Användarvillkor | Terms and Conditions

For English – see further down the page.

Dessa användarvillkor avser tjänsterna kopplat till Länstrafiken i Västerbotten AB:s appar Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik.  För att få tillgång till samtliga tjänster krävs registrering av ett användarkonto. Samtliga resor oavsett försäljningskanal omfattas av Länstrafiken Västerbottens resevillkor som finns på tabussen.nu/resevillkor för regiontrafik och för Umeås lokaltrafik (Ultra) på tabussen.nu/ultrasresevillkor

Biljettkategorier i ålder

Biljettens  aktiverings- och giltighetstid

Nedan följer villkoren för vanligaste biljettyper som Länstrafiken Västerbotten erbjuder.

Enkelbiljett (region)
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 1 resa
Aktiverad biljett anses vara förbrukad.

Enkelbiljett (Ultra)
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 1 timme (övergång gäller)
Aktiverad biljett anses vara förbrukad.

Rabatt 6/10 resor
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 365 dagar
Aktiverad resa anses vara förbrukad.

Period (region)
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 30 dagar

Period (Ultra)
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 24/72 timmar eller 30/60/90/120 dagar

Flex 10/30 (Ultra)
Aktiveringstid: 180 dagar
Giltighetstid: 30 dagar
Aktiverad dag anses vara förbrukad.

Norrlandsresan
Aktiveringstid enkelbiljett: 180 dagar
Giltighetstid enkelbiljett: 1 resa
Aktiverad biljett anses vara förbrukad.
Aktiveringstid period: 180 dagar
Giltighetstid period: 30 dagar
Aktiveringstid 10-biljett: 180 dagar
Giltighetstid 10-biljett: 365 dagar
Aktiverad resa anses vara förbrukad.

Validering av biljett

Samtliga biljetter ska valideras/blippas maskinellt i samband med ombordstigning på buss. Resenären måste kunna uppvisa en giltig biljett under hela resan gång.

Betalningsalternativ i appen

I våra appar tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik kan du välja att betala med Swish, bankkort eller faktura. Du registrerar betalsätten i appen och betalmetoden väljs vid varje köptillfälle.

Ge bort / låna ut biljett

Samtliga biljetter köpta i appen tabussen.nu eller Ultra – Umeås lokaltrafik kan ges bort. Biljetter kan endast ges bort till användare som har ett aktivt konto i någon av apparna tabussen.nu eller Ultra – Umeås lokaltrafik. Varje biljett kan bara ges bort en gång och denna åtgärd går ej att ångra. Användaren kan endast ge bort biljetter som inte är aktiverade. Det är varje resenärs egna ansvar att inneha rätt färdbevis för resan.

Periodbiljetter köpta i appen tabussen.nu eller Ultra – Umeås lokaltrafik kan lånas ut, med undantag för Besöksbiljett 24h och Besöksbiljett 72h. Biljetter kan endast lånas ut till användare som har ett aktivt konto i någon av apparna tabussen.nu eller Ultra – Umeås lokaltrafik. Biljetten förblir utlånad till kl. 04:00 nästföljande dag och denna åtgärd går ej att ångra. Användaren kan endast låna ut biljetter som är aktiverade. Varje biljett kan lånas ut upp till fem gånger till upp till fem olika användare under dess giltighetstid. Det är inte tillåtet att låna ut biljetter mot ekonomisk ersättning. Det är varje resenärs egna ansvar att inneha rätt färdbevis för resan och kunna uppvisa det under hela resan.

Ersättning vid försening

Vid en ansökan om förseningsersättning eller reklamation tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953) samt EU- förordningen om busspassagerares rättigheter (181/2011). För resor inom Umeå tätort tillämpas lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953). Lagen och förordningen baseras på hur lång linjesträckning det fordon du reser med har. 

Ersättningsvillkoren för Umeås lokaltrafik (Ultra) hittar du på tabussen.nu/ultrareklamation
Ersättningsvillkoren för Länstrafiken Västerbotten (regiontrafik) hittar du på tabussen.nu/reklamation

Avgångstid

Avgångstiderna i appen tabussen.nu samt Ultra - Umeås lokaltrafik är ungefärliga. Prognostider beräknas utifrån bussens position samt andra parametrar och uppdateras kontinuerligt under bussens färd. När prognostid saknas visas endast planerad avgångstid.

Inom lokaltrafiken i Umeå (Ultra) kan bussen avgå upp till tre minuter före den planerade avgångstiden, med undantag för hållplatser Vasaplan, Universitetssjukhuset samt starthållplatser på varje linje.

Inom regiontrafiken i Västerbotten kan bussen avgå upp till fem minuter före den planerade avgångstiden, med undantag för busstationer, resecentra samt starthållplatser på varje linje.

Biljettkontroll

Länstrafiken i Västerbotten AB utför regelbundet biljettkontroller, därför måste du som åker med Länstrafikens bussar kunna uppvisa ett giltigt färdbevis under hela resan. Det är resenärens ansvar att ta reda på vilken biljett som krävs för resan samt vilken ålderskategori resenären tillhör, och att registrera/aktivera biljetten eller kortet direkt vid ombordstigning. Spara biljetten under hela resan, den är ett bevis på att du har betalat resan. Har du biljetten i appen ansvarar du för att under hela resan ha batteri i mobiltelefonen, fungerande internetuppkoppling samt för att mobiltelefonen är i sådant skick att maskinell validering kan ske. Biljetten är giltig även vid kortare avbrott i internetuppkopplingen.

Biljettkontroller utförs av Avarn Security på uppdrag av Länstrafiken i Västerbotten AB. De flesta kontroller är stickprovskontroller som utförs av uniformerad personal. Syftet med våra kontroller är att förebygga otillåtet åkande och att öka antalet betalande resenärer. Den som vid kontroll saknar giltigt färdbevis eller uppvisar felaktigt eller ogiltigt färdbevis åläggs att utöver ordinarie pris för resan betala en tilläggsavgift på 1 500 kr.

För kunder som vill ha sin tilläggsavgift på avbetalning gör Länstrafiken en kreditupplysning.

Alla som reser på åldersrabatterade biljetter måste vara beredd att kunna legitimera dig. Gäller även dig som åker på gymnasiets skolkort.

Användarkonto

Om du skapar ett konto genom att registrera dig i Länstrafiken i Västerbottens appar eller på Mina Sidor godkänner du i sin helhet de villkor som framgår i dessa användarvillkor. Vänligen notera att du även måste bekräfta att du tagit del av vår integritetspolicy innan du använder Länstrafiken i Västerbottens app eller Mina Sidor.

Tjänsterna tillhandahålls via vår hemsida tabussen.nu och genom mobila applikationer för iOS och Android som kan laddas ner från olika programvarubutiker. Villkoren är tillämpliga oavsett från vilken plattform tjänsterna tillhandahålls. Med tjänsterna avses de funktioner i apparna tabussen.nu och Ultra - Umeås lokaltrafik och Mina Sidor som tillgängliggörs för den som har ett användarkonto.

Tjänsterna tillhandahålls kostnadsfritt för dig i sitt standardutförande.

Avtal om ingående av tjänsterna så som registrering får inte ingås av personer under 18 år utan målsmans godkännande. Ett sådant godkännande kan lämnas genom att målsman kopplar Länstrafiken i Västerbottens appar och/eller Mina Sidor till ett betalkort eller Swish och i samband med registrering av betalsätt ger sitt godkännande för de köp som genomförs för dig som är minderårig. Tjänsterna får endast användas av dig som är 13 år eller äldre.

Du ansvarar för eventuella trafikavgifter som teleoperatören tar ut för skickande eller mottagande av data och/eller meddelanden vid registrering och vid användande av tjänsterna.

Licens

Länstrafiken i Västerbotten ger dig genom godkännande av användarvillkoren en begränsad, icke-exklusiv och icke överlåtbar licens att installera och använda Länstrafiken i Västerbottens appar Tabussen.nu och Ultra - Umeås lokaltrafik under villkorens giltighetstid på mobila enhet som du äger eller kontrollerar.

Om du inte följer villkoren kan licensen komma att återkallas av Länstrafiken i Västerbotten.

Din rätt att använda Länstrafiken i Västerbottens appar förutsätter att du personligen har godkänt våra användarvillkor. Om villkoren mellan dig och Länstrafiken i Västerbotten upphör, upphör din rätt att använda Länstrafiken i Västerbottens appar.

Samtliga immateriella rättigheter som exempelvis tekniska lösningar avseende tjänsterna tillhör Länstrafiken i Västerbotten eller tredje part med vilka Länstrafiken i Västerbotten samarbetar. Sådant innehåll avser bland annat text, illustrationer, grafik, logotyper, knappikoner, videos, bilder, databaser, programvara, källkod och dylikt.

Du får endast använda de immateriella rättigheterna inom ramen för tjänsterna. Resenären har således inte rätt att förändra tjänsterna på något sätt, kopiera, anpassa, hyra ut, låna ut, sälja, underlicensiera eller på annat sätt distribuera eller överlåta innehållet i tjänsterna. 

Resevillkor

Övriga resevillkor hittar du på webben under Att resa med oss, antingen under Ultras sida eller Länstrafikens sida. 

Biljettsamarbete inom Norrlandslänen

Appen tabussen.nu medger resesökning samt biljettköp med Länstrafiken Jämtland, Din Tur Västernorrland, Länstrafiken Norrbotten, Länstrafiken Västerbotten, Luleå lokaltrafik samt Skellefteå lokaltrafik. Vissa biljetter gäller också för resor med Norrtåg.

I de fallen där resan utförs av andra trafikhuvudmän än Länstrafiken Västerbotten kan andra resevillkor gälla. Villkoren finns tillgängliga på respektive trafikhuvudmannens hemsida:

Länstrafiken Jämtland:
www.ltr.se
0771-100 110 (menyval 4)

Din Tur Västernorrland:
www.dintur.se
0771-100 110 (menyval 3)

Länstrafiken Norrbotten:
www.ltnbd.se
0771-100 110 (menyval 1)

Luleå lokaltrafik:
www.llt.lulea.se
0771-99 00 00

Skellefteå lokaltrafik:
www.skebuss.se
0910-72 56 00

Norrtåg:
www.norrtag.se
0771-444 111

---------------------------------------------------------

These Terms and Conditions refer to services connected to Länstrafiken i Västerbotten AB’s apps tabussen.nu and Ultra – Umeås lokaltrafik. Registration of a user account is necessary in order to gain access to all services. All journeys, regardless of sales channel, are governed by Länstrafiken Västerbotten’s travel conditions that are available at tabussen.nu/resevillkor for regional buses and at tabussen.nu/ultraresevillkor for local buses in Umeå (Ultra).

Ticket categories

Ticket activation and validity

Conditions for ticket activation and validity for Länstrafiken Västerbotten’s most common tickets.

Single ticket (regional journeys)
Must be activated within: 180 days
Validity: 1 journey
Activated ticket is considered used.

Single ticket (Ultra)
Must be activated within: 180 days
Validity: 1 hour (transfter possible)
Activated ticket is considered used.

Discount 6/10 journeys
Must be activated within: 180 days
Validity: 365 days
Activated journey is considered used.

Period (regional journeys)
Must be activated within: 180 days
Validity: 30 days

Period (Ultra)
Must be activated within: 180 days
Validity: 24/72 hours or 30/60/90/120 days

Flex 10/30 (Ultra)
Must be activated within: 180 days
Validity: 30 days
Activated day is considered used.

Norrlandsresan (tickets between different counties)
Single ticket must be activated within: 180 days
Single ticket’s validity: 1 journey
Activated ticket is considered used.
Period ticket must be activated within: 180 days
Period ticket’s validity: 30 days
10-journey ticket must be activated within: 180 days
10-journey ticket's validity: 365 dagar
Activated journey is considered used.

Ticket validation

All tickets must be validated upon boarding. The traveller must be able to present a valid ticket throughout the journey.

Payment methods in the app

You can pay with Swish, card or invoice in our apps tabussen.nu and Ultra – Umeås lokaltrafik. The payment methods are registered in the app and are selected for each purchase.

Give away / lend tickets

All tickets bought in tabussen.nu and Ultra - Umeås lokaltrafik apps can be given away. Tickets can only be given away to users who have an active account in one of the apps tabussen.nu or Ultra - Umeås lokaltrafik. Each ticket can only be given away once and this action cannot be undone. The user can only give away tickets that are not activated. It is each traveller's own responsibility to have a correct ticket for the journey.

Period tickets bought in tabussen.nu and Ultra - Umeås lokaltrafik apps can be lent out, except for Besöksbiljett 24h and Besöksbiljett 72h. Tickets can only be lent out to users who have an active account in one of the apps tabussen.nu or Ultra - Umeås lokaltrafik. The ticket remains in the receiving user's possession until 4am the following day and this action cannot be undone. The user can only lend out tickets that are activated. Each ticket can be lent out a maximum of 5 times to a maximum of 5 different users during it's validity period. It is not allowed to lend out tickets in exchange for financial compensation. It is each traveller's own responsibility to have a correct ticket for the journey and be able to present it throughtout the journey.

Compensation in case of delay

Applications for compensation are governed by the Swedish Public Transport Passenger’s Rights Act (2015:953) and the EU Regulation concerning the rights of passengers in bus and coach transport (181/2011). The Public Transport Passenger’s Rights Act (2015:953) is applied to journeys within the urban area of Umeå. The Act and the Regulation are based on the length of the line that you are travelling with.

The terms of compensation for Umeå’s local transportation can be found at tabussen.nu/ultrareklamation

The terms of compensation for Länstrafiken Västerbotten (regional transportation) can be found at tabussen.nu/reklamation

Departure time

Departure times in tabussen.nu and Ultra - Umeås lokaltrafik apps are approximate. Estimated departure times are calculated based on the bus's location and other parameters and are continuously updated during the bus's journey. Scheduled departure time is displayed when estimated departure time is missing.

The bus may depart up to 3 minutes prior to the scheduled departure time within Umeå city traffic (Ultra), except for bus stops Vasaplan, Universitetssjukhuset and the first stop on each line.

The bus may depart up to 5 minutes prior to the scheduled departure time within regional traffic in Västerbotten, except for bus stations, travel centres (resecentrum) and the first stop on each line.

Ticket inspection

Länstrafiken i Västerbotten AB carries out regular ticket inspections, therefore you must be able to present a valid travel document throughout the journey when travelling on Länstrafiken’s buses. It is the traveller's responsibility to purchase the correct ticket for the correct age group for the journey as well as to validate it upon boarding. The ticket must be saved for the whole length of the journey since it serves as evidence of having paid for the journey. In case of app tickets, it is your responsibility to make sure that you have enough battery time, Internet connection and that your mobile device is in a good enough condition to use it for validation. The ticket remains valid even in case of short interruptions in mobile services.

Ticket inspections are carried out by Avarn Security on behalf of Länstrafiken i Västerbotten AB. Most ticket inspections are spot-checks that are carried out by uniformed personnel. The purpose of our ticket inspections is to prevent unlawful travelling and increase the number of paying travellers. Those who lack a valid travel document or present a faulty or invalid travel document are issued a surcharge of SEK 1,500 in addition to the regular price of the journey.

Länstrafiken performs a credit check on travellers who apply to pay the surcharge in instalments.

Passengers travelling with tickets other than adult must be able to present a proof of age or other required documentation. This applies to high school ticket holders as well.

User Account

Upon creating a user account through registering in Länstrafiken i Västerbotten’s apps or in My Pages (Mina Sidor) you consent to these Terms and Conditions. Please note that you also need to confirm that you have read out Privacy Policy before using Länstrafiken i Västerbotten’s apps or My Pages (Mina Sidor).

The Services are provided through our website tabussen.nu as well as through mobile applications for iOS and Android devices that can be downloaded from various digital distribution platforms. The Terms and Conditions are valid regardless of which platform was used for download. The Services refer to those functions in the tabussen.nu and Ultra – Umeås lokaltrafik apps and My Pages (Mina Sidor) that are made available to those who have a user account.

The Services are provided free of charge in their standard version.

Persons under the age of 18 may not enter into an agreement on the use of the Services, such as registration, without a legal guardian’s approval. Such approval my be submitted by the guardian connecting Länstrafiken i Västerbotten’s apps and/or My Pages (Mina Sidor) to a bank card or Swish when registering a method of payment and thus approving the purchases made by the minor.

The user is responsible for any fees charged by the mobile operator for sending or receiving the data and/or messages upon registration and when using the Services.

License

Through consenting to these Terms and Conditions Länstrafiken i Västerbotten gives you a limited, non-exclusive and non-transferable license to install and use Länstrafiken i Västerbotten’s apps tabussen.nu and Ultra – Umeås lokaltrafik during the term of validity of these Terms and Conditions on a mobile device owned or controlled by you.

Failure to follow the Terms and Conditions may result in Länstrafiken i Västerbotten revoking the license.

Your right to use Länstrafiken i Västerbotten’s apps is dependent on you personally having consented to the Terms and Conditions. Should the Terms and Conditions between you and Länstrafiken i Västerbotten expire, so does your right to use Länstrafiken i Västerbotten’s apps.

Any and all intellectual property rights, such as the technical solutions connected to the Services, belong to Länstrafiken i Västerbotten or a third party in cooperation with Länstrafiken i Västerbotten. Such content includes but is not limited to text, illustrations, graphics, logotypes, button icons, videos, pictures, databases, software and source code.

You may only use these intellectual property rights within the Services. Thus, the user does not have the right to modify the Services in any way including but not limited to copying, adjusting, renting out, lending, selling, sub-licensing or in any other way distributing or transferring the contents of the Services.

Travel Conditions

Other travel conditions can be found online on our website:

Ticket cooperation within Norrland

The tabussen.nu app allows you to search and buy journeys with Länstrafiken Jämtland, Din Tur Västernorrland, Länstrafiken Norrbotten, Länstrafiken Västerbotten, Luleå lokaltrafik and Skellefteå lokaltrafik. Certain tickets are valid onboard Norrtåg train services as well.

Other travel conditions may be applicable in the case of journeys conducted by different transport authorities than Länstrafiken Västerbotten. Travel conditions are available on each respective transport authority’s website:

Länstrafiken Jämtland:
www.ltr.se
+46 771-100 110 (press 4)

Din Tur Västernorrland:
www.dintur.se
+46 771-100 110 (press 3)

Länstrafiken Norrbotten:
www.ltnbd.se
+46 771-100 110 (press 1)

Luleå lokaltrafik:
www.llt.lulea.se
+46 771-99 00 00

Skellefteå lokaltrafik:
www.skebuss.se
+46 910-72 56 00

Norrtåg:
www.norrtag.se
+46 771-444 111