Hoppa till innehåll

Störningar (2)

Linje 98 med avgångstid 09:20 från Skellefteå till Umeå är ca 30 minuter försenad.

Förseningen beror på tekniska problem.

Observera att förseningen är ungefärlig.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Hållplatsen vid Bayhill center i Hemavan, i riktning mot Storuman, har tillfälligt flyttats till korsningen Berglundsvägen/E12 i västlig riktning.  

Hållplatsen flyttas på grund av vägarbete.

Vi uppdaterar texten när den återgår till ordinarie hållplatsläge.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Tidtabellsförändringar (45)

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från den 21 september 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 640 får en uppdaterad tidtabell från den 21 september 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 119 får en uppdaterad tidtabell från den 21 september 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 135 får en uppdaterad tidtabell från den 17 september 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ringbil linje 640 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 augusti 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 122 utökas med två turer från och med den 3 september 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 324 får en uppdaterad tidtabell från den 24 augusti 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 425 får en uppdaterad tidtabell från den 27 augusti 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 157 utökas med två turer från och med den 27 augusti.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 28 augusti 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 augusti 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 augusti 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 maj 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 april 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ringbil linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 april 2018. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 420 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 mars 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ringbil linje 653 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 mars 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 436 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 mars 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 mars 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 124 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 55 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 15 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 303 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 februari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 436 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 428 får en neddragning i tidtabellen från och med den 26 februari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 27 får en indragen hållplats från och med den 22 januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 224 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 22 januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 110 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13
januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 109 utökas med två turer lördag och söndag från och med den 13
januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ringbil linje 573 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ringbil linje 570 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 januari. 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Tidigarelagd avgångstid från och med den 13 januari 2018.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Tidigarelagd avgångstid från och med den 13 januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ändrad starthållplats från och med 8 januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ändrad starthållplats från och med 8 januari 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Ringbilen linje 651 utökas med två turer från och med 22 december.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 31 har en uppdaterad tidtabell.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Linje 212 är flyttad och trafikeras i stället som linje 210.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Tillkommen hållplats för linje 418.

För ytterligare information, vänligen kontakta vår kundservice på 0771-100110.
Se våra öppettider

Visa all trafikinfo

Sommarlovsbiljetten

Viktig information om Sommarlovsbiljetten. Den gäller till och med den 19 augusti 2018.

Vanliga frågor just nu

Hur länge gäller Sommarlovsbiljetten? 
- Den gäller till och med den 19 augusti 2018. Från den 20 augusti slutar Sommarlovsbiljetten att fungera i apparna och du löser och betalar en biljett som vanligt hos oss. 

Varför syns inte betalsättet vid köp efter registrering av värdekod?
- En vanlig anledning till att sommarlovsbiljetten inte kommer upp som ett alternativ vid betalning är för att ålderskategorin vuxen eller ungdom är förvald. Ändra därför ålderskategorin till barn.

Varför går det inte att aktivera värdekoden i appen?
- Har du registrerat din värdekod och sedan ominstallerat appen, då är din värdekod förbrukad och du behöver få en ny. Kontakta då vår kundservice förslagsvis via brev@tabussen.nu och uppge ditt namn och din adress.

Vill du växla mellan Ultra och Tabussens appar?
- Om du har registrerat värdekoden i en av våra appar och vill resa med den andra appen ska du inte byta app. Du ska öppna den app där du registrerat din värdekod, därefter klickar du på menyn och väljer Res i annat län. Välj sen Ultra eller Tabussen.nu: Sök och välj din resa och välj Sommarlovsbiljetten som betalsätt när du klickat på Köp biljett. Se mer information nedan. 

Ungdomarna får erbjudandet vecka 24

Ungdomarna inom Västerbottens beslutade målgrupp får erbjudandet via olika kanaler; brev, mejl, artiklar och digital annonsering. Alla ungdomar födda år 2000 till år 2005 och är folkbokförda i Västerbotten kommer att få ett brevutskick under vecka 24 (11-17 juni) med erbjudandet. Våra asylsökande i länet kommer att få erbjudandet via Migrationsverket och övriga ungdomar inom målgruppen (se nedan) som går skola i Västerbotten får också ta del av erbjudandet genom digital annonsering, mejl och genom att ta kontakt med oss.

Ungdomarna får en unik värdekod för att aktivera Sommarlovsbiljetten som ett betalsätt (kostnadsfritt) i appen Tabussen.nu eller Ultra vill mer. Att använda apparna är ett miljövänligt och enkelt sätt att nyttja Sommarlovsbiljetten. Om du inte har någon av apparna kan du ladda ner dem kostnadsfritt i App Store eller Google play. Om du redan har apparna kom ihåg att uppdatera till sista versionen. Det finns även alternativ för de som inte har en smartphone.

Sommarlovsbiljetten

Västerbottens erbjudande heter Sommarlovsbiljetten och handlar om fri kollektivtrafik för skolungdomar, först och främst för 2018 mellan 18 juni-19 augusti. I regeringens budgetproposition för 2018 beslutades om bidrag till avgiftsfri kollektivtrafik under sommarloven. Det statliga bidraget ska möjliggöra avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar under sommarloven. I Västerbotten har vi valt att inte bara erbjuda skolungdomar inom regeringens målgrupp utan alla ungdomar skrivna i Västerbotten födda år 2000 till och med födda år 2005. 

Dessa ungdomar omfattas av Sommarlovsbiljetten

De ungdomar som omfattas av avgiftsfri kollektivtrafik i Västerbotten är skolungdomar i länet som vårtermin 2018 lämnar antingen årskurserna 6–9 i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan (inkl årskurs 10) eller sameskolan alternativt år 1 och 2 i gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan. Erbjudandet gäller även resterande ungdomar folkbokförda i Västerbotten födda år 2000 till och med 2005. 

Här kan du åka med Sommarlovsbiljetten i Västerbotten

Sommarlovsbiljetten kommer att gälla på bussarna i Umeå stad, Skellefteå stad och övrig linjelagd trafik i länet – samt ringbilar. Du kan även åka med flygbussen i Umeå med Sommarlovsbiljetten. Observera att du bara kan åka inom länet i Västerbotten med din Sommarlovsbiljett. 

Erbjudandet gäller även våra så kallade ringbilar som innebär att du kan åka efter att du beställt en transport.  Vilka sträckor och vilka tider detta är möjligt framgår via vår hemsida (se direktlänk nedan). Du måste även här kunna visa din biljett i appen för att kunna resa kostnadsfritt. 

Här kan du INTE åka med Sommarlovsbiljetten i Västerbotten

Du kan inte åka med SJ:s eller Norrtågs tåg i Västerbotten med Sommarlovsbiljetten. Busstrafiken till och från färjan i Holmsund omfattas inte heller. Flygbussen i Skellefteå ingår inte i Sommarlovsbiljetten. Du kan inte åka utanför Västerbottens länsgräns med Sommarlovsbiljetten. 

Så här gör du för att aktivera Sommarlovsbiljetten

Värdekoden som används för att aktivera Sommarlovsbiljetten kan bara användas en gång, så du behöver välja i vilken app (Ultra eller Tabussen.nu) du ska aktivera Sommarlovsbiljetten. Välj den app som du brukar använda mest och se till att du har den senaste versionen av appen. Oavsett vilken app du väljer kan du resa med buss både i Länstrafikens linjelagda trafik i länet, lokaltrafiken i Umeå (Ultra) och lokaltrafiken i Skellefteå.  När du valt app registrerar du din personliga värdekod i appen, se instruktioner nedan. Om du av någon händelse inte har fått någon värdekod trots att du hör till målgruppen hör av dig till oss på 0771-100 110 eller brev@tabussen.nu 

Du kan aktivera Sommarlovsbiljetten redan den 12 juni men biljetten kan inte användas förrän den 18 juni. 

Aktivera Sommarlovsbiljetten i Ultra-appen

Om du väljer att aktivera Sommarlovsbiljetten i appen "Ultra vill mer" följer du instruktionerna nedan. 

1. Klicka på menyknappen
2. Välj ”mer”
3. Välj ”betalsätt”
4. Välj betalsättet ”Sommarlovsbiljetten”
5. Fyll i din värdekod som du fått.
Du är nu redo att resa avgiftsfritt hela sommarlovet.

Köp biljett kostnadsfritt i Ultra-appen 

1. När du har lagt till betalsättet (se ovan) så reser du enkelt hela sommaren.
2. Via reseplaneraren hittar du din resa genom att välja från och till adress eller hållplats, du kan också söka hållplatser via karta.
3. Välj avgång och tryck på köp biljett. Observera att det endast går att köpa barnbiljetter. 
4. Betalsättet ”Sommarlovsbiljett” är förvalt och du kan trycka på slutför köp.
5. Du har nu biljetten för vald resa i din mobil.

Aktivera Sommarlovsbiljetten i appen Tabussen.nu

Om du väljer att aktivera Sommarlovsbiljetten i appen Tabussen.nu och vill åka linjelagd busstrafik med Länstrafiken Västerbotten följer du instruktionerna nedan. 

1. Klicka på menyknappen
2. Välj ”mer”
3. Välj ”betalsätt”
4. Välj betalsättet ”Sommarlovsbiljetten”
5. Fyll i din värdekod som du fått.
Du är nu redo att resa avgiftsfritt hela sommarlovet.

Köp biljett kostnadsfritt i appen Tabussen.nu

1. När du har lagt till betalsättet (se ovan) så reser du enkelt hela sommaren.
2. Via reseplaneraren hittar du din resa genom att välja från och till adress eller hållplats, du kan också söka hållplatser via karta.
3. Välj avgång och tryck på köp biljett. Observera att det endast går att köpa barnbiljetter. 
4. Betalsättet ”Sommarlovsbiljett” är förvalt och du kan trycka på slutför köp.
5. Du har nu biljetten för vald resa i din mobil.

Åka med Skellefteå lokaltrafik

För att använda Sommarlovsbiljetten i Skellefteås lokaltrafik aktiverar du Sommarlovsbiljetten enklast som betalsätt i appen Tabussen.nu enligt ovan. Flygbussen i Skellefteå ingår inte.

1. För att köpa en biljett kostnadsfritt väljer du Köp biljett i appens meny.
2. Välj hur du vill åka inom Skellefteå lokaltrafik och köp biljetten kostnadsfritt med betalsättet Sommarlovsbiljetten.

Kom ihåg att ifall du inte aktiverat Sommarlovsbiljetten med din värdekod syns inte betalsättet Sommarlovsbiljetten i appen. 

  

Växla mellan apparna Ultra och Tabussen.nu

Ultra till Tabussen.nu: Om du vill åka regiontrafik/linjelagd trafik med Länstrafiken och har Sommarlovsbiljetten aktiverad i appen "Ultra vill mer" öppnar du appen som vanligt, klickar på menyn och väljer Res i annat län. Välj sen Tabussen.nu: Sök och välj din resa och välj Sommarlovsbiljetten som betalsätt när du klickat på Köp biljett.

Tabussen.nu till Ultra: Om du vill åka tätortstrafik i Umeå med Ultra och har Sommarlovsbiljetten aktiverad i appen Tabussen.nu öppnar du appen som vanligt, klickar på menyn och väljer Res i annat län. Välj sen Ultra vill. Sök och välj din resa och välj Sommarlovsbiljetten som betalsätt när du klickat på Köp biljett.

Så gör du på bussen

Inför varje resa ”betalar” du resan kostnadsfritt med Sommarlovsbiljetten och visar din mobiltelefon på bussen antingen via bussens digitala läsare eller till föraren. Sommarlovsbiljetten gäller som biljett och giltigt färdbevis. Du kan aldrig stiga på bussen utan biljett (Sommarlovsbiljetten) trots att du åker avgiftsfritt. 

Biljettkontroller

Biljettkontroller genomförs som vanligt. Din Sommarlovsbiljett är personlig och gäller som giltigt färdbevis. Om du missbrukar Sommarlovsbiljetten kan du bli fakturerad med en kontrollavgift på 1 200 kronor enligt våra befintliga rutiner. 

Har du årskort eller periodkort?

Om du är årskortskund hos oss på Länstrafiken eller Ultra och innefattas i målgruppen för avgiftsfri kollektivtrafik (Sommarlovsbiljetten) kan du få två avgiftsfria månader. Hör av dig till oss på Kundservice brev@tabussen.nu eller 0771-100 110. För att nyttja Sommarlovsbiljetten kan du inte använda årskortet utan du måste aktivera och använda Sommarlovsbiljetten i någon av våra appar. Se instruktioner ovan.

Om du har löst ett periodkort kan du inte få någon återbetalning specifikt för Sommarlovsbiljetten. Återbetalning sker enligt befintliga rutiner. 

Alternativ till apparna

Som ett alternativ till att använda någon av apparna som en mobilbiljett kan du från den 12 juni och registrera din värdekod på www.resisommar.se (aktiveras den 12 juni). Då skickas en beställning till oss på Länstrafiken och vi kan skicka ett alternativt färdbevis.

Observera att det kräver handläggningstid och administration på en arbetsvecka så det kan försena din möjlighet till att nyttja erbjudandet med Sommarlovsbiljetten under hela perioden. Observera också att du bara kan använda din värdekod en gång, så har du redan aktiverat den i en av apparna kan du inte registrera dig på resisommar.se

Frågor och funderingar

Om du av någon händelse inte har fått någon värdekod eller inte lyckas aktivera Sommarlovsbiljetten så kan du höra av dig till oss.

  • Kontakta oss på brev@tabussen.nu eller 0771-100 110. Märk ämnesraden med Sommarlovsbiljetten. 

Att tänka på

  • Du behöver den senaste versionen av den app du väljer att aktivera Sommarlovsbiljetten på. Annars kan du inte se Sommarlovsbiljetten som alternativ till betalsätt. 
  • Du kan bara använda värdekoden en gång. Det innebär att du måste välja vilken app (Ultra eller Tabussen.nu) du ska använda. Välj den app som du brukar använda mest. 
  • Du måste först aktivera Sommarlovsbiljetten som ett nytt betalsätt innan du kan köpa bussbiljetten kostnadsfritt med Sommarlovsbiljetten. 
  • Har du årskort ta kontakt med oss.
  • Sommarlovsbiljetten är personlig och kan inte överlåtas till någon annan. Biljettkontroller genomförs som vanligt. 
  • Du kan aldrig stiga på bussen utan din biljett som i det här fallet är Sommarlovsbiljetten. 

Dela

Facebook Twitter E-post

Nyheter

Tabussen.nu använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.