Webbplatsens digitala tillgänglighet
Detta är en pågående tillgänglighetsredogörelse för vår webbplats. Här beskriver vi löpande vilka brister det finns i tillgänglighet och hur vi planerar att åtgärda dem. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.
- Webbriktlinjer, extern webbplats (öppnas i nytt fönster)
Vi arbetar kontinuerligt för att webbplatsen ska uppfylla lagkraven enligt angiven tidsgräns 23 september 2020. Vi har testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se
Brister
För närvarande är vi medvetna om att vi inte lyckats uppfylla alla kriterier i WCAG (standard för tillgänglighet) på följande delar av webbplatsen:
- Det finns pdf:er på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Vi löser det genom att du som besökare kan få samma information på flera andra sätt.
- Alla bilder på webbplatsen har inte alt-texter. Vi jobbar med att åtgärda det under 2020.
- Vissa av våra formulär och länkade e-tjänster uppfyller inte helt tillgänglighetsprinciperna. Vi jobbar för att förbättra dem vid uppdateringarna tillsammans med leverantörerna.
- Vissa inbäddade funktioner i webbplatsen följer inte tillgänglighetsprinciperna.
Kontakta oss
Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller de krav som lagen ställer meddela oss via e-post på adressen brev@tabussen.nu
Vi kommer att försöka åtgärda problemen och se till att du får den service som du har rätt till.
Tillsyn
Det är Myndigheten för digital förvaltning (ofta förkortat Digg) som har ansvaret för tillsyn för Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du vända dig till Digg och påtala det. Det gör du genom att fylla i formuläret på Digg:s webbplats.