Hoppa till innehåll

Tidtabellsförändringar (17)

Linje 320 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 april 2019.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 23 april 2019.

Ringbil 644 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 mars 2019.

Trafiknytt nummer 8 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Ringbil 660 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 mars 2019

Trafiknytt nummer 7 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 120 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 mars 2019.

Trafiknytt nummer 6  (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 171 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 mars 2019.

Trafiknytt nummer 5 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 mars 2019.

Trafiknytt nummer 4 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 mars 2019.

Trafiknytt nummer 3 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 15/55 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 mars 2019.

Trafiknytt nummer 2 (Öppnas som PDF i ett nytt fönster)

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 9 februari 2019.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2019.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2019.

Linje 204 utökas med en ny tur från och med den 14 januari 2019.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2019.

Ringbil linje 519 utökas med en ny tur från och med den 14 januari 2019. 

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2019.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2019.

Visa all trafikinfo

Transdev-Umeå_6F3A9384_foto Liza Simonsson.jpg

15 april 2019

Fler väljer kollektivt efter test

13 av 23 bilister vill fortsätta åka kollektivt efter att de testat att åka buss eller tåg i 30 dagar.

I februari fick 23 anställda på Region Västerbotten inom Umeå kommun möjligheten testa hur det var att ta buss eller tåg till jobbet under 30 dagar – och mer än hälften säger att de ska fortsätta åka pendla kollektivt efter testperioden.

- Tidigare åkte jag inte buss alls egentligen. Det var bekvämt att ta bilen. Men efter den här testperioden så har jag verkligen tänkt om. Jag kommer fortsätta att busspendla till och från jobbet, men även åka kollektivt mer när det gäller resor på fritiden, säger Klas Sjöberg som är en av de 13 testresenärerna som kommer fortsätta åka kollektivt.

 

Testresenärerna har åkt både tätortstrafik i Umeå och regiontrafik i länet. 13 av resenärerna har även åkt på fritiden. Att man inte behöver leta parkeringsplatser och att få tid till annat under resan är några av de stora fördelarna som resenärerna lyft efter att ha provat i en månad.

- Tidigare samåkte jag oftast, och körde även bil själv till jobbet. Det var kul att få gå all-in som busspendlare under en månad för att se hur det funkade. Det var väldigt avkopplande att åka kollektivt, det drog ner tempot i min vardag. Jag kommer inte köpa ett månadskort eftersom jag reser väldigt mycket i jobbet. Men jag kommer fortsätta samåka och ta bussen hem vissa dagar, säger testresenären Anna Ramnemark.

 

Av de tio som uppgett att de inte vill fortsätta åka kollektivt skiljer sig anledningarna åt. Det handlar bland annat om att de inte tycker att det är flexibelt, att tiderna inte passar och att det är billigare att samåka. Sju av de som vill fortsätta åka kollektivt bor i tätorten Umeå, och sex bor i orter utanför som till exempel Obbola, Holmsund och Sävar.

Det här är testresenärskampanjen

Länstrafiken Västerbotten och Region Västerbotten har tillsammans genomfört kampanjen. Målet var att fler ska åka hållbart och kollektivt. Resenärerna deltog i två enkäter under perioden som också ger ej möjlighet till förbättring av kollektiv- och regiontrafiken i Västerbotten.

Under Hållbarhetsveckan 2018 fick de som jobbar på Region Västerbotten inom Umeå kommun möjligheten att anmäla sitt intresse till testresenärskampanjen. Det var ett stort intresse bland medarbetarna och villkoret att vara med var att de inte åkte kollektivt till jobbet innan. 23 personer slutförde hela testresenärskampanjen, och de flesta av dem jobbar inom området för Norrlands universitetssjukhus.


Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.