hemsidor använder används bland annat för att skicka rätt information till rätt användare, hantera behörigheten och skicka rätt användare till rätt server. Våra hemsidor använder även cookies för trafikmätning, vilket är värdefullt för oss när vi ska vidareutveckla tjänsten.

Uppdatering av denna integritetspolicy

Länstrafiken gör löpande ändringar i denna policy. En ny version blir gällande när den görs tillgänglig här på webbplatsen. 

Har du några frågor om vår behandling av personuppgifter är du givetvis alltid välkommen att kontakta oss!

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.